Bab 4

182 7 0
                                    

Rutin setiap hari rabu, tepat jam 4.30 petang, latihan pencak silat berlansung. Tahun ini merupakan tahun akhirku mewakili sekolah, disebabkan itu aku sudah pun mempersiapkan pelapisku untuk tahun depan.

" okay team! Berkumpul sekejap!" Cikgu azwan memanggil. Sesi memanaskan badan berhenti sebentar. Aku menyeka peluhku yang mula keluar dari pori-pori kulitku dengan baju silatku kemudian melangkah ke arah cikgu azwan. Langkah terbantut tatkala pandanganku tertancap pada kelibat pelajar lelaki yang lengkap dengan uniform silatnya. Jangan cakap Rafael pun join persatuan ni juga!!

" apa lagi budak tu buat kat sini lela?!" Aku menepuk lela disebelah.

Lela menggeleng pantas, tanda tidak tahu. " kau ingat dia adik aku ke? Manalah aku tahu. Dah jom-jom. Lambat nanti marah pula cikgu." Lenganku ditarik agar menyaingi rentak langkahnya. Pandanganku bertembung dengan mata tajam rafael, cepat aku menyembunyikan diriku dibelakang Lela.

" hari ni saya nak perkenalkan seorang lagi ahli pasukan kita yang akan mewakili pasukan kita. " ujar cikgu azwan dengan wajah girang. Rata-rata ahli yang lain terutamanya perempuan, tampak teruja dengan kehadiran rafael. Namun aku berasa sebaliknya. Tambahan, rafael merenungku tajam, seolah-olah menyatakan sesuatu.

'Antara kita belum habis!'

Okay. Aku sedang gali kuburku sendiri.

" muhammad rafael lee . Dia akan mewakili pertandingan kategori olahraga kelas B. Jadi cikgu harap pasukan bagi tunjuk ajar dan kerjasama kepada rafael. Ha qaseh!"

" ye cikgu!" Sahutku. Apa pula kali ini.

" hari ni awak tolong conduct latihan. Bagi kerjasama pada Rafael sekali."

" tapi..hasnol kan ada cikgu."

" Hasnol cuti hari ni. Awak ganti hasnol untuk lead pasukan." Arah cikgu azwan tanpa mendengar penjelasanku. Aku mengerling ke arah rafael, kelihatan dia tersenyum senget berserta renungan yang hendak menelanku hidup-hidup. Mati kau hari ni qaseh!

" okay. Sekarang pergi berkumpul ikut kategori masing-masing. Lela awak lead macam biasa bahagian seni, qaseh akan lead bahagian olahraga." Ujar cikgu azwan lagi. Tanpa banyak bicara aku dan lela berpecah kepada dua bahagian. Sempat aku mencemik pada lela. Namun apa dayaku.

" okay hari ni kita buat latihan tendangan dan tumbukan. Buat dua barisan. Barisan satu buat tumbukan dan barisan kedua buat tendangan." Arahku seperti biasa. Seboleh-bolehnya aku mengelak dari berpandangan dengan rafael. Aku pasti dia sedang merancang sesuatu.

Aku memegang punching bag berwarna merah dan memasang kuda-kuda supaya stabil.

" okay mula!" Arahku. Bermula satu per satu tendangan dan tumbukan datang dan aku pula sedaya upaya menahan serangan tersebut. Ada yang kuat ada yang manja-manja aku rasakan.

Sampai juga giliran rafael melakukan tendangan. Kelihatan dia sedang menanti sesuatu. Aku menjengah di balik punching bag yang aku pegang. Serentak itu rafael mengukir senyuman dan melakukan tendangan. Dalam keadaan aku yang tidak bersedia, tubuh terjelepok di atas rumput. Mujur atas rumput, kalau atas simen? Retak tulang belakang dibuatnya.

" kak qaseh okay?" Rafael menyoal dengan wajah tidak bersalah. Senyuman yang dibuat-buat terukir dibibirnya.huh!

" okay.." jawabku mendatar kemudian bangun dan kembali mengangkat punching bag. Bisa di lenganku, ditahan seboleh mungkin.

Seusai latihan, aku melepaskan kepenatanku di atas kerusi batu yang terdapat di tepi gelanggang. Tekakku dibasahkan dengan air mineral yang aku bawa dari rumah kemudian aku letak semula ke dalam beg.

Akadku buatmuWhere stories live. Discover now