bab 16

169 3 0
                                    

Perkarangan kafe di taman perumahanku ini tampak masih meriah dengan kunjungan pelanggan walaupun jam sudah menunjukkan hampir jam 10 malam.

Tanpa membuang masa aku mengheret bag ikea berwarna biru yang berisi berbalang-balang kuih semperit itu, keluar dari bonet kereta.

Aku menyeluk poket seluar tracksuit dan mengeluarkan telefon bimbit. Lantas nombor rafael ditekan. Tidak berapa lama kemudian panggilan disambung.

" hello.." suara rafael kedengaran dari corong telefon. Lemah tidak bermaya suara yang dilontarkan. Ahh..bukan urusan aku.

" kat mana dah. Aku tunggu dekat kereta honda warna silver. Cepat sikit.." gesaku.
Suara di corong telefon kedengaran sunyi, kata-kataku dibiar tidak berjawab, beberapa saat kemudian panggilan tersebut dimatikan.

Dia matikan macam tu je? Sambil merengus aku mengetap bibir dan memasukkan telefonku ke dalam poket seluar dengan kasar. Hari tu bukan main suruh aku jadi girlfriend, hari ni layan aku macam dulu balik. Bipolar agaknya rafael ni.

" sorry lama tunggu.." serentak itu suara rafael kedengaran di belakangku. Hampir runtuh jantungku dibuatnya, aku mengurut dada.

Lantas aku berpaling. Saat melihat penampilannya keningku berkerut. melihat dia mengenakan mask hitam, menutup hidung dan mulutnya menambah rasa hairanku. Kalau orang lain mesti ingat dia ni selebriti, mana tidaknya...pakai cap, sweater hoodie, mask dah macam artis pulak.

" apasal kau pakai macam ni?" Tawaku hampir meletus, tapi aku tahan.

Rafael berdehem sedikit.

" selsema... Mana kuih tu?" Mask hitamnya ditarik hingga kedagu. Soalnya tnpa berlengah dengan suara serak basahnya.seksi pula suaranya menyapa pendengaranku. Haish! Merepek apa aku ni?

"Ha kejap.." dengan gigih aku mengambil beg ikea yang berada di tepiku sebelum dihulur kepada rafael. Rafael pantas mencapai lalu membawa beg tersebut ke dalam keretanya. Kemudian dia berpatah balik ke arahku sambil mengeluarkan dompet dari poket belakang seluarnya.

" berapa?"
" 20 balang so total rm 200." Ujarku mendatar. 2 keping not berwarna ungu ditarik keluar kemudian dihulur kepadaku. Aku tersenyum kecil dan menyambut pemberiannya.

" err..okaylah. aku balik dulu. Lagi 30 balang tu kau deal la dengan mak aku." Ujarku. 2 keping not tadi aku seluk ke dalam poket seluar dan berkira-kira untuk masuk ke dalam kereta. Lagi cepat lagi bagus.

" kau nak balik macam tu je ke..?"tiba-tiba rafael mengