BAB 14 - Kurang Asam

8.3K 258 1
                                    





✧══════•❁❀❁•══════✧
𝓢𝓮𝓫𝓾𝓪𝓱 𝓹𝓮𝓷𝓰𝓸𝓻𝓫𝓪𝓷𝓪𝓷
°
°
°
°
°











      "ASSALAMUALAIKUM, bos." Setiap salam yang diberi staf yang bertembung dengannya hanya dibalas dengan anggukan kecil. Imej beku pula masih setia di sisi setiap kali berada di luar.

     "Dian, buatkan aku kopi," arahnya pada Dian yang kusyuk membuat kerja. Dian mengangguk sebelum berlalu menuju pantri. Bekas serbuk kopi dicapai. Tak payah tanya Riz Amsyar nak minum apa. Dia dah tahu dah. Suaminya itu sentiasa nak minum air kopi. Teh, buat dia pening. Milo, alamatnya ke bilik airlah dia sebab loya. Susu, erm. Sakit perutlah apa lagi! Dia tahu mungkin pada siapa yang dengar, mereka akan fikir lelaki itu sebenarnya mengada-ada tapi dia katakan yang sejujurnya, suaminya memang alah dengan beberapa jenis minuman itu.

     Pernah sekali Riz Amsyar terminum air milonya tanpa sengaja dan akibatnya, jenuh dia menemani Riz Amsyar di dalam bilik air memuntahkan isi perutnya.

     "Assalamualaikum, hai Dian." Fariza muncul.

     "Waalaikumsalam. Hai Far." Di pandang Fariza sekilas sebelum mengalihkan pandangan pada pintu pantri bila suara orang seperti bergaduh menyapa telinga mereka berdua.

     "Ish... Tak muatlah!" Marah Anna pada Aamir tatkala lelaki itu turut masuk.

     "Muatkanlah," balas Aamir mengusik. Dia mengundur setapak ke belakang bagi memberi ruang pada Anna bila melihat muka cemberut bercampur geram wanita itu. Anna menjelingnya tajam sebelum masuk ke pantri. Baru beberapa langkah, Anna berhenti mendadak. Aamir yang mengekor dari belakang tanpa sempat mengelak terlanggar belakang tubuh Anna.

     Buk!

     "Ish.... Belakang ke apa ni?" perlinya sambil menggosok dadanya yang terasa pedih. Dia mengangkat muka memandang Anna bila wanita itu senyap dan memandang sesuatu di depan.

Nampak hantukah?

     Dia turut melorotkan pandangan ke depan sebelum bungkam.

     "Err..... Kita orang tak buat apapun." Serentak mereka bersuara.

     "Kami tak cakap apapun," balas Dian dan Fariza.

     Keluar saja Anna dari pantri, Aamir terus terusan diusik Dian dan Fariza. Lupa sudah tentang kopi suaminya.

     "Dian Arryssa!" Suara garau Riz Amsyar kedengaran dari dalam bilik. Penat menunggu kopinya tak muncul-muncul. Mereka semua terkejut lebih-lebih lagi Dian yang kalut mengisi air panas ke dalam cawan.
  
     Keluar saja dari pantri, semua mata memandangnya. Razak dan Asyraff masing-masing terjengul kepala disebalik pintu meminta penjelasan. Dian melangkah laju ke arah bilik pejabat suaminya tanpa menghiraukan rakan sekerjanya. Sempat lagi dia menoleh kebelakang bila mendengar rakan sekerjanya cuba menakutkannya.

     Masuk saja ke dalam, dia disambut dengan pandangan tajam dari mata helang suaminya. Air liur ditelan kesat. Cawan kopi diletakkan di atas meja sambil membalas pandangan tajam dan beku suaminya. Susah sangat nak tengok senyum. Kedekut nak mampus. Astaghfirullah, Dian mengumpat suami.

Dosa!! Dosa!!

Tak tercium bau syurga nanti.

     "Kenapa lambat? Baru tanam pokok kopi?" Perli Riz Amsyar. Dian diam tidak membalas. Cawan dicapai sebelum di hidu. Usai membaca bismillah, kopi buatan isterinya dihirup perlahan. Nikmat!!

Berikan Aku Bahagia[H]Where stories live. Discover now