Pt.23

501 70 24
                                    

"Daddy jumpa Eomma Manda masa outstation hampir 8 bulan dulu. Dan selepas itu, daddy jumpa Ummi Ji Ran pula dan kami berkahwin dekat thailand. Daddy bergilir-gilir pergi rumah masing-masing setiap minggu cuma dekat sini je yang lama sikit sebab taknak korang curiga dengan daddy."

Doyoung mendengar semua penjelasan yang keluar dari mulut Sooman. Dia dengar setiap perkataan dengan serius dan tak tertinggal satu pun.

"Macam tu lah cerita macamana daddy boleh berjumpa dengan diorang dan berkahwin serta dapat anak lagi. Iaitu adik-adik kamu" Sooman menghelakan nafas lega dapat memberi penjelasan kepada Doyoung.

"Pada malam itu, Chenle baru berborak dengan Yeri dekat telefon pasal video kahwin yang 'gempak' tu. Kemudian tak sampai dua jam, dia call balik dan ceritakan semua macamana daddy boleh kantoi kahwin lagi.

Doyoung dengan yang lain memang tak kisah kalau daddy nak berkahwin lagi. Memang tak kisah langsung, kenapa sorokkan sampai adik-adik dah besar panjang?  Kenapa diorang baru datang sini dan bukan berapa tahun yang lepas? " Tanya Doyoung tanpa henti kerana kecewa yang amat. Sooman menanggalkan cermin mata dan membuka mulut sekali lagi.

"Diorang datang sebab dah lama daddy tak melawat diorang serta bagi duit. Daddy memang lupa sebab penat sangat dengan kerja dan hal sekolah Jaemin dengan Hansol lagi. Belum kira lagi Renjun buat kat hal bergaduh kat sekolah. Daddy memang tak pernah bagitahu kat mana korang tinggal dan diorang dapat tahu rumah ni pun sebab diorang cari sendiri" Sooman lap peluh dengan tisu yang diberi Ji Ran disebelah.

"Lepas ni, daddy jangan tak berlaku adil dekat keempat-empat isteri daddy lagi. Kita ambil dia dari keluarga dia dengan cara baik, kita jagalah dengan baik sebab kita dah diberi kepercayaan dan amanah untuk menjaga dia" Doyoung memberi nasihat kepada walaupun dia baru berkahwin. Sebab satu isteri pun dah macam-macam ragaman lagikan empat.

"Walaupun kamu muda lagi. Terima kasih sebab bagi nasihat dekat daddy. Daddy akan jaga kamu semua selagi nyawa dikandung badan" Sooman menepuk bahu Doyoung dan minum air teh yang dibancuh Saera serta Minyoo.

"Saera. Kenapa air teh ni masin sangat?" Muka Sooman berubah serta-merta. Doyoung minum pula di cawan sendiri.

"Manada daddy. Doyoung minum manis je airnya. Tak masin pun, atau disebabkan daddy dah tua? "

Saera dan Minyoo keluar dari dapur sambil lap pinggan dengan kain.

"Masin? Oh, rasanya kami terambil garam sebab tu masin" Minyoo senyum sinis dengan Saera dapat kenakan Sooman.

"Nanti saya kena kencing manis macamana? Astaga, kamu berdua ni" Sooman minum air mineral dan tersembur keluar.

"Apasal air ni manis pula? " Sooman lap mulut dengan tisu.

Kau tak pelik ke minum air kosong rasa manis macam nak potong kaki?

"Kami masih tak dapat terima apa yang abang lakukan dekat kami semua. Sekarang, saya tak salahkan Manda serta Ji Ran. Saya akan salahkan abang"

Saera bagi pinggan yang dilap pada Minyoo dan masuk kedalam bilik.

"Okaylah, abang memang bersalah pun. Hukumlah abang selama korang suka pun" Balas Sooman dengan pasrah.

++++

Renjun berat hati mahu lepaskan Jungwoo balik ke rumah. Dia peluk dan menciumnya banyak kali.

"Nanti kalau masa, datanglah rumah main dengan eonnie. Eonnie bosan takde kawan main, yang lain semua lelaki. Takkan eonnie nak main tembak-tembak membunuh orang semua macam PUBG tu" Dahi Jungwoo dicium lagi buat kali buat terakhir.

"Okay. Nanti Jungwoo minta daddy hantarkan kemudian kita main barbie sama-sama"

Disisi lain, Lucas serta Mark menangis sebab taknak berpisah.
"Mark. Sentiasalah ingat aku. Nanti kita bunuh zombie tu lagi kalau aku dapat jumpa kau" Lucas peluk Mark dengan erat dan ketat sehingga tidak dapat bernafas.

"Llu-lucas, aku sesak nafas" Mark pukulnya dan Lucas segera leraikan pelukan.

"Jom, kita balik sekarang. Korang bukannya tak dapat jumpa pun" Manda tarik tangan Lucas keluar dari rumah.

"WOOK HEE !!" Mark jatuh tersungkur dan makin kuat menangis.

"MINHYEONG!! " Lucas cuba mencapai Mark dari jauh tapi dia tak berjaya kerana Manda seret kakinya sebab taknak mahu masuk kereta.

"Huk aloh. Korang ni semua drama lebih. " Yuta makan Lay's dan masuk bilik kerana menyampah dengan lakonan Mark.

"HYUNG TAK FAHAM KENA BERPISAH DENGAN SEHATI SEJIWA! " Mark masih lagi meratap dan semua tinggalkan dia berseorangan didepan pintu.

"Jomlah kita tengok TV. Kita biarkan dia sorang kat situ" Yeri tarik tangan suaminya pergi ke ruang tamu. Dah sah bukan?  〒▽〒

-TBC

Aku tak berapa sihat ni. Demam lah katakan 〒▽〒 💞















[S1 & S2 ] Keluarga Lee - NCT Where stories live. Discover now