BAB 35 - Kerisauan Melanda

7K 189 2
                                    

✧══════•❁❀❁•══════✧
𝓢𝓮𝓫𝓾𝓪𝓱 𝓹𝓮𝓷𝓰𝓸𝓻𝓫𝓪𝓷𝓪𝓷
°
°
°
°
°






         ZACK datang menghampiri Riz Amsyar yang sedang duduk bersama Alex dan Joe. Ajak lepak tapi duk main telefon. Buang masa betul melepak macam tu.

   "Am, panaskan enjin jom?" ajaknya setelah mengambil tempat. Alex dan Joe yang sedang melayan telefon menoleh ke arah Zack. Riz Amsyar yang sedang mencuri pandang isterinya diam. Tidak menghiraukan di mana mereka berada.

     Sukar untuk dia membuang pandangan. Dian terlalu menarik untuk dia tatap sepanjang masa. Serasa tidak lengkap hidupnya jika wajah cantik ciptaan Allah itu tidak ditatap walaupun hanya seketika dalam sehari. Matanya masih galak memerhati isterinya yang tersenyum. Entah apa yang di sembangkan.

     Zack, Alex dan Joe menoleh ke arah meja isteri sahabat mereka itu duduk. Pelik mereka bila Riz Amsyar cuma diam tidak memberi reaksi tentang apa yang mereka sembangkan.

     "Patut tak dengar apa aku cakap," ujar Zack lalu menggelengkan kepalanya. Teruk betul angau sahabatnya yang seorang ni sejak dah berumah tangga.

     "Sudah-sudahlah tu nak tenung isteri kau tu Am. Tak lari mana pun si Dian tu," usik Zack.

     Riz Amsyar pantas berdehem laju. Tiga sahabatnya yang sedang ketawa sekadar di pandang sekilas. Tidak ambil peduli akan usikan mereka. Rasanya tak ada salah pun kalau renung isteri.

     "Kau cakap apa tadi?" soalnya.

     "Panaskan enjin jom. Last day tahun ni," cadang Zack pantas bila menyedari pandangan maha tajam Riz Amsyar. Ahad depan hari terakhir sebelum masuk ke tahun baru dan mereka selalu menunggang motor masa Riz Amsyar dan Alex belum berkahwin. Zack risau jika sahabatnya itu ada urusan lain. Lagi-lagi sejak dah kahwin ni.

     "Okey," putus Riz Amsyar sambil mengerling jam tangannya. Dah nak dekat habis waktu lunch.

     Dompet di poket seluar diseluk sebelum berlalu ke kaunter pembayaran. Selesai membayar harga makanan mereka bertujuh, dia berlalu semula ke meja mereka berempat.

     Tiga sahabatnya di salam sebelum isterinya dikerling. Cermin mata hitam dipakai sementara menunggu isterinya bersalaman dengan Mya dan Siti. Padahal masuk kerja juga nanti.

     "Tak larilah isteri kau tu Am." Zack sekali lagi mengusik. Tidak tahan melihat Riz Amsyar memandang tunak Dian. Alex dan Joe ketawa melihat Zack yang tidak sudah-sudah mengusik Riz Amsyar.

     "Kau apa tahu? Susah aku Zack kalau isteri aku ni hilang. Tak tenang hidup." Selamba saja Riz Amsyar bersuara dengan muka ketatnya.

     "Ceh. Bukan main."  Zack mencebik dituruti gelak besar dari Alex dan Joe.

     Riz Amsyar menggeleng tanda menyampah.

     "Gerak lu. Assalamualaikum. " Tanpa menunggu balasan mereka, dia berlalu dengan Dian disisinya. Tangan kirinya dilekapkan dibelakang badan isterinya yang berlapik baju kemeja. Menjaga keselamatan isterinya.

     "Teman abang," ujarnya sambil membuka pintu ditempat duduk penumpang sebelah pemandu.

     "Pergi mana?" soal Dian yang kini sudah duduk. Dipandang suaminya yang sedang berdiri di tepi kereta sambil kedua tangan di rehatkan di pintu dan bumbung kereta.

     "Bengkel."

     "Sekarang ke?"

     "Hm.." balas Riz Amsyar sepatah sebelum pintu kereta ditutup.
   
  
   
   

Berikan Aku Bahagia[H]Where stories live. Discover now