Bab 7

160 2 0
                                    

Aku menarik nafas panjang melihat bas yang diparkir di tapak perhimpunan sekolah. Salah satu kelemahan yang paling ketara adalah aku seorang yang mudah mabuk bila berada di dalam kenderaan.

Disebabkan kelemahan aku, tiada seorang pun yang berani duduk di sebelahku termasuklah lela.

Dasar lalang punya kawan.

Dari jauh kelihatan rafael berjalan sambil membawa sebeban peralatan dari stor. Ikut arahan juga budak rafael ni. Aku ingatkan dia tinggal je barang-barang tu dalam stor. Bibirku mengulum senyuman dalam masa yang sama ingin tertawa. Apa tidaknya, persis penjual roti. Loceng je tak ada.

Wajahnya masam mencuka. Namun aku berlagak seperti biasa sambil berpeluk tubuh. Ada aku kesah?

Ada beberapa pasang mata melirik pada Rafael, tersengih-sengih macam kerang busuk. Tak sabarlah tu nak berebut duduk di sebelah saka tu. Tak tahu fiil dia, memang nampak elok, cuba dah kenal...makan dalam la jawabnya.

" wah abang rafael bawa barang lah. Betul-betul caring! I like!" Tutur azura, pelajar tingkatan 3. Sikap genitnya sememangnya tidak boleh diubah, takut satu badan kena overhaul. Maklumlah sikap genitnya ini dibawa sejak kecil.

Rafael merengus, malas melayan pujian dari Azura kemudian menuju ke bonet bas dan menyumbat kasar plastik besar yang dipegangnya sebentar tadi.

" weh masuk elok-eloklah. Rosak nanti."

Matanya mencerun tajam padaku sejurus omelanku didengarinya. Aku menelan liur. Marah sangat nampaknya.

Setelah itu rafael beredar menuju ke arah segerombolan pelajar tingkatan 5 yang berkumpul ditapak perhimpunan sementara menanti loceng perhimpunan dibunyikan.

" kak dia tu kenapa? Dengan akak garang betul." Azura mencuitku.
" budak tu period. " balasku ringkas.
" apalah akak ni. Ada je jawapan nak bagi gelak. Dahlah zura nak cop tempat duduk dulu. Nanti tak dapat duduk tepi tingkap memang tak best."

Seraya gadis bertubuh kecil itu berlari memasuki bas bersama beg bajunya. Aku menarik nafas sekali lagi kemudian melangkah masuk ke dalam bas, lantaran kebanyakan pelajar sudah mula mengambil tempat masing-masing.

Aku menutup hidungku dengan sweater kelabu yang aku bawa, bau air cond dicampur pula dengan bau wangian, menaikkan rasa mualku.

Jangan layan...jangan layan....

Lela kelihatan mula menapak masuk kemudian melabuhkan punggungnya disebelahku. Keningku berkerut memandangnya.

" kau tak takut ke baju hitam kau ni tambah hiasan nanti?" Soalku sambil menutup hidungku.

Soalanku disambut tawa lela.

" aku kejap je duduk sini. Lagipun aku tak suka duduk depan macam ni. Rasa macam tengah drive bas pula." Selorohnya.

" dah tu kau buat apa duduk sini." Soalku lagi.
" Aku nak bagi minyak angin dekat kau." Lincah tangannya menyelongkar beg sandangnya sebelum mengeluarkan sebotol kecil minyak angin. Lalu diletak ke atas tapak tanganku.

" aku tahu kau ni spesis susah nak makan ubat. Sebelum ada korban dalam bas ni kau ambil ni. Kalau rasa nak muntah tidur. Pastikan kau jangan bangun sampai kita sampai dewan."

" kau nak suruh aku jadi sleeping beauty ke Lela?"

" Demi keselamatan kita orang dalam bas. Dibuatnya kau muntah, bas ni bukan ada tingkap. Dengan aku aku sekali muntah. Dah simpan ni"

" yelah. Thanks sayangku" lela mencebik geli. Jual mahal konon...

" okay aku pergi belakang dulu, kau rehat jela. Takpun kau stay kat luar bas dulu." Cadang lela, berkira-kira untuk bangun.

Akadku buatmuWhere stories live. Discover now