BAB 60

29.2K 678 103
                                    

Johari mundar-mandir di hadapan sebuah rumah besar. Rumah Datuk Arman. Kelibat Natasya yang dia tunggu sejak tadi masih belum kelihatan. Resah dia di situ dengan mata merenung ke dalam rumah itu melalui celahan pintu pagar yang agak tinggi itu. Boleh tahan agak mewah juga rumah ini, hatinya berkata.

Terdesak mahukan wang membuatkan dia terpaksa mencari Natasya. Hanya wanita itu yang boleh memberinya wang. Dia pasti Natasya tak akan menolak permintaannya. Sudah kering-kontang poketnya sekarang. Dia benar-benar perlukan duit.

Tanpa berfikir panjang dia terus memandu ke sini. Untung saja dia pernah mengekori wanita itu dulu. Jadi dia tahu di mana rumah Natasya.

"Nasib baik aku cerdik." Gumam Johari memuji diri sendiri. Jika dia tidak bertindak sedemikian pasti dia langsung tidak tahu dimana rumah Natasya. Johari tertawa kecil pula.

Tak peduli dengan panas cahaya matahari yang memancar tepat pada kepalanya sekarang, dia sanggup keluar menunggu di tengah panas. Peluh yang sudah berbintik pada dahinya dikesat dengan lengan baju. Johari mengibas-ngibas wajahnya dengan tangan. Panas.



Memandangkan sudah menghampiri kediamannya, Natasya memandu perlahan saja keretanya. Tiba-tiba dia menghentikan kenderaan yang dipandu itu secara mengejut. Berkerut halus dahi melihat figura seseorang yang dia teramat kenal.

Jelas terlihat di matanya Johari yang berdiri di depan rumahnya sekarang. Lelaki itu nampak tak terurus saja penampilannya. Mimik muka Natasya mula berubah jijik. Serta-merta dia keluar dari perut kereta. Ketat wajah Natasya.

"Kau buat apa kat sini? Kau lupa ke aku dah pesan jangan cari aku lagi buat masa ni! Kau ni memang tak faham bahasa lah!" Hambur Natasya geram. Melilau matanya merenung ke balkoni bilik orang tuanya. Risau jika ada sesiapa yang melihat mereka. Entah bagaimana manalah lelaki dungu ini boleh tahu lokasi rumahnya. Tertanya-tanya Natasya akan persoalan itu.

"Aku nak duit. Kau kena aku bagi duit. 1 sen pun aku tak ada sekarang ni. Aku dah kering gila dah ni." Johari menjawab tanpa berselindung.

Natasya tergelak pendek. Sinis.

"Kau nak duit? Kau ingat aku bank ke? Baik kau berambus sekarang sebelum aku halau kau macam anjing kurap! Pergi!"

"Aku tak kan pergi. Kau bagi aku duit baru aku pergi. Aku nak duit." Ujar Johari yang masih berdegil itu.

"Duit apa yang kau nak ni? Aku tak ada bagi kau kerja apa-apa kau jangan berani nak minta, 1 sen pun aku tak kan bagi!"

Mencerlung tajam mata Natasya merenung lelaki bertubuh kurus kering itu. Berani-berani meminta dia duit. Panas hati Natasya. Johari sekadar menggeleng kepala, senyum nipis terukir pada wajahnya.

"Kau pergi sekarang!" Halau Natasya marah. Johari tersengih saja memandangnya.

"Kalau aku tak nak pergi boss nak buat apa?" Soal Johari tak takut. Semakin lebar sengihannya.

"Kau!" Natasya ketap gigi. Bengang.

"Aku cakap balik, balik lah!"

"Bagi aku duit. Tak banyak. RM3000 saja."

Terjegil luas mata Natasya. Amaun sebegitu bukannya sedikit bagi dia sekarang.

"Aku tak ada duit. Dah, kau balik sekarang. Jangan sampai aku naik hantu Johari. Baik kau berambus sekarang!" Keras suara Natasya memarahi Johari yang masih tersengih itu. Mendidih hatinya melihat wajah yang langsung tidak menunjukkan rasa takut itu.

"Aku nak duit. Boss bagi saja lah. Boss kan anak orang kaya. Anak datuk lagi." Kata Johari tersenyum.

Natasya mendengus.

DALAM BENCI ADA SAYANGWhere stories live. Discover now