enam

19.9K 347 18
                                    

Lega...
Aku lega bila dapat luahkan semua yang aku simpan selama ni. Pendekatan Cikgu Hilmi yang bersahaja membuatkan aku memuntahkan setiap satu cerita tentang diri aku, keluargaku, latar belakangku tanpa berselindung. Terpulang padanya untuk menerima atau menulis dalam laporan kaunseling aku.

Aku tau dia terkejut dengan pendedahan yang aku buat. Aku berterima kasih dengannya kerana melapangkan dada dan fikiranku yang berserabut selama ni. Aku bersyukur sebab dia menumpangkan aku setelah ibu mengusirku.

"Cikgu.."
Dia melihat ke arahku. Kami sama sama tersandar di sofa. Aku keletihan bercerita, dia mungkin keletihan menghadamkan semua ceritaku.
"Terima kasih untuk segalanya".

"Bagaimana awak harungi perkara ni lebih dari setahun? Kenapa tak minta bantuan cikgu kaunseling?", tanya Cikgu Hilmi. Pandangan kami bertemu.

"Saya tak percaya mereka. Saya dapat rasakan cerita ini akan dijaja sekeliling sekolah. Sebab semua dah label saya pelacur selepas jumpa pil perancang, gel pelincir, UPT semasa spotcheck tu. Saya tak pedulikan diorang. Saya datang sekolah sebab nak berehat, nak tidur. Tu je", jawabku jujur. Aku mencapai tangan cikgu disisinya, menyalami dan menciumnya.

"Terima kasih cikgu". Cikgu Hilmi kelihatan kaget. Mungkin dia tak sangka aku nak buat begitu. Aku meninggalkannya dan masuk ke bilik air. Cikgu Hilmi masih di sofa semasa aku masuk ke bilik untuk tidur.

******

Hilmi

"Adesss.. senak ni".
Aku terpaksa melorotkan sedikit seluar dalam kemudian tutup dengan kusyen penghias sofa, jadinya tak la mencanak tegak. Perkataan yang digunakan biasa je tapi merangsang jiwa aku. Dengan cerita yang dinyatakan, lagilah. Paling tak sangka dia menciumku. Cium tangan je tapi tu sesuatu yang aku tak jangka. Apatah lagi masa dia tunduk cium tangan aku, leher bajunya mendedahkan sesuatu yang perlu ditutup. Aku nampak dia pakai warna biru tadi. Betul la cakap Cikgu Adnan, aku kena kawin.

"Cikgu.. tolong saya boleh?", tanyanya ketika aku sedang berdiri depan peti sejuk untuk melihat nak masak apa untuk makan tengah hari.

Dia berdiri disisi peti, menggaru kepala. "Camne ek nak cakap?"

"Cakap je la", aku dah mencekak pinggang ala ala style di sekolah.

Dia bercakap perlahan, aku tak dengar. Padahal bukan jauh pun.

"Tak dengar la. Cakap kuat sikit", kataku.

"Tolong belikan pad".
"Ha??? Apa tu?"
"Ala cikgu ni... takkan tak tau. Pad la"
"Owhh... pad. Ada dalam bilik saya, atas meja tulis tepi katil. Ambil la berapa helai awak nak guna".
"Bukan test pad. Meluat la cakap dengan cikgu macam ni".
"Bukan test pad pula. Nak apa ni?"
"Eiiii... cikgu ni saja buat tak tau ke memang blur? Saya period".
"Laaa.. pad tu. Ok. Cikgu pergi beli".

Pintu peti ais aku tutup dan terus meluru ke depan, mencapai kunci Persona dan ke kedai. Tiba di rak tuala wanita, aku tergamam. Banyak jenis dan jenama.. mana satu nak beli. Aku berpeluh dingin.

"Lain kali ikut sekali kalau nak beli barang macam ni. Cikgu tak tau nak beli yang mana satu", ujarku sambil menghulurkan beg plastik berisi satu pek tuala wanita kepadanya.

"Cikgu yang tak ajak saya", gumamnya terus masuk ke bilik.

Aku pening. Hilang mood nak masak. Akhirnya Emilia yang masak. Dibuatnya ayam goreng kunyit dan kacang buncis goreng. Bolehlah. Sedap lagi aku masak.

Setakat ni, tiada siapa yang tau kami tinggal serumah tanpa ikatan. Aku masih boleh mengawal diri, dia pun tak la jahat seperti yang aku dengar dari kalangan guru dan pelajar. Memang jauh berbeza. Prestasi pelajaran pun agak memberangsangkan. Habis terkejut guru guru tingkatan 5, apataknya dari semuanya F kini dah beralih ke sempadan melepasi lulus.

"Mana ni? Dah 10 minit lewat ni", bebelku dalam kereta menanti dia. Padahal aku nampak dia berjalan keluar dari sekolah setengah jam yang lalu. Aku mengunci kereta dan berjalan di blok kedai. Mana tau kot Emilia membeli sesuatu dan terleka. Sekarang dia ada duit sendiri. Duit belanja harian yang aku beri, kebanyakkannya disimpan.

"Eh.. kenapa ni?", tanyaku bila Emilia berlari kearahku. Tudung senget, lengan bajunya terkoyak. Ada darah pada siku dan lututnya, setakat yang aku nampak.

