BAB 55

21.9K 661 97
                                    

"Jangan mengarutlah abang. Saya pasti Natasya tak akan bersetuju dengan rancangan abang ni."

"Apa yang tak setujunya? Farouq kan teman lelaki dia. Mesti la dia suka saya nak satukan dia dengan Farouq tu."

"Abang tak boleh buat keputusan tanpa berbincang terlebih dahulu, abang kena tanya Tasya dulu. Baru la buat keputusan." Tegas Datin Suhaila. Baginya keputusan yang dibuat secara mengejut itu pasti akan membuatkan Natasya tidak senang duduk.

"Awak ni Sue suka benar bantah cakap saya. Niat saya ni baik. Nak satukan mereka berdua tu.. tak baik ke saya sebagai daddy dia buat keputusan macam ni? Abang cuma nak ambil berat saja tentang hal ni. Abang nak yang terbaik untuk Tasya." Datuk Arman masih bertegas dengan pendiriannya.

"Niat baik? Ke ada udang di sebalik batu?"

Datuk Arman mendengus, apa saja yang ingin dia lakukan pasti dapat dihidu wanita itu. Dan ianya akan ditentang habis-habisan. Meluat dia rasakan sekarang. Sebagai isteri, bukankah wajar kalau Datin Suhaila menyokong dia?

"Tolong setuju keputusan saya ni. Ini untuk masa depan Natasya juga. Awak nak tengok ke Tasya tu hidup susah kemudian hari? Dah cukup bagus dah dia ada teman lelaki yang boleh jaga makan minum dia. Awak setuju saja la. Abang buat keputusan ini untuk kebahagiaan Natasya juga."

"Yang boleh jaga makan minum dia ke atau yang dapat penuhkan poket dia dengan abang?" Sindir Datin Suhaila tak bertapis. Geram.

Sentap Datuk Arman.

"Suka hati kamu lah nak kata apa pun Suhaila. Yang penting Natasya terima keputusan abang ni."

"I'm certain Tasya will not agree." Ujar Datin Suhaila yakin.

"Kalau Tasya tak setuju sekali pun, abang akan buat dia setuju." Datuk Arman masih berkeras dengan keputusannya.

"Abang nak paksa Tasya? Sorry abang, I still do not agree. Kalau hal macam ni, saya tak akan setuju langsung."

"Sue, this is our best chance to married them. Awak nak tengok ke Tasya tu bernikah dengan lelaki yang tak boleh diharap? No, abang tak kan sewenang-wenangnya lepaskan dia dengan orang yang macam tu. Farouq saja yang layak jadi menantu kita."

"Stop saying that abang. Abang jangan ingat saya tak tahu apa niat sebenar abang tu.."

Datuk Arman mula panas hati. Renungannya mula tajam merenung wajah tenang Datin Suhaila.

"Memang abang ada niat lain. Tapi percayalah, ini semua untuk kebaikan Natasya."

"Niat apa? Abang jangan nak buat benda yang bukan-bukan boleh tak? Kalau ini lah sebabnya saya tak kan setuju langsung."

"He is my only chance to achieve my goal."

"Apa maksud abang? Sudah la abang. Ingat sikit kita ni dah tua. Buat apa nak kejarkan sangat harta dunia ni?" Selar Datin Suhaila. Tegas. Biarlah dia dicop isteri kurang ajar sekali pun, yang penting dia sudah menjalankan tanggungjawabnya sebagai isteri. Menegur suami yang terlalu ghairah dengan kebahagiaan duniawi.

Semakin panas hati Datuk Arman. Isterinya sekarang kalau bercakap main lepas saja. Langsung tak fikirkan perasaan dia sebagai suami.

"Awak tak faham la Sue.."

"Apa yang saya tak faham? Saya dah terlebih faham dah dengan perangai abang tu. Suka benar memaksa."

Datuk Arman berdecit tak puas hati. Kata-katanya selalu ditentang si isteri.

"Daddy, mummy what is going on? Kenapa nampak serius je?" Natasya yang baru muncul dari dapur menegur. Hairan dia, wajah daddy dan mummy-nya kelihatan tegang saja. Seperti ada sesuatu yang serius sedang dibincangkan mereka berdua.

DALAM BENCI ADA SAYANGWhere stories live. Discover now