dua

24.6K 366 16
                                    

"Cikgu cari apa?", tanya Cikgu Adnan merangkap cikgu kaunseling sekolah bila melihat aku menyelak rekod pelajar bermasalah.

"Rekod Emilia binti Abdullah"

"Oh, dia tu. Kejap". Pantas saja dapat dicarinya. Yelah, dia yang buat penyimpanan, dia je yang tau nak cari di mana.

Aku selak satu persatu, banyak juga rekod disiplinnya. Aku menghela nafas panjang, Cikgu Adnan perasan, "Kenapa cikgu?".

"Takde cara nak tolong dia ke? Dia nak ambil SPM lagi berapa bulan ni", kataku tersandar.

"Cubalah Cikgu Hilmi tangani masalah dia. Saya ni tak cukup tangan nak uruskan. Sesi harian ni pun dah tak tentu hala. Lagipun, tengok rekod kehadirannya untuk sesi kaunseling, tak memberi kerjasama. Kita tunggu la dia, tapi dia tak datang", kata Cikgu Adnan nada sesal.

*******

"Allah...", aku membrek kereta dengan kuat. Sungguh aku tak perasan ada sesuatu melintas. Salah aku. Aku tak beri perhatian pada pemanduan, dah la lampu di kawasan tu tak berfungsi. Aku sebenarnya penat, banyak perkara perlu dilakukan untuk masuk rumah baru. Tak sedar dah hampir tengah malam. Mulanya nak tidur saja di situ tapi mengenangkan aku kena bertugas untuk perhimpunan pagi esok, aku balik. Aku kerling pada jam kereta 0217 pagi. Aku turun dan pergi melihat apa yang aku langgar.

"Ya Allah. Maafkan saya. Puan tak apa apa?", tanyaku bila melihat seorang perempuan mengerekot badan menahan kesakitan di atas jalan raya. Rambutnya kusut masai, baju tshirt longgar tanpa kolar dan berseluar track dah koyak di lutut. Seliparnya putus sebelah.

"Saya ok", jawabnya sambil cuba bangun. Namun matanya liar memandang ke arah blok flat tempat tinggal aku tak jauh dari situ. Dia rebah kembali. Percubaan kedua, aku memapahnya ke dalam kereta.

"Encik nak bawa saya ke mana?", ada nada cuak dan gementar di situ.

"Pergi klinik depan tu".

"Encik ni siapa dengan dia?", soalan pertama dikemukakan padaku oleh doktor setelah melakukan pemeriksaan.

"Saya terlanggar dia tadi. Tu saya bawa ke sini", terangku. Aku memandang kepada mangsa langgar tadi apabila langsir pada katil pemeriksaan diselak oleh jururawat. Aku perhati mukanya kemudian pada kad doktor diatas meja -Emilia binti Abdullah.

"Betul ni encik?"
Aku mengangguk, "kenapa doktor?"
"Saya nak buat laporan polis dan memanjangkan kes ni ke hospital besar".
'Ahhhh... sudah. Luka sikit saja', hatiku berdebar, takut.

"Kenapa doktor? Dia luka sikit saja".
"Bukan sebab kemalangan ni. Tapi kesan penderaan pada tubuh Cik Emilia".
"Dera?"
"Ya. Dera. Saya rasa dia kena pukul. Ada kesan lama dan baru. Kesan cucuhan rokok pun ada di tapak kakinya. Bekas luka di kepala, banyak lagi saya boleh senaraikan" nyata doktor itu sambil menunjukkan padaku.
"Encik,...", Emilia memandang dan memegang tanganku.
"Tolong jangan repot polis. Kesian adik adik". Aku dan doktor terpinga pinga.
"Doktor, tolong saya. Rahsiakan perkara ini dari polis", rayunya.

"Rumah awak yang mana?", soalku sambil memapahnya menaiki tangga. Tinggi juga, tingkat 3 tapi bila sakit dilanggar begitu memang sukar nak berjalan.

"Haaa... dah subuh baru nak balik. Tiap tiap malam keluar menyundal", suara itu menyambut kepulangan Emilia dan ketibaan aku. Aku sempat melihat jam sewaktu naik tangga tadi, hampir 330 pagi.

"Malam ni kau bawak jantan balik pulak.. dah berani ye". Emilia melangkah masuk bersama beg plastik berisi ubat. Aku tercegat di pintu setelah ayat power itu terbit dari mulut perempuan lebih kurang sebaya aku, bergelar ibu. Aku tak sedap hati untuk meninggalkannya tanpa memberitahu hal sebenar pada ibunya.

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now