tiga enam

11.8K 264 51
                                    

Cahaya matahari memanah tepat ke mukaku. Dah siang rupanya. Aku raba di sebelah, tiada kesan orang tidur. Maknanya memang Ayie tak balik. Kata dikotakan.

Aku gagahkan diri untuk bangun dan duduk. Tubuhku rasa ringan sedikit dari semalam. Aku pandang ke arah cermin bertentangan katil, teruk sangat rupa aku. Rambut tak terurus, muka pucat nampak terlalu lemah. Aku cuba berdiri, mujur boleh cuma lemah setelah seharian aku tak menyentuh sebarang makanan dan minuman.

Aku berjalan ke dapur perlahan lahan berpaut dan memegang apa saja asal dapat melangkah. Sekotak kecil susu dutch lady aku tuang ke dalam mug dan kupanaskan di dalam microwave. Sekeping roti aku bakar, sapu dengan mentega dan kaya. Walaupun tak selera, aku paksakan diri untuk habiskan.

Ada mesej personal masuk sebaik aku muatnaik gambar sarapanku di Ig. Ianya dari Kimi.

-plain milk?? Kau ok tak?

- ok. Tq

-kejap lagi aku ke Penang. Member masa dip nikah dengan orang sana esok. Shall we meet?

-sure. Boleh aku kenalkan kau dengan Izham. 8 Malam, Sunny cafe. Ayie tau kau datang?

-No. It is not family matter. Aku nak jumpa kau je. See you tonight.

Pintu almari aku buka, aku perasan ada beberapa pakaian Ayie tiada. Dia betul betul berniat meninggalkan aku. Aku terjelepok di depan almari. Sebahagian semangatku hilang.

Come on Lia. Kau sedih macam mana pun, kau dan Ayie tetap akan berpisah. Kau tak ingat apa yang Ayie pernah katakan? Hadapi semua tu. Ini pengakhiran untuk sebuah permulaan. Bukankah ini lebih mudah untuk kau tinggalkan Ayie untuk Izham? Tak perlu nak kecut perut, pening kepala nak beritahu lagi. Ayie tau sendiri. Siapkan diri untuk Izham. He is The One.

Aku melangkah masuk ke Sunny Cafe dengan berhati hati. Rasanya kakiku masih belum kuat setelah 3 hari demam. Aku memakai blaus hitam jarang dengan slim fit denim. Skaf empat segi warna pink ombre aku gulung dan kujadikan ikatan dileher. Rambut kusanggulkan namun ada sebahagian kulepas. Izham melambai padaku. Segak dia ni, masih dalam kemeja putih dan seluar slack hitam. Ada kes di mahkamah agaknya petang tadi, tak sempat menukar baju.

Aku melabuhkan punggung pada kerusi di hadapannya. Kawasan yang dipilih adalah kerusi kayu jenis lama; kusyennya melepasi ketinggian orang bila duduk, tak nampak siapa di belakang. Aku kurang suka sebab kawasan ini malap cahayanya. Makin tak sihat aku rasa. Izham memesan makanan namun aku hanya inginkan minuman panas.

"You nak bincang tentang wedding ke, yang tak boleh nak tunggu siang ni?", tanyaku dalam nada bergurau. Bau fish and chips dalam pinggan Izham meloyakan tekakku. Aku tahan, harapnya dia cepat habiskan makanan tu.

"Haah wedding. Siang I busy", ujarnya perlahan. Wajahnya serius. Tiada senyuman manis untuk hari ni. Dari tadi belum ada panggil sayang atau sentuhan hangatnya padaku seperti selalu. Betullah, Izham memang sibuk kebelakangan ni. Mungkin dia terlalu penat dengan kerja, persiapan perkahwinan dan bulan madu - yes, aku nak bercuti. Harapnya Izham bawa ke Langkawi.

"Dah tetapkan tarikh ke? Mak dah tanya bila your parents nak datang. Nak berbincang. Nak berkenalan", aku meneguk black coffee bagi menghilangkan rasa loya.

Dia mengangkat kepalanya, merenungku. Aku cuba bersikap seperti biasa disebalik bau yang menjolok tekak, tangannya di atas meja cuba kuraih tapi Izham lebih dahulu menariknya dan dia berpeluk tubuh.

"Sorry Emilia. I want to call off the wedding". Dia sepertinya menanti riak wajah terkejut aku. Suaranya bersahaja, tiada intonasi dan emosi.

"You main main ye?". Hatiku mulai galau. Namun cuba kutenangkan.

"Ha?? Ada nampak I main main?", balasnya mencemuh aku, senyuman mencebik.

"Why Izham?", tergagap aku menyoalnya. Mengigil pun ada. Tiba tiba aku rasa sebak, hati penuh dengan air hujan yang mencurah. Dugaan apa lagi ni?

"Sebab status dan latar belakang I? I tak layak jadi sebahagian dari keturunan keluarga Engku?", soalku lagi. Dadaku seolah dipenuhi duri.

"I tak pernah cintakan you. Dan tak akan cintakan you".

Aku terpana. Habis selama ni apa?? Kata kata manis, ucapan rindu, panggilan sayang padaku - bohong semata mata??

"Kenapa you buat I macam ni? Apa salah I?", aku seolah tak percaya dengan pengakuannya. Seluruh tubuhku menggeletar. Dia pandang tepat ke mataku. Aku nampak tiada pembohongan di situ. Ini memang luahan sebenar. Dari hati Engku Izham.

"Sebab I nak balas dendam".

"Dendam??", aku terkejut. Apa yang dah aku buat? Aku tak pernah kenal sesiapa sejak keluar dari kampung. Kawan sekelas pun ada yang aku tak tau nama.

"Hasri. Lelaki yang you layan selama ni, yang hidup dengan you macam suami isteri. Lelaki yang sentiasa meminta layanan you tak kira tempat dan masa.  Dengan dia, I berdendam. Dia menyebabkan kakak kandung I terseksa, menderita sehingga habis nyawa"

"Hasri?". Aku terkejut. Dadaku macam nak meletup. Izham kenal Hasri? Izham tau tentang kami. Sedangkan itulah perkara yang paling aku cuba rahsiakan selama ini.

"Dia ceraikan Lisa dan abang ipar tinggalkan kakak I yang sedang bertarung dengan kanser sebab gilakan Lisa. Puncanya you. Kalau you tak jadi perempuan simpanan Hasri, diorang takkan bercerai, dan kakak takkan ditinggalkan. Anak buah I takkan terbiar".

Izham bercakap dengan penuh emosi. Penuh rasa marah membara didalam jiwa.

"Abang dah berbaik dengan kakak saat dapat berita kakak menderita sakit kanser tahap empat. Abang dah janji untuk menjaga mereka macam dulu, seperti sebelum dia kenal Lisa. Dia dah putus pun dengan Lisa masa tu. Tapi bila Hasri ceraikan Lisa, abang terus tinggalkan kakak dan kahwin dengan Lisa. Mereka terbiar. Hasri dan you punca ini terjadi".

"Tuduhan you tak berasas. I tak de kena mengena dalam hal tu. Tu berpunca dari abang ipar you", aku cuba membela diri. Dalam gementar, aku cuba bersuara.

"Huh?? Kalau you tak tinggal sekali dengan Hasri, tak tawan cinta dan hati dia, Lisa takkan diceraikan la. I suka sangat bila you dan Hasri dah berpisah. Sakit kan? Macam tu la arwah kakak I rasa. Tambah pula sekarang you dah bunting kan Lia?? Jangan harap I jadi ayah untuk anak haram you". Dari marah meluap luap, Izham tiba tiba ketawa, seolah mengejekku.

Aku terhenyak. Apa semua ni? Salah aku?

"I tak faham. Yang kita jumpa hari tu?"

"Semua orang upahan I. Hebatkan lakonan mereka?  Padan muka you dan Hasri. Puas hati I".

Izham meletakkan not RM50 ke atas meja dan meninggalkan aku yang masih termangu. Aku tersandar, tak mampu berfikir dan menghadam setiap butir kata kata Izham.

p.s : kita stop sekejap k. 😉

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now