Bab 34 : Tasya

5.6K 378 7
                                    


'Aelysh akan bertunang dengan Afriz'

Pap !

Mummy melemparkan surat khabar itu dengan kasar. Wajahnya yang bengis jelas menandakan dia sedang marah.

"Apa ni Alis? Alis tak sayang mummy ke? Zarid macam mana?" Berang Mummy.

Aku mendiamkan kecil. Takut sebenarnya kalau terkurang ajar dengan mummy. Aku memandang surat khabar tersebut. Memang. Itu adalah sebahagian daripada rancangan kami.

Kata Ariz, mummy akan mendapatkan semua harta milik aku melalui Zarid. Jika Zarid sah menjadi suami aku, pasti dia akan memaksa aku untuk memindahkan semua hartaku kepadanya.

"Ma-maafkan Alis, mummy. Alis terpaksa." Balasku perlahan sambil berpura-pura ketakutan.

"Terpaksa apanya!" Sentak mummy membuatkan aku terkejut.

Dah lama mummy tak marah aku macam ni.

"Sya-syarikat tu tidak membolehkan untuk mempunyai hubungan sesama artis. And you know about me and Afriz right? Jadi CEO A's Corp mendesak agar gosip ditutup melalui ini." Jelasku dengan menyebut nama abang Harraz sebagai CEO baru A's Corp.

"Tapi kamukan presiden A's Corp sekarang ni. Kenapa perlu dengar kata-kata bawahan. Cukup katakan kepada media yang Aelysh tu ialah presiden A's Corp. Easy right??!"

Aku menggeleng kecil.

"N...no. Alis tak boleh buat macam tu."

"Kenapa??! Jangan jadi bodoh Alis! Kamu dibenci dicaci sebab ni la! Orang tak akan hormat kamu kalau kamu tu nothing!" Sinis sahaja mummy memerliku.

Aku memandang mummy dengan pandangan kecewa. Aku baru menyedari sesuatu. Nothing? Yaaaa. Mummy tidak ikhlas untuk berdamai denganku selama ini. Mummy berbaik dengan aku dikeranakan aku ialah seorang Aelysh dan juga Tasya. Bukan kerana Alisa Natasya.

"Mummy tak akan faham..." Ujarku perlahan sambil memandang lantai yang kurasa lebih menarik untuk dilihat daripada wajah mummy yang talam bermuka-muka itu.

"Alis yang tak faham mummy! Mummy ni siapa dengan Alis ha? Kenapa....permintaan kecil mummy, Alis susah sangat nak tunaikan?" Mummy memulakan dramanya.

"Mummy.....sudahlah tu. Jangan la paksa Alis dah." Tiba-tiba Ariz datang menyelamatkan keadaan bersama dengan daddy.

Tapi, yang hanya kulihat, daddy hanya mendiamkan diri tanpa membantah segala ucapan mummy.

"Mummy hanya nak menjamin kebahagian Alis. Mummy tahu selama ni mummy tak pernah beri kasih sayang yang sepenuhnya kepada Alis. Tapi, mungkin permintaan kecil mummy ni dapat membalas semua perbuatan mummy yang lama tu. Betul kan daddy?" Soal Mummy meminta belaan daripada Daddy.

Daddy menghela nafasnya jengah lalu mendudukkan dirinya di hadapanku.

"Daddy ikutkan je. Kalau perkara ni dapat membahagiakan Alis, Daddy okey je." Balas Daddy sambil tersenyum manis memandangku.

Aku dan Ariz tersenyum kemenangan. Bagus, Daddy nampaknya sudah memberi ransangan yang positif untuk memajukan rancangan kami walaupun Daddy tidak mengetahui apa-apa.

....

"Papa..... perlu ke nak buat majlis perasmian untuk jawatan ni?" Rengekku sambil menggoyang-goyangkan lengan papa Tahar.

Papa Tahar tidak mengendahku dan hanya menghadap telefonnya yang agaknya lebih bermakna dari muka aku ni. Huh.

Khai, abang Harraz dan Fina serta ibu yang baru tiba hanya tersengih memandang kami. Ceritanya, kami semua sedang bersiap untuk majlis perasmian aku sebagai presiden serta abang Harraz sebagai CEO A's Corp yang baru pada malam ini di hotel milik papa Tahar.

"Ish papa ni jahattt!" Aku memandang papa Tahar kegeraman.

"Eleh kau. Chill ah. Bukannya orang lain tau kau ni siapa sebenarnya pon. Just Cik Tasya je." Khai cuba menenangkanku.

Aku menghela nafas dengan berat.

"Yaaa I know. Tapi, salah satu tetamu yang diundang is my family! Kau pon tau kan masalah mummy aku tu? Conform dia bagitau semua orang siapa Cik Tasya and Alisa Natasya." Balasku.

Khai tersenyum sinis.

"Jadi? Masa ini la kau nak tunjuk kat dia, yang kau ni bukan calang-calang orang." Katanya lalu memandang ibu.

"Maksud kau?" Aku turut memandang ibu.

"Kenapa kau tak lancarkan peperangan antara kau dan mummy kau malam ni je? Buat apa tunggu lama sangat?" Cabar Khai sambil tersenyum licik.

Aku terdiam memikirkan kata-katanya. Malam ni? Yaaaa not bad right? Lagipun, keluarga Zarid pon ada dan juga keluarga Afriz.

Wait, adakah malam ni Fina dan Harraz akan turut bertemu dengan ayah Afriz juga?

Hmm I'm curious.

....

"Terima kasih."

Tepukan yang gemuruh diberikan kepada aku sebaik sahaja aku menghabiskan ucapan sebagai presiden baru A's Corp secara rasminya.

Aku mendudukkan punggungku di atas kerusi yang disediakan dengan perasaan yang gementar apabila melihat ramai yang melihatku. Tiba-tiba aku terasa seseorang menggenggam tanganku. Aku memandangnya yang sedang tersenyum manis dengan pelik.

"Jangan takut love. Papa dan yang lain always berada di belakang Tasya." Papa Tahar memberiku kata-kata semangat.

Aku membalasnya dengan senyuman yang terbaik. Mataku mula meliar lalu terpandang seorang wanita paruh baya yang duduk tidak berjauhan denganku. Ibu tersenyum seakan-akan bangga dengan aku.

Tiba-tiba seseorang memegang bahuku. Aku memandangnya dengan terkejut.

"Eh Ariz rupanya. Ingatkan siapa tadi." Ujarku sambil memandangnnya tajam. Suka buat orang terkejut -_-.

Ariz hanya tersengih kecil.

"Ariz nak tanya saja."

"Tanya apa?

"Now?"

Aku mengerutkan dahiku dengan pelik.

"Now? Now what?"

"Game start."

.....

Teng teng sowwyyyyy lama x update huhuhu ampunkan patik huhuhu. Agaknya ada lagi yg still baca ke huhuhu T.T

Btw dont forget vote and comment 😻💜💜

Aelysh's Secret ✔Where stories live. Discover now