bab 18

158 3 0
                                    

Malam itu aku duduk termenung diberanda rumahku. Sambil memeluk lutut, aku melepaskan keluhan berat. Abang haikal...Rafael..bersilih ganti datang dalam fikiranku.

Sejak malam itu rafael hilangkan diri, tiada khabar berita. Terlalu kejam ke cara aku menolak hasrat dia..? Perasaan berasalah mula bersarang dalam diriku. Perlu ke aku minta maaf..? Aku merengus dan membenamkan wajahku pada tempurung lututku.

Telefon bimbitku yang aku letak di meja kecil beranda, berbunyi tanda ada mesej yang masuk. Aku menurunkan kakiku kemudian mencapai telefon bimbitku.

" eh mesej rafael?"

Entah kenapa hatiku sedikit berbunga apabila nama itu muncul pada skrin. Ah...faktor rasa bersalah saja. Mustahil hatiku sudah terpaut dengannya.

Notifikasi whatsapps aku tekan. Mesej dari Rafael aku buka.

Salam, maaf aq ganggu masa personal ko..klu ko ad msa sikit aq nak jmpa ko kejap dekat taman. Aq tunggu ko. Ad hal pnting aq nak ckp.

Eh? Dia nak jumpa aku? Bukan ke malam tu dah hari terakhir dia jumpa aku?  Mesej itu aku baca semula, semacam tidak pasti dengan permintaannya. Perlu ke aku jumpa dia..?

Dingin angin waktu malam terasa menggigit tulangku. Mujur masih ada ibu bapa dan beberapa orang pengunjung berada di taman yang terang benderang disimbah lampu jalan. Jika tidak pasti aku membatalkan niatku untuk berjumpa dengannya di sini. Free je kena tangkap khalwat. Ditangan kananku menjinjit beg plastik yang berisi sweaternya.

Tidak sukar mencari kelibatnya. Kedudukannya yang berada tepat di kerusi batu berdepan dengan gelanggang bola keranjang memudahkan aku mengecamnya.

" ehem." Aku berdeham di belakangnya.

Lamunannya terhenti pantas dia menoleh. Aku memasang wajah selamba, meski jantungku bagai hendak tercabut menahan debaran.

" lama kau tunggu sini?" Aku mengorak langkah dan berdiri di tepinya. Tak sanggup untuk duduk sebangku dengannya. Risau dipandang tidak manis oleh kawasan kejiranan di sini.

Rafael terlihat terkulat-kulat, sukar benar dia handak memulakan bicara. Kebiasaannya mulutnya merupakan mulut paling ligat, paling tak ada insuran, sesuka hati menyembur kata-kata menyakitkan telinga. Hari ini, terbang semua sikap berlagaknya itu. Dah taubat ke?

" kalau kau tak ada benda nak cakap aku baliklah. Lagipun malam dah. By the way here." Aku menghulurkan beg plastik berwarna ungu muda kepadanya.

Berkerut tebal keningnya.

" apa ni?"
" bom." Aku mengulang bait kata yang pernah dia beri kepadaku. Bibirku tersenyum melihat gelagatnya.

"Taklah..sweater kau..kan aritu aku muntah...so aku tak ada duit aku, aku hantar dry cleaning. Confirm bersih, bebas dari bakteria." Sengihku.

Lambat-lambat sweater tersebut bertukar tangan dengannya. Sweater yang dilipat elok itu ditarik keluar dari plastik. Rafael termenung melihat sweaternya, dari cahaya yang agak samar-samar itu aku masih boleh menangkap senyuman pada bibirnya.

" kalau tak sebab sweater ni...mungkin kita tak akan rapat kan..?

Gulp. Tampangnya diangkat . Matanya redup memandang.

Dub dap dub dap...ah apa masalah jantung aku ini. Semua ini mustahil. Qaseh tak mungkin kau suka pada dia? Dia budak lagi okay. Jangan, jangan, dan jangan.

Akadku buatmuWhere stories live. Discover now