satu lapan

17.2K 316 25
                                    

Emilia

"Assalamualaikum".

Aku sahut salam tu, aku baru selesai menggoreng pisang tanduk yang mak ambil dari pokok belakang rumah. Aku toleh, "abah...". Cikgu Hilmi pun agak kaget melihat aku.

"Mak dengan Suhaila mana?"
"Pergi rumah sapa ye kat hujung kampung ni, hantar pisang", jawabku, rasa tak selesa dengan kehadirannya.

Aku tengok air muka abah berubah bila terdengar suara kak Ayu dari depan tah membebel apa. Aku mengambil teko dan teh serbuk dari kabinet. "Eh, Emilia ada? Bila sampai?", tegur kak Ayu ramah.

"Kak Ayu.. ingat cikgu sorang je. Saya sampai malam tadi", aku bersalaman dengan dia dan menjeling pada cikgu Hilmi disebelah.

*****

Hilmi

"Patut abang beriya nak balik rumah mak, ada Emilia", bisik Ayu padaku. Tak pasal je sepit ketam singgah di paha. Sakit woiii..

"Abang tak tau la. Suhaila mesej kata mak suruh balik", bisikku sambil menggosok kesan cubitan. Sesekali aku memandang Emilia yang sibuk membancuh teh o dan meletakkan cawan di meja, aku mengambil sekeping pisang dan mencicahnya ke mangkuk berisi sambal kicap. Lawa pula Emilia sekarang, rambut dipotong separas bahu dan dikerinting besar agaknya, nampak beralun. Disebabkan material baju yang dipakai melekat ke badan, aku nampak setiap lekuk tubuhnya semakin berisi dan mantap. Mataku seakan tak dapat beralih dari memandangnya.

"Emilia tinggal mana sekarang?", tanyaku.
"Kat hostel kilang".
"Kerja kilang ye?", Ayu mencelah.
"Ye kak. Kelulusan boleh takat kerja kilang".
"Eh.. SPM kan belum keluar lagi. Masa depan boleh berubah.
Nak sambung tak nanti?", tanya Ayu lagi. Emilia duduk di depan Ayu tersenyum, aku perasan dia melirik kearahku.
"Tak kot. Tak de duit kak. Saya kerja je la dulu".
"Parents? Famili?", Ayu ni betul menggali ni.
"Saya yatim piatu kak", jawab Emilia sayu.
"Sapa yatim? Kan mak ada. Emilia anak mak", tiba tiba mak muncul dari pintu dapur.

****

Emilia

"Kak Ayu dah berapa bulan?", tanyaku sekadar berbahasa, pada kak Ayu yang duduk di bawah rumah. Mak ajak cikgu ke belakang, menetak beberapa pokok pisang lagi yang telah masak buahnya.

"Dah 3 bulan".
"Tahniah. Seronok ye ada baby. Macam mana rasa?", aku menyentuh perut yang belum besar tu.
"Belum rasa lagi. Kecik lagi. Belum diletak roh ni. Hahaha"
"Owhh...", bongok betul aku ni.
"Seronok tau nak dapat baby. Dah banyak umur akak ni".
"Eh.. ye ke? Nampak muda je"
"Salah akak dulu. Kalau tak, dah berderet anak kami. Cikgu merajuk, membujang sampai kami bernikah", Ayu tertawa kecil.
"Ye la bujang...", bisikku perlahan.

"Emilia... memang rapat dengan Cikgu Hilmi ye?", pertanyaan itu membuatkan aku berdebar. Aku mengerutkan dahi memandangnya.
"Bukan apa. Seorang cikgu lelaki, bujang pula tu bawa balik pelajar perempuan balik kampung kan, macam pelik pula akak rasa".
"Ish akak ni, jangan rasa pelik pelik. Masalah saya memang besar sangat, tak boleh dibendung dah. Cikgu Hilmi tolong selamatkan dan keluarkan saya dari masalah tu. Itu punca kami jadi rapat. Jangan fikir bukan bukan ye. Tak baik untuk baby ni". Cikgu Ayu tersenyum, aku tau itu pura pura saja. Apapun terjadi, aku takkan robohkan rumahtangga mereka.

*****

Hasri

"Apa masalah kita sekarang?", aku masih bersandar pada kepala katil sementara Lisa sudah menarik selimut. Dia membelakangkan aku sebaik kami selesai bersama. Dia dingin, ibarat batang pisang.

"Lisa... kita tak jumpa dah lebih 2 bulan. You buat I macam ni?", aku memujuknya.
"Salah you. Tak bagitau I langsung yang you nak balik. I takde mood tau".
"Come on Lisa. I balik nak jumpa isteri sendiri. Do I have to ask your permission? Is it hard for you to give me a call in a day or pick up my call? Or at least reply my greeting message every morning", luahku kecewa. Lisa masih dalam selimut, mengelak bila aku cuba menyentuhnya.

