DENDAM DAN CINTA 01

99.2K 2K 73
                                    


" Please Ann.. Ini aje permintaan mama.. Lepas nih mama takkan minta apa-ii dah daripada Ann.. " Aeisya memujuk. Matanya redup memandang Aydan. Aydan mengeluh kecil. Wajah keruh mamanya mengundang rasa berdosa jika kemahuan wanita itu tidak dituruti..

" Tapi ma.. Mama tahu kan yang Aydan masih cintakan Zara. Lagipun Ann taknak kahwin dengan orang yang Ann tak kenal. Dan Ann sangat yakin yang Ann takkan dapat bahagiakan dia. Mama sanggup ke tengok dia tersiksa hidup dengan Ann.. " Aydan mengalih pandangannya ke arah kolam renang. Air kolam yang kelihatan tenang langsung tidak dapat menenagkan hatinya yang gusar.

" Mama kenal anak mama.. Aydan yang mama kenal, bukan seorang yang kejam. Mama harap sangat Ann takkan kecewakan mama. " ujar Aeisya sayu sebelum bangun meninggalkan Aydan berseorangan di situ. Aydan meraup perlahan rambutnya.

" Orang yang bunuh Zara tu yang dah buat Aydan jadi kejam mama.. " Aydan berbisik sendirian. Zara.. Ann rindu Zara..

~•~

" Isya.. Tengok abang belikan apa untuk Isya.. " Arfan mengeluarkan kotak panjang lalu dibuka di hadapan Isyahani yang sedang duduk termenung di gazebo. Isyahani hanya diam. Arfan mengeluarkan seutas rantai yang berloketkan nama Isyahani dari kotak tersebut.

" Cantik tak? " Arfan tersenyum apabila adiknya mengangguk perlahan. Tangannya pantas bergerak memakaikan rantai itu pada Isyahani. Daniell dan Aeisya memandang Arfan dan Isyahani dari dalam.

" Sampai bila Hani akan kekal macam tu? " Daniell mengeluh perlahan.

" Dia masih trauma.. Kita kena sama-ii doa dan cuba happykan dia supaya dia boleh lupakan semua tu.. " ujar Aeisya lalu tersenyum tawar.

" Aydan pun dah banyak berubah.. " Daniell berjalan menuju ke sofa ruang tamu. Punggung dilabuhkan di sofa empuk. Aeisya turut membuntuti langkah suaminya. Duduk dilabuhkan di sebelah Daniell.

" Saya risau lah kalau Aydan tak setuju dengan cadangan saya. " luah Aeisya dengan perlahan.

" InshaAllah dia setuju.. Memang Aydan dah berubah. Dah tak mesra macam dulu tapi abang tahu hati dia tak berubah.. Aydan takkan pentingkan diri sendiri. Dia akan fikir untuk semua orang.. Jangan risaulah.. " Daniell menenangkan Aeisya yang kelihatan gusar.

" Mana tak risaunya abang.. Majlis tu tinggal berapa hari je lagi. Zara pula pergi tinggalkan kita.. Saya kasihankan Aydan sebabtu saya teruskan jugak majlis tu. Saya pilih Alya untuk gantikan tempat Zara sebab saya yakin dia boleh bahagiakan Aydan.. " ujar Aeisya. Matanya memandang redup wajah suaminya lalu tersenyum tawar.

~•~

" Zara.. Mama dah carikan pengganti Zara.. Ann taknak tapi Ann terpaksa.. Ann taknak mama kecewa. Ann taknak sebab Ann, family Ann kena tanggung malu.. Maafkan Ann sebab Ann tak setia dengan Zara.. Tapi percayalah sayang.. Walau apa pun yang terjadi, Zara tetap ada dalam hati Ann. Zara cinta pertama Ann.. " Aydan tersenyum tawar. Tangannya bergerak menyentuh batu nisan yang tercacak di atas tanah yang digembur.

" Ann rindukan Zara.. Ann masih tak boleh lupakan semua tu.. Ann masih tak boleh nak maafkan diri Ann. Zara.. Kalau lah Ann diberi peluang, sumpah Ann akan lindungi Zara tapi Ann tak mampu sayang.. " Aydan sudah teresak di tepi kubur. Tanah kubur yang masih merah digenggam kuat.

" Zara.. Ann janji.. Ann akan balas dendam untuk Zara. Ann takkan maafkan dia. Ann akan siksa dia sampai dia mati! " ucap Aydan dengan keras. Mata dipejam serapat yang mungkin mencari kekuatan yang hilang.

~•~

" Terima kasih sayang sebab tunaikan permintaan mama.. " Aeisya tersenyum senang. Tangannya mengusap perlahan bahu Aydan yang kelihatan segak dengan baju pengantin. Aydan hanya tersenyum tawar.

" Ann buat untuk mama.. Ann sayang mama.. " luah Aydan dengan lembut.

" Dah jom.. " Aeisya dan Aydan jalan beriringan menuju ke ruang tamu yang sudah dipenuhi dengan tetamu. Aydan duduk bersila di hadapan tok kadi. Nafas ditarik dengan tenang. Dada yang berdebar cuba dikawal. Matanya terpaku saat terpandang pengantin perempuannya sedang duduk bersimpuh dikelilingi saudara mara yang lain. Cantik. Manis.

" Aku nikahkan dikau dengan Alya Irdina binti Zahrin dengan mas kahwin sebanyak satu ribu ringgit tunai.. "

" Aku terima nikahnya Alya Irdina binti Zahrin dengan mas kahwin sebanyak satu ribu ringgit tunai.. " Aydan berjaya melafazkan akad dengan lancar.

" Sah? " soal tok kadi pada saksi.

" Sah! "

" Sah! "

" Sah! " ketiga tiga saksi mengesahkan.

" Alhamdulillah.. " tok kadi segera menadah tangan diikuti yang lain untuk berdoa. Aydan melutut perlahan lahan. Tangannya yang menggeletar cuba dikawal saat cincin nikah disarung pada jari manis si isteri. Terasa dahi dan hidung gadis itu lembut mengenai tangannya ketika tangannya disalam. Perlahan lahan wajah didekatkan di dahi si isteri. Dikucup sepintas lalu. Ya Allah! Segan! Wajah Aydan yang kemerahan mendapat perhatian

" Eh malu-ii pulak.. "

" Wow.. Sweet gittew! "

" Alaa starting je dah malu-ii.. " Aydan mengetap bibir. Hatinya mengomel geram. Makcik-ii bawang ni memang nak kena tenyeh cili agaknya. Diaorang kahwin dulu aku tak kacau pun! Mendengarkan usikan-ii nakal itu wajah isteri Aydan turut memerah menahan malu.

to be continue..

So how was the first part? Drop your comment and dont forget to vote my story okayh! 💖

𝗗𝗘𝗡𝗗𝗔𝗠 𝗗𝗔𝗡 𝗖𝗜𝗡𝗧𝗔Where stories live. Discover now