empat lapan

13.3K 269 38
                                    


Emilia

Luahan hati Ayie malam, ermmm... awal pagi tu telah membuatkan aku sedar sampai bila aku nak menafikan kehadirannya dalam hatiku. Hanya dia, satu satunya insan bertakhta di hati.

Memang itu yang aku nak dulu. Tapi itu dulu, sekarang??

Aku sengaja menguji dia samada dia betul ikhlas denganku atau sama seperti dulu. Lega, Ayie meninggalkan aku berseorangan di rumah. Seram sejuk jugak dengan projek berkemban yang aku lakukan. Tak pasal je peristiwa lama berulang kembali. Aku sendiri tak percaya dengan diri sendiri dan nafsuku yang tertangguh ni.

Penat la nak jual mahal dengan dia. Kesian juga bila aku sering memulaukan dia sedang dia berusaha sungguh untuk menarik perhatianku. Sampai bila nak main macam ni. Nanti dia cari lain, padan muka kau Lia.

"Sayang, I still love you no matter what". Bisik Hasri saat dia memelukku dikala hujan bercurahan turun membasahi bumi. Getaran di dada semakin hebat. Suhu di dalam kereta mencanak naik, sedang hujan menyejukkan bumi.

"Betul?".
Pelukannya bertambah erat. Aku menyembamkan muka ke dadanya. Aku rindu pelukan dia. Kalaulah masing masing boleh bertolak ansur dulu, takdelah kami jadi begini.

"Dah. Jom kita balik. Nak maghrib dah ni. Nanti mak tanya", kata Ayie melonggarkan dakapannya setelah mengucup ubun ubunku.

Lainnya Ayie sekarang. No more kiss on my lips??? No more touching on my bare skin?? Nazak la aku kalau lama macam ni.

"Nak beli apa lagi ni?", tanya Ayie di belakang aku, ditangannya penuh beg plastik dijinjing.

Tangan aku pun lenguh ni sedangkan mak masih meronda dalam pasar. Aku mengeleng tanda tak tahu, ikut mak je ni. Memandangkan mak bersua dengan kawan, Ayie pun mengambil beg plastik dari tanganku untuk dihantar ke kereta. Mak seronok benar la dapat bersembang dengan kawan lama. Dah lama tak ke pasar, macam tu la. Aku sekadar berdiri di belakang mak.

"Mak, Emilia pergi hujung tu kejap ye. Nak beli majalah", bisikku, mak mengangguk dan menyambung perbualan.

******

Hasri

Urusan pelamin dan baju bersanding untuk majlis di kampung sudah selesai. Kami gunakan khidmat butik pengantin di Lemah Klang. Senang nak berurusan. Cuma kena bayar lebih untuk perjalanan dan penginapan mereka.

Tempahan baju untuk akad nikah pun dah, yang ni perkara pertama sebaik mak teruja apabila aku khabarkan Emilia bersetuju menjadi menantu mak. Mak yang beriya mengajak aku dan Lia ke Jakel, memilih kain dan songket untuk majlis itu. Senyuman mak meleret leret.

Siap berbisik bisik dengan aku, "akhirnya Ayie. Jaga Lia betul betul kali ni. Mak tak dapat tolong lagi lepas ni". Sesak nafas aku masa tu. Risau dengan amaran mak.

Urusan kursus kawin, tempahan tarikh nikah, dokumen dokumen penting untuk nikah, serta surat kebenaran bernikah dari mahkamah memandangkan Emilia anak tak sah taraf, semua dah siap. Banyak juga urusan nak mendirikan masjid ni.

Kad jemputan, aku minta pekerja bawahanku yang buat, memandangkan suaminya membuat perniagaan percetakan berskala kecil. Apa salahnya membantu dia menjana pendapatan keluarga.

Mak mengajak kami pulang ke kampung untuk berurusan tentang kenduri yang bakal berlangsung lagi sebulan setengah. Seronok sangat mak sesampai di rumah. Ibaratnya anak kecil jumpa kolam mandi.

Sekarang ni, kami ke pasar. Mak kata nak masak masak sikit, nak jamu Pak Ndak yang akan datang bersama isteri untuk urusan kenduri nanti.

"Ayie"
Aku menoleh. Berderau juga aku bila terlihat Lisa, masih cantik walaupun sudah memiliki cahayamata. Dia berdiri disebelahku. Boleh aku tak perasan tadi.

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now