xviii. Sebab aku rindu kau.

152 18 18
                                    

"Ae-Aera...", tergagap-gagap suara Yeoreum keluar apabila ternampak wajah sahabat baiknya itu berdiri di muka pintu. Dia mengalih pandang pula ke arah Jimin yang masih mengekalkan posisinya. "Ini bukan macam apa yang kau fikir.", ujar Yeoreum lagi. Mata Jimin berkerdip-kerdip memandang Aera.

Aera pula memeluk tubuhnya, keningnya dijongket, seolah-olah meminta penjelasan tentang situasi yang kini dilihatnya. Tangan Yeoreum terus menolak dada Jimin sekuat mungkin.

•••

Mata Aera bertukar-tukar pandangan antara memandang wajah sahabat baiknya dan jejaka di sebelah sahabat baiknya itu. Aera meneguk Cola dari dalam tin lalu menghempaskan sedikit tin itu ke atas meja membuatkan Yeoreum tersentak.

"Explain.", kata Aera. Yeoreum meneguk liurnya.

"Apa yang perlu dijelaskan?", ujar Jimin. Nada suaranya jelas selamba, seperti tiada apa yang berlaku sebentar tadi.

"Aera. Aku memang tak ada apa-apa dengan mamat ni.", bersungguh-sungguh Yeoreum cuba meyakinkan Aera. "Percayalah dekat aku." Yeoreum hampir merayu sahaja suaranya. Aera menghelakan sebuah nafas.

"Bukannya aku tak percaya kau." Aera mengalihkan pandangannya ke arah wajah Jimin. "Aku tak percaya mamat ni."

"Aku?" Jimin menudingkan jari ke arah diri sendirinya dengan mamat yang membulat. Aera mengangguk. Jimin melepaskan sebuah tawa sinis. "Excuse me?", soal Jimin dengan geram.

Baru sahaja Aera ingin membuka mulut untuk membalas ayat Jimin, telefon bimbit Jimin berdering. Jimin terus mengangkat panggilan tapi matanya masih menjeling Aera, geram.

"Ya, hyung. Ah..." Jimin melihat ke arah jam tangan miliknya. "Aku datang. 10 minit lagi."

"Aku kena pergi dulu. Nanti aku call kau.", ujar Jimin sambil berdiri. Tidak sampai seminit, Jimin sudah keluar dari rumah Yeoreum. Senyap seketika suasana di antara dua orang gadis itu.

Tangan Yeoreum membetulkan kaca mata yang dipakainya. Pandangannya dilarikan melata ke sekeliling rumah, tidak berani untuk bertentang mata dengan Aera. Dia dapat rasa akan renungan mata Aera ke arahnya.

"Kau kenapa ada dengan dia?", serius suara Aera bertanya.

"Duh, sebab dia kawan aku.", Yeoreum cuba berseloroh tetapi Aera sedikit pun tidak nampak terhibur mahupun tersenyum.

"No, dia buat kau macam barang. He treats you like shit. Apa? Pura-pura jadi girlfriend dia? Gila ke apa mamat tu?", soal Aera. Sungguh, dia sudah mendengar segala perkara yang dibuat oleh Jimin. Juga perkara gila yang Yeoreum buat untuk Jimin.

Setiap kali Jimin pergi ke kelab malam sehingga pukul tiga pagi, Jimin akan menelefonnya. Yeoreum pula? Walaupun dia marah, dia setia mengambil Jimin dan mengheret jejaka itu pulang. Sudahlah jarak kelab malam itu dari rumah Yeoreum bukannya dekat.

Apa lagi? Mereka ditangkap dan gosip bahawa mereka bercinta tular di media sosial sehingga Yeoreum tidak aktif di Instagram buat seketika. Tetapi, apa yang Yeoreum buat? Setia berkawan dengan lelaki itu.

Okay, Aera akui. Boleh tahan hebat jugalah Park Jimin kerana menegakkan kebenaran tentang Yeoreum sebagai penulis skrip drama 1-4-3. Tapi, itu sahaja yang jejaka itu buat untuk Yeoreum. Mereka ibarat langit dan bumi.

"Aera, dia baiklah. Dia okay je. Cuma kadang-kadang adalah dia call aku suruh ambil dari kelab, and that's it. Nobody's perfect.", Yeoreum cuma membela Jimin.

"Dengar ni, daripada apa yang aku tengok sekarang, dia memang ambil kesempatan dekat kau. Ini bukan kali pertama dia datang rumah kau, kan?" Tekaan Aera tepat mengena sasarannya. Cepat betul Aera menangkap situasi sebenar yang berlaku antara Jimin dan Yeoreum.

SELEBRITI. » park jiminWhere stories live. Discover now