BAB 11 - Takut Ubat

9.7K 284 1
                                    

✧══════•❁❀❁•══════✧
𝓢𝓮𝓫𝓾𝓪𝓱 𝓹𝓮𝓷𝓰𝓸𝓻𝓫𝓪𝓷𝓪𝓷
°
°
°
°
°




             "NAH, minum ubat ni." dua biji ubat dihulur pada Riz Amsyar namun lelaki itu pantas mengelakkan diri. Dian tidak berputus asa. Suaminya dipujuk. Riz Amsyar ke dapur, dia ke dapur. Riz Amsyar ke bilik, dia juga ke bilik.

     Riz Amsyar turun semula ke ruang tamu dengan muka ketatnya. Dian pula setia mengekor dari belakang sambil membawa dua biji ubat dan segelas air suam.

     Puan Sri Umairah yang sejak tadi bersembang dengan yang lain tersenyum melihat anak menantunya.

     "Awak, minumlah ubat ni. Macam mana nak sembuh kalau awak tak nak minum ubat." pujuk Dian dengan suara mengendur. Liat sangat lelaki ni nak minum ubat. Ubat saja pun tapi takutnya serupa berdepan dengan buaya.

     Riz Amsyar dipandang geram. Kecik besar kecik besar saja matanya merenung.

     Riz Amsyar dengan muka bekunya duduk mematungkan diri di sofa menyertai anak buah isterinya yang sedang menonton cerita Barbie.
    
     Geram melanda Dian buatkan dia menarik nafas berat. Nama tok ayah di jerit. Nak sangat Riz Amsyar tarik talikan.

      Hah, tunggu!

     "Tok ayah!" Syed Amin yang sedang menghirup kopi di luar rumah terkejut. Kopi di dalam mulut tersembur keluar. Dia pantas berlalu ke dalam rumah diikuti yang lain.

     Masuk ke dalam rumah, dia melihat Dian sedang merenung cucunya dengan muka cemberut. Ditangan pula, ada segelas air dan ubat. Dia mengangguk faham.

     "Along kenapa tak minum ubat?" soalnya dengan suara yang sengaja ditegangkan.

     Riz Amsyar mendengus dalam diam. Tak sempat nak buat apa Dian dah panggil tok ayah. Di pandang Syed Amin dengan wajah comel.

     "Tak payah nak buat muka comel. Kamu tu bukannya comel macam arwah tok mak kamu. Tok mak lagi comel." perli orang tua itu mengundang tawa semua. Jelingan maut diberikan pada Syed Amin dan Danish yang sedang ketawa berdekah-dekah siap bergolek-golek atas karpet lagi.

     Dian juga sudah tidak mampu menahan tawanya. Disitu juga tawanya terhambur. Mulut ditekup dengan tangan. Ada yang ketawa siap mengalir air mata lagi.

     "Makan ubat tu." arah Syed Amin siap pakej bercekak pinggang. Ubat yang Dian hulur disambut dan dimasukkan ke dalam mulut dengan perlahan.

     "Habiskan cepat!" hampir tersedak Riz Amsyar bila dijerkah Syed Amin. Gamat kembali rumah agam Tan Sri Dzulkifly dengan tawa. Muka yang cemberut bertukar dingin apabila Danish sekali lagi ketawa berguling atas karpet dan kali ini turut disertai oleh anak buah mereka.

     "Nak ke mana?" soal Dian bila Riz Amsyar berdiri dan berlalu keluar rumah.

     "Tidur," pelik Dian melihat suaminya. Nak tidur masuk bilik bukan keluar rumah. Dia tersenyum senget.

     Ceh!  Merajuklah tu!

     "Jom masuk bilik." pelawanya namun mendapat jelingan tajam dari cik suami. Riz Amsyar pantas menyarung selipar di kaki dan melangkah menuju ke pondok kecil yang terdapat ditepi rumah agam milik Tan Sri Dzulkifly.

     "Nak ke mana?" soal Syed Amin tika Riz Amsyar lalu di depan mereka yang sedang bersembang. Jelingan tajam diberikan pada Syed Amin tanda menjawab soalan.

     "Ceh! Merajuk lagilah tu..." perlinya meleret disambut gelak tawa.

     Sampai di pondok, Riz Amsyar pantas baring dan melelapkan matanya. Baru saja masuk ke alam mimpi, dia tersedar saat terasa seseorang duduk disisinya. Mata tetap di pejam.

Berikan Aku Bahagia[H]Where stories live. Discover now