BAB 10 - Nikah

10.1K 306 2
                                    

    

✧══════•❁❀❁•══════✧
𝓢𝓮𝓫𝓾𝓪𝓱 𝓹𝓮𝓷𝓰𝓸𝓻𝓫𝓪𝓷𝓪𝓷
°
°
°
°
°




        "AKU terima nikahnya Nur Dian Arryssa binti Dzulkifly Zukran dengan mas kahwinnya seribu lima ratus ringgit tunai." dengan sekali lafaz Dian sah bergelar isteri kepada Riz Amsyar Yazreelluddin. Syukur bila majlis berjaya dengan sempurna.

     Tubuh Dian di dakap erat Puan Sri Umairah. Airmata kegembiraan mengalir di pipinya. Dian sebak. Airmata turut mengalir jatuh.

     Dia memerhati Riz Amsyar yang sedang melakukan solat sunat disatu sudut dengan pandangan yang dipenuhi ketenangan.

     "Lepas ni jalankan tanggungjawab adik dengan sabar. Jaga makan pakai suami. Sentiasa jaga hati suami. Jangan pernah tinggikan suara pada suami. Sentiasa buatkan suami reda dengan segala kelakuan adik. Ingat, sentiasa bertolak ansur, jujur. Syurga adik sekarang dah berpindah pada suami. Bukan pada umi lagi. Ingat tu." nasihat Puan Sri Umairah panjang lebar pada Dian yang tidak putus-putus airmatanya mengalir turun.

     Dian mengangguk sebak. Dia tersentak apabila airmatanya disapu lembut oleh seseorang. Lantas dia mendongak. Pandangan redup mereka bertembung.

     "Assalamualaikum kunci syurga abang." sapa Riz Amsyar lembut. Secalit senyuman ikhlas terbit di bibirnya namun hanya sekejap sebelum wajah itu kembali mendatar saat terdengar suara-suara nakal mulai mengarah.

     "Waalaikumsalam." jawab Dian sebelum menunduk kembali. Malu apabila Riz Amsyar memanggilnya sebagai kunci syurga. Dagunya dipegang lembut sebelum ditolak ke atas sehingga mukanya kembali terdongak memandang Riz Amsyar yang sedang melutut di hadapannya.

     Tangan kanannya Riz Amsyar capai sebelum cincin perkahwinan disarungkan ke jari manisnya. Kemudian perkara yang sama turut dilakukannya pada Riz Amsyar sebelum mengucup lembut tangan suaminya. Riz Amsyar membalas perbuatan isterinya dengan mencium lama dahi isterinya atas permintaan jurukamera yang diupah. Tidak lupa juga tapak tangan naik hinggap di ubun-ubun isterinya lalu doa ringkas dibaca khas untuk isterinya yang baru dinikahi itu.
   
   
   

✧══════•❁❀❁•══════✧
𝓢𝓮𝓫𝓾𝓪𝓱 𝓹𝓮𝓷𝓰𝓸𝓻𝓫𝓪𝓷𝓪𝓷
°
°
°
°
°


   
    
     "WAH! Dah kahwin dah anak buah aku yang seorang ni." Roslan adik bongsu Puan Sri Umairah muncul sambil tersengih-sengih. Adalah tu yang nak di usiknya.

     "Selamat pengantin baru." tambahnya lagi sambil menepuk bahu Riz Amsyar berkali-kali. Senyum penuh makna dia pamerkan. Dian mengangguk tersenyum di sisi Riz Amsyar tanpa perasan senyuman penuh makna lelaki itu.

     "Adik ada nampak along dengan angah?" soalnya kembali usai mengambil minuman.

     Belum sempat Dian membalas, Daniel dan Danish sudah datang dan duduk semeja dengan mereka. Dah serupa upin dan ipin dah abang-abangnya bila memakai baju melayu sedondon berwarna biru lembut tema warna belah pengantin perempuan.

     "Selamat pengantin baru, dik." serentak mereka berdua bersuara dengan mimik muka yang berbeza. Seorang serius, seorang lagi ceria. Tergelak Dian melihat mimik muka mereka berdua.

     Roslan yang memang terkenal dengan perangai kuat menyakatnya itu mulai mengusik kembar di depannya itu.

     "Along dengan angah ni bila pula nak kahwin?" Daniel dan Danish buat buat tidak tahu. Mereka sengaja melarikan pandangan.

Berikan Aku Bahagia[H]Where stories live. Discover now