Dia tak dapat menjawab, mencungap. Dia menarik aku ke kereta.

"Meh sini, saya bubuh ubat kat luka tu", ujarku dari sofa, bila nampak dia di dalam bilik, terkial kial untuk menyapu ubat luka pada bahu dan lengannya.

Berderau darah kelakian aku bila Emilia menyelak belakang bajunya. Dah la kat sekolah Cikgu Sal terlanggar belakang aku. Dapat la rasa keanjalan 38C.

"Awak jatuh longkang ke?"
Dia menggeleng.
"Dah tu?"
"Ibu ajak saya naik kereta masa saya nak ke tempat kita jumpa. Dia kata nak bawa makan kat kedai mamak depan tu. Saya pun ikut la sebab kalau cikgu datang, saya nampak. Tapi bila ibu cakap dalam telefon, aku jadi jual dia. saya rasa sesuatu tak baik akan berlaku. Jadi saya buka pintu kereta dan nak terjun. Bergelut juga la dalam kereta tu. Tu yang koyak baju".
"Kita buat repot polis ye?"
"Tak payah la. Ibu tu terdesak agaknya".
"Tapi awak dalam bahaya tau".
"Saya tau. Tapi saya ada cikgu".
Dia menggenggam tanganku.

"Cikgu.. maafkan saya. Saya tau saya tak patut buat macam ni".
Dia menatap mataku. Sebelah tanganku masih memegang botol ubat luka.
"Saya tak pernah ada ayah. Saya tak tau macam mana kasih sayang seorang ayah. Apa yang saya tau sekarang, saya sayang cikgu. Saya tak tau bila perasaan ni hadir. Boleh tak cikgu buat sesuatu untuk halalkan hubungan kita? Dan cikgu boleh lindungi saya selama lamanya".

Sukar untuk aku menelan air liur. Betul ke ni? Anak muridku melamar aku. Kes berat ni.

Dia melepaskan tanganku, mengambil botol ubat luka dan masuk ke bilik. Aku masih di sofa, diam membisu. Aku memang terkejut.

"Cikgu tak sudi tak pe. Saya faham. Saya sedar siapa saya", Emilia bersuara sewaktu pulang dari sekolah setelah dua hari kami tak bertegur sapa.

Aku mengerling padanya. Aku tak jawab langsung. Dia pun takat tu saja ayatnya. Jadi, krik krik krik..

Aku mengetuk pintu biliknya malam tu, "Emilia, buka pintu kejap".
"Buka la. Tak kunci pun".
Dia sedang meniarap di atas tikar getah membuat nota sejarah. Aku duduk di tilamnya. Kemas katil dan biliknya.

"Awak betul nak kawin dengan saya?"
Dia mengangguk tersenyum.
"Kenapa? Saya tua 20 tahun dari awak tau".
"Tau. Cikgu buat saya rasa selamat".
"Saya bukan orang kaya. Saya cikgu biasa".
"Saya tau. Saya bukan nak harta cikgu".
"Perjalanan hidup awak jauh lagi tau. Awak akan jumpa lelaki lain".
"Tapi saya takkan jumpa lelaki sebaik cikgu. Saya sayang cikgu. Saya nak peluk cikgu tapi saya takut".
Aku terdiam bila dia duduk disebelahku.

"Ustazah cakap orang ketiga adalah syaitan. Dah lama syaitan tu suruh saya buat jahat, saya tak mau. Saya tak nak jadi macam ibu. Tapi saya nak rasa disayangi. Macam masa cikgu peluk saya malam tu. Saya tak tau nak cerita macam mana rasanya. Patutlah kalau couple suka peluk peluk sebab rasa disayangi dan selamat".

"Meh sini saya peluk", aku lingkarkan tangan ke bahunya, dia meletakkan tangan ke pinggangku.

"Selesa? Selamat?", tanyaku bila diletakkan kepala ke dadaku.

"Hurm.. saya dengar degup jantung cikgu laju". Aku tergelak, memang la aku tengah berdebar ni.

"Kenapa cikgu tak kawin? Cikgu gay ke macam Salim cakap?"

"Awak percaya cakap Salim?"
"Tah la. Dah lebih 3 bulan saya tinggal dengan cikgu. Cikgu tak de pula bawa boyfriend".
"Sebab saya tak songsang. Saya lelaki tulen cuma jodoh belum tiba".
"Mungkin saya jodoh cikgu"
"Mungkin juga".

"Saya dah minta Ustaz Hanafi uruskan. Kita nikah 2 minggu lagi", bisikku padanya.

"Ustaz Hanafi tau pasal hal ni?"
"Dia pun galakkan saya bernikah cepat sebab dah tua sangat".
"Cikgu tak tua la. Cuba cikgu cukur jambang ni". Dirabanya mukaku bahagian berjambang.

Dirapatkan mukanya padaku, kemudian bibir kami melekat. Tangannya masih dijambangku turun ke leher. Kami bertikam lidah, keduanya kekok bercium. Tanganku masuk ke dalam bajunya, gunung yang aku geram selama ni ada dalam genggaman. Askarku cepat betul beraksi.

Tok tok tok...
Bunyi pintu diketuk. Aku memandangnya, wajahnya terkejut. Siapa yang mengetuk pintu rumahku?

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now