-65-

268 32 12
                                    

Ara kembali membuka matanya apabila sayup-sayup dia mendengar ada suara kuda yang meringkik di selang-seli dengan bunyi riuh-rendah kanak-kanak sedang bermain malahan ada pula suara tertawa.

Dengan siaga,Ara bingkas bangun dan serta-merta pandangannya menyeluruhi kawasan tersebut.Dua pohon berakar timbul diantara batu-batu berlumut dengan ranting yang saling bertaut antara satu sama lain bagaikan membentuk gerbang diantara perkampungan tersebut dengan dunia luar.

Ada pula sungai yang mengalir tenang membelah lembah hijau yang subur dengan rumah-rumah kediaman yang aneh bentuknya seperti bukit kecil tetapi memiliki pintu dan tingkap berbingkai daripada jalinan kemas ranting-ranting halus.

Pasu-pasu bunga berderet memagari halaman malahan cerobong asap dari tiap rumah tersebut mengepulkan asap yang membawa aroma masakan.

Melihatnya,Ara menyedari ia adalah Perkampungan Nymph beberapa puluh tahun yang silam kerana rumah-rumah yang ada di situ masih belum banyak seperti kali terakhir Ara melihatnya dulu.

Ara pantas menghindar apabila ada beberapa orang kanak-kanak dalam usia lingkungan tidak melebihi sepuluh tahun saling berkejaran seperti sedang merebutkan sesuatu tetapi sepertinya kehadiran Ara di situ tidak dilihat dan dirasakan oleh mereka malahan sebatang kayu dengan panjang hampir sejengkal yang melayang entah dari mana itu menembusi tubuh Ara begitu sahaja.

" Mynhy.."

Satu suara dari belakang Ara membuatkan dia menoleh.Seorang kanak-kanak dalam usia sepuluh tahun dengan rambut putih yang masih pendek dengan potongan kemas pantas berdiri menyapu debu yang melekat pada pakaiannya.

Mynhy.Ara merasakan bagai ada satu loceng tembaga yang diketuk berhampiran cuping telinganya demi mendengarkan nama tersebut.Sah.Seratus peratus Ara yakin bahawa kanak-kanak yang berada di hadapannya itu adalah versi kecil Tetua Myn.

Tidak sukar menebak mengapa dia dihantar ke dalam ingatan  dan memori zaman kanak-kanak Tetua Myn .Jelas sekali kerana zaman kanak-kanak adalah waktu di mana sesiapa pun masih memiliki kebaikan dalam hati masing-masing.Masa kecil adalah masa dimana seseorang masih terlalu polos dan bersih tanpa terlalu banyak memikirkan kejahatan dan keburukan.

" Termasuk kali ini sudah berapa kali Mynhy buka pintu bangsal kuda?"

Wanita berambut putih keperakan yang disanggul dan ada anak-anak rambut yang menjulai pada sisi telinganya.

" Umma.." kanak-kanak tersebut tunduk mengisar kakinya ke permukaan tanah  dengan riak wajah yang gelisah bagaikan tahu natijah yang akan menimpanya sebentar lagi " Erdo dan Elfry ..."

" Erdo ? Elfry?"

" Kuda Abba.." Jawabnya masih tunduk dan jelas pada penglihatan Ara wanita tersebut menarik nafasnya sambil menatap Mynhy tajam " Erdo dan Elfry minta saya lepaskan mereka.."

" Mynhy.."

Wanita itu menghampiri anak kecil itu lalu berlutut menyebabkan wajahnya berada separas dengan
wajah anak tersebut

" Kuda-kuda tu semuanya binatang yang kita bela untuk membantu kita bekerja.Berapa kali Umma katakan pada Mynhy?"

" Memanglah.Tapi,Umma..Mynhy kasihan pada Erdo dan Elfry.Kenapa tidak lepaskan saja dan biarkan Erdo juga Elfry hidup bebas?"

" Ada Mynhy nampak Abba menzalimi Erdo dan Elfry?"

Pertanyaan sang ibu dibalas dengan gelengan kepala dari anak kecil itu tetapi jelas bagaimana bibirnya mulai bergerak dan hidungnya memerah.

LAST HUNTER II : VARTRAWhere stories live. Discover now