"Hari tu I minta putus tunang, you nak teruskan. You kata you tak de apa dengan lelaki tu. Then kenduri kita tu, I nak bagi dengan along dan Ayu gantikan, you yang nak teruskan sebab malu konon, dah dekat 30 tapi belum kawin. I suruh you nikah dengan dia, you kata you dah berpisah. You minta I berubah, I buat. I tinggalkan perangai buruk I. Tapi you??  And now, how do you treat me? Tengok I pun tak nak dah. Kenapa?"

Tiba tiba pintu bilik kami terbuka, ada satu lembaga berdiri di pintu, "Lisa".
Lisa yang menghadap tingkap bingkas bangun dan pandang ke pintu, sedang aku memang terpaku dari tadi, terkejut. Tak dengar pun bunyi pintu dibuka sebab bunyi aircond agak kuat.

"Kan I dah bagitau tadi jangan datang", Lisa berlari ke arah lembaga tadi dan menarik keluar dari bilik. Aku bangun mengekori mereka.
"Tak boleh. Abang tak boleh buat apa kat rumah. Abang teringatkan Lisa", lelaki itu bersuara.
Aku membuka semua lampu, jelas nampak wajah lelaki itu dan Lisa yang sudah pucat.
"Ayie... I can explain", kata Lisa.
"Please do so...", aku membetulkan kain pelikat sebelum duduk di sofa dan mempersilakan kedua mereka duduk sekali. Aku memberi Lisa tuala yang sempat aku capai sewaktu keluar bilik.

"Saya sayangkan Lisa", ayat penuh keyakinan dari lelaki yang agak berumur dan sudah beruban di kepala.

"Saya tau. Hari tu saya dah suruh Lisa cakap dengan awak, gantikan tempat saya untuk akad nikah. Dia yang merayu kata awak dan dia dah takde apa apa", jelasku cuba bersabar.
"Masa tu kami bertengkar sebab isteri saya enggan bercerai. Jadinya, Lisa kecewa dengan keputusan tu".
"Dah tu? Sekarang ni, you boleh bagi this man keluar masuk rumah, ha Lisa?", soalku pada Lisa.
"Bukan salah Lisa. Dia sunyi, you takda. Kami sambung hubungan kami", jelas lelaki tu.
"So, ni lah sebab sebenarnya you tak nak ikut I pergi Penang?". Lisa tunduk.

Aku tak tau dah nak buat apa, padan muka kau Ayie, sekadar jadi persinggahan padahal kau dah bercinta dengan Lisa dah lama, dari sebelum ke luar negara. Sama sama tak setia.

"Lisa, esok you ambil mc. Kita jumpa kat pejabat agama. I tak nak jadi penghalang untuk you berdua". Aku meninggalkan mereka, menyarung kembali pakaian tadi, mengambil beg galasku dan keluar.
"Ayie, please I tak nak bercerai. Dia masih suami orang", rayu Lisa menarik tanganku supaya tidak keluar dari rumah.
"Lisa, I bukan lelaki dayus. I akan lepaskan you".

Aku nampak Emilia tertidur di sofa depan tv. Mak dan Suhaila mesti dah masuk bilik ni, dah hampir 12 malam. Aku tau Emilia ni mesti kes tertidur sambil tengok tv, drama melayu pukul 10. Aku ambil bantal dari dalam bilik dan tidur di atas karpet, di sebelahnya. Aku cuba melelapkan mata, tapi terbayang momen di pejabat agama tempoh hari, Lisa dan kekasih hatinya hadir sama. Maka terputuslah hubungan kami sebagai suami isteri. Kami masing masing bersetuju untuk merahsiakannya dari keluarga sehingga masa yang sesuai.

Selesai urusan di pejabat agama, aku ke JB untuk 2 malam, menenangkan fikiran dan mengelak dari disoal macam macam dengan mak. Memanglah aku dah takde hati dengan Lisa ketika bernikah tapi dah dia isteri aku yang sah, aku nak la berkasih sayang, memberi nafkah sewajarnya. Dari bulan madu sampai ke hari ni, Lisa acuh tak acuh melayan aku.

Aku sentuh jari Emilia yang terjuntai dari sofa. Aku perlukan dia di saat tapi takde reaksi. Penat sangat agaknya. Akhirnya aku tertidur.

Aku terasa ada orang memegang tanganku, "sorry Lia alihkan. Tadi Ayie peluk Lia. Nanti mak nampak jadi hal pula".
Aku mengangguk, mataku tutup kembali.

Love?? Hakthuiii ✔Where stories live. Discover now