empat

20.2K 369 31
                                    

"Encik..."
"Kenapa?"
"Berhenti kat sini je. Saya boleh jalan ke sekolah".
"Takpe, saya hantar sampai dalam sekolah", aku berkeras.
Emilia kelihatan cemas, "tolonglah. Sini je cukup. Saya tak nak tambahkan masalah yang ada".

Aku memberhentikan Persona di depan deretan kedai tak jauh dari sekolah, Emilia kelam kabut membuka pintu untuk keluar.
"Kejap", aku menarik lengannya, muka Emilia merah padam, malu kot dengan tindakan aku.
Aku memasukkan not warna hijau ke dalam tapak tangannya, "buat belanja kat sekolah. Makan masa rehat. Tadi tak sempat nak sarapan kan?".
Emilia mengangguk, "Saya tak biasa sarapan. Terima kasih".

"Tunggu saya di sini pukul 3". Emilia mengangguk, faham.

Aku memerhatikan Emilia dari jauh semasa di kantin. Dia solo, tiada teman. "Cikgu tengok sapa?", tanya Cikgu Sal melabuhkan punggung di kerusi sebelah Cikgu Adnan.

"Tu.. budak yang saya tanya hari tu. Dia takde kawan ke?"

"Eh.. datang juga akhirnya. 2 hari ponteng tu". Cikgu Sal bersuara, kesal ada, bunyi menyampah pun ada.

"Jarang sangat dia datang kantin. Seingat saya, tak pernah. Mungkin masa saya tak de, dia ada berbelanja kot", sampuk Cikgu Adnan menyuap mee kari kerang ke mulut.

Aku berbisik pada Cikgu Adnan sambil mata masih memerhatikan Emilia yang mengunyah sandwich sardin sambil berdiri. Cikgu Adnan tersenyum senyum, "hurm, kecik tu. 32A. Tak sedap sangat".

Mata Cikgu Sal buntang memandang kami berdua. "Tak habis lagi? Cikgu Hilmi ni dah patut kawin ni".

"Betul tu Cikgu Sal. Dia teruna lagi tau"  makin galak Cikgu Adnan mengusik.

"Betul ke? Berapa umur Cikgu Hilmi? Jangan tahan lama lama, nanti sakit", tambah Cikgu Sal.

"Sakit??", aku cuak. Tak pernah aku dengar bujang terlajak sakit sebab tak kawin.

"Sebab dah jadi cheese", kedua cikgu tu gelak besar. Mau jugak aku hantukkan kepala dua ekor ni. Kalau tak mengusik aku, memang tak sah.

********

Emilia

"Dah solat?", soalan pertamanya sebaik aku menaiki kereta. Aku mengangguk sambil memasang tali pinggang keledar.

"Makan?". Aku menggelengkan kepala.
"Kenapa? Duit dah habis?"
"Tak. Masih kenyang makan sandwich masa rehat", jawabku memeluk beg sekolah yang berada diriba.
"Rehat pukul 945. Sekarang dah pukul 3", bebelnya macam bapak orang. Eh.. memang dah umur jadi bapak orang pun dia ni.

"Memang saya selalu macam ni. Tak makan perkara biasa bagi saya". Jawapanku membuat dia terdiam.

Aku lihat Encik membelok ke arah komplek membeli belah, sedangkan untuk balik ke rumah kena terus. Dia memakir Persona dengan cermat, tak banyak kereta pun di tempat pakir. "Jom ikut saya", arahnya.

Aku gundah gulana untuk mengikutinya. Tak biasa ke tempat begini. 'Ha.... apasal pula masuk bahagian wanita, pakaian dalam pula tu'. Aku berdiri jauh darinya, segan. Encik tadi sedang bercakap dengan jurujual, kukira mungkin kawannya. Kemudian dia melambaiku. Perlahan aku pergi padanya.

*******

Hilmi

Sesekali aku menjeling kepadanya yang berjalan dibelakangku. Bukan apa, takut hilang. Dalam kereta tadi, jelas aku nampak baju sekolah dah kekuningan dan, begitu juga tudungnya.

Segan sebenarnya ni melangkah masuk bahagian pakaian dalam wanita. Tapi kalau bukan aku, takkan dia nak. Dia lagi taknak buat begini. Aku mencari jurujual yang berdiri menunggu pelanggan, aku meminta dia untuk menolong Emilia. Dia datang kepadaku setelah lambaianku disedari dari kejauhan.

"Kenapa Encik?"
"Awak tolong dia ye", pintaku pada jurujual. Apalagi, tali pengukur diletakkan ke bawah payudara, kemudian  betul betul di atas puting, aku tak keruan segan juga sebenarnya. Emilia tersipu malu bila aku memandangnya, bukan aku nak tengok pun cuma nak tau cara mengukur saja. Lalu aku pun konon konon menundukkan pandangan, nampak pula coli pelbagai warna dan saiz. 'Emmm... 38C", terus terbayang Cikgu Sal. Aiseh... bergerak gerak pula yang dalam seluar ni. Tak boleh lama kat sini.

"Encik, adik ni pakai 32A",  kata jurujual tadi. Aku mengangguk, 'terer sungguh Cikgu Adnan ni'.

"Awak pilihlah 5 ke 6 bra. Sekali dengan seluar dalam. Kalau nak set macam tu, pun boleh. Saya tunggu kat cashier", kataku sambil menunjukkan pada patung yang dipakaikan coli dan seluar dalam keluaran terbaru. Emilia memandang padaku seolah, biar betul orang tua ni.

Dalam pada menunggu Emilia memilih, aku berfikir, 'apa kena aku ni. Berbelanja besar untuk budak ni. Dia bukan sesiapa pun dengan aku. Aku ni siapa pun, dia tak tau agaknya. Asyik panggil Encik dari hari tu. Dah la pindah rumah macam macam nak dibeli, boleh pula beli barang untuk dia.  Duit belanja kolej dan sekolah adik adik lagi'. Aku mula berpeluh bila membuat kira kira.

"Saya ambil ni". Aku melihat tangannya memegang bakul berisi pakaian dalam berwarna warni. 'Alahai, kecilnya mangkuk, besar lagi tapak tangan aku'. Kemudian aku belikan 2 pasang baju sekolah walaupun dia berkeras tak mahu, katanya dah nak SPM. Pakaian harian pun aku belikan. Baju baju yang dibawa tempoh hari teruk sangat. Kalau mak aku tengok, memang dah jadi kain lap kaki.

Usai makan malam yang aku beli di KFC, aku membuka kotak yang ada di ruang tamu. Dia membuka pintu utama rumah, angin masuk sepoi sepoi bahasa. "Jangan buka besar sangat. Takde orang kat sini. Kawasan baru", pesanku. Terus ditutupnya pintu tu.

"Tak de homework?", tanyaku.
"Ada", responnya acuh tak acuh.
"Kenapa tak buat?"
"Tak faham langsung. Macam mana nak buat?", rungutnya.
"Bawa keluar homework tu. Kalau mudah, saya bantu".

*****

Emilia

Aku termenung memandang ke luar tingkap, Cikgu Adnan cuti lagi. Lagi satu waktu baru loceng balik berbunyi tapi aku kena tunggu sampai pukul 3 juga. 'Lega homework semalam semua siap. Takde la kena marah dengan cikgu hari ni. Pandai juga Encik tu', aku tersenyum bila teringat hal semalam, bagaimana Encik mengajar aku - mudah untuk aku fahami. Tiba tiba meja aku ditepuk kuat, "Wei.. Cikgu disiplin panggil kau", ujar ketua kelas, Ali momok tu gelaran yang diberi. Dia gelap sebab keturunan mamak tapi suka menyakat orang dengan cerita hantu, tu panggil momok.

"Apasal?", aku gentar sikit kalau nak jumpa Cikgu Zain ni. Garang semacam.
"Mana aku tau".
Aku bangun membetulkan pakaian sebelum bergerak ke pejabat.
"Dia suruh bawa beg sekali". Aku mencapai beg dan laju berjalan ke pejabat.

Panjang lebar Cikgu Zain bercakap tentang rekod disiplin aku, pening terus kepala ni. "Saya tak nak ambil tindakan pada calon SPM, jadinya saya dah bagi nama awak ke unit kaunseling. Silalah ke sana sekarang. Saya harap cara saya ni berhasil untuk awak dan juga sekolah. Kita nak win win situation. Jangan tak pergi pula". Fuh, lega.

"Assalamualaikum", ucapku sambil mengetuk pintu bilik kaunseling. Walaupun pintu bilik kaunseling terbuka, aku masih tau adab. Mana boleh terjah je. Kasut kubuka, menanti jawapan keizinan untuk masuk.

"Waalaikumsalam. Masuklah".

"Cikgu Salmah nak jumpa saya?", tanyaku berdiri di muka pintu. Cikgu Sal sudah bersiap untuk pulang, gayanya. Dia menggelengkan kepala dan menudingkan jari ke sudut bilik bertentangan, ada tabir melindungi sudut tu.

"Emilia duduk dulu. Cikgu nak balik ambil anak, pengasuh ada hal pula".

'Baik pula Cikgu Sal ni. Selalu kat perhimpunan, garangnya kalah gorila', hatiku berkata.

"Emilia binti Abdullah".
Aku memandang ke arah suara itu. Hilang semua darah di tubuh ni secara tiba tiba. Mataku tak berkedip, mengikut saja gerakan suara itu sehingga dia duduk di depanku.

"Awak Emilia binti Abdullah?"
"Ye saya. Encik cikgu kat sini ke?"
"Awak tak kenal saya?"
Aku menggeleng, nampak sangat aku ni tak ambil tau hal sekolah. Habislah kau.
"Awak dah solat?"
"Belum".
"Pergi ambil wudhu, solat kat belakang tabir tu. Ada telekung. Lepas tu baru kita mulakan sesi kaunseling. Awak free kan?", kata Encik tadi.
'Ish.. macam dia tak tau aku balik dengan siapa', gumamku menganggukkan kepala tanda faham arahannya.

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now