Bab 16

474 71 2
                                    

Penerbangan kru Acah-acah Sweet ke Beijing, China dijadualkan dua hari dari sekarang. Lusa, pukul tiga petang, kami akan meninggalkan bumi Malaysia. Setiap kali memikirkan Mark akan turut serta, hatiku menggila walhal kami bukannya pergi berdua. Abang Azmi dan kru yang lain juga akan turut serta.

          Cap hitam yang Mark pinjamkan aku tarik ke bawah. Menutup wajahku. Sepanjang larianku mengelilingi taman berhampiran rumahku, kepala aku tundukkan. Tak sangka pula ramai yang keluar berolahraga waktu petang. 

          Sebelum ini, aku hanya bersenam pada waktu pagi dan kebiasaannya, yang keluar untuk bersenam hanyalah warga emas. Mana mungkin mereka akan mengecam wajahku. Waktu petang pula, lebih ramai orang muda. 

          "Mark dengan Suzy? Maksud kau, Suzy Reyez?"

          Aku memperlahankan larianku. Mengangkat muka sedikit, melihat ke arah dua orang gadis yang duduk pada bangku taman. 

          Kalau tak silap aku, gadis yang memakai jersi Harimau Malaya itu, salah seorang daripada penulis skrip untuk drama Menanti Forever. Aku sering melihatnya berbicara dengan Abang Azmi sewaktu di lokasi penggambaran.

          "Ha'ah."

          "Seriuslah? Diorang bercinta ke?"

          Langkah aku atur. Melabuhkan punggung pada bangku taman. Duduk berdekatan dengan mereka. Memasang telinga.

          "Maksudnya, gossip pasal diorang bercinta tu betullah?"

          "Pasal itu, aku tak tahu tapi kat set, hmph! Tak boleh berpisah langsung. Kat mana ada Mark, kat situ ada Suzy. Kalau diorang tak bercinta, kau rasa perlu ke berkepit aje sepanjang masa?"

          Suzy dengan Mark... selalu bersama?

          "Then again, kalau diorang bercinta pun, apa salahnya? Bukannya diorang ada dating ban pun. In fact, kalau Suzy dengan Mark betul-betul bercinta, lagi bagus. Mesti rating drama tinggi. Alah, biasalah tu! Cinta lokasi."

          "Hm... betul, betul! Kalau aku jadi Suzy pun, mestilah aku nak kat Mark. Dahlah tinggi, kacak pula tu. Siapa aje yang tak nak?"

          Perbualan mereka tenggelam. Aku mencerap langit yang tak lama lagi bakal disapa senja. Keluhan aku hembuskan. Berat.

+

"Sepuluh minit." Dahlia memecahkan lamunanku.

          Wajah aku palingkan ke arahnya yang sedang duduk di ruang makan bersama komputer riba. Dagu aku rehatkan pada kepala lutut. Bibir bawah terjuih ke depan. Membuat mimik muka orang yang dilanda rajuk.

           "Hm?" 

          "You dah renung phone you for ten minutes." Dahlia bangun dari kerusi, mengatur langkah ke arahku. Badan dia rebahkan di sebelahku. Berpeluk tubuh. "Kalau I tak kenal you, mesti I fikir you ni orang yang tengah dilamun cinta." Tambahnya pula.

          "Maksudnya?"

          "Orang bercinta, mana boleh berpisah lama-lama. Asyik renung phone aje. Macam tak ada benda lain yang boleh dibuat."

          Menyedari aku bungkam, Dahlia  meletakkan tangannya pada lututku. Lantas aku kembali menoleh memandangnya. Namun masih tak bersuara.

          "Fikir pasal apa?"

          "Kalau Daiyan tengah bercinta, Dahlia... will you be that disappointed in me?"

MelodramaWhere stories live. Discover now