Dah sampai bab 70 maknanya nak habis dah hewhew
so kat bawah ni, saja nak ingatkan apa Farisya cakap ┐(゚д゚┐) if you don't remember la sebab baca comment kat bab sebelah tadi nampak semacam je marah tu huhu.
▃▃▃▃▃▃▃▃▃▃▃▃
Jadi semalam aku memang tak bermimpi kerana Zarif memang ada di sini, aku sudah hubungi Aunty Aliyah pagi tadi untuk mengesahkannya. Seperti yang dia katakan, dia tidur di dalam bilik sebelah, sudah menjadi kebiasaan bila hubungan kami retak menanti belah, tempat tidur merupakan perkara pertama yang diasingkan. Dia akan tidur di dalam bilik tetamu yang pernah digunakannya ketika sampai di sini buat pertama kali.
Aku lepaskan keluhan lagi bila teringatkan perangainya yang akan berubah secara mendadak, aku pernah kata yang aku akan suka walau macam mana sekali pun dia berubah tetapi tidak untuk yang satu ini. Aku sendiri tidak tahu apa salah aku sampai dia berkelakuan sebegini, sampai dia hukum aku dengan cara ini. Dari awal hingga sekarang, masalah utama kami adalah komunikasi. Kalau ada masalah timbul, kami sama-sama memilih untuk berdiam diri dan berharap masa yang menentukan segalanya.
Aku tolak pintu bilik tetamu, suasana di dalamnya terang kerana lampu masih terpasang dan jam di dinding sudah pun menginjak ke angka sembilan. Buat seketika pandangan mataku terhala kepada Zarif yang tertidur di atas sejadah dan kemudian beralih ke arah diarinya yang terbuka, letaknya di atas meja kecil berhampiran katil. Zarif sudah jarang menulis diari memandangkan dia tahu aku akan membacanya, untuk bulan ini tidak banyak yang dia catatkan.
"Zarif?" Aku sahut namanya beberapa kali namun tiada jawapan yang diberikan, masih lena.
Rasa terpanggil untuk membaca apa yang terkandung di situ. Tanpa menunggu aku terus mencapainya dan aku belek sepintas lalu dari awal hingga ke helaian yang dibiarkan terbuka tanpa membacanya dengan teliti. Apabila sampai di penghujung, pandangan mataku tertacap pada helaian tadi, tulisan tangan Zarif yang memenuhi ruangan. Bertarikh hari ini, pada jam tiga pagi.
Ketika aku mengetahuinya, perasaan takut terhadap kematian yang sentiasa menemani, bukan kerana aku belum puas menjalani kehidupan di dunia ini. Perasaan itu datang apabila teringatkan orang-orang di sekeliling aku. Aku terlampau takut untuk tinggalkan mereka, terutama sekali Farisya. Aku rasa masa kami terlampau singkat, aku mahu berada di sisinya untuk jangka masa yang panjang. Aku tunaikan janji untuk hidup bersamanya hingga ke hari tua.
YOU ARE READING
Bukan Untuk Dimiliki
RomancePertama : Singkirkan Ilya Humaira atau lebih tepat aku akan buat Airil Zafran ceraikan dia. Kedua : Kahwin dengan Airil Zafran, seperti yang kami rancang sepanjang sepuluh tahun menyemai cinta dan mengikat kasih sayang. Ketiga : Kami akan bahagia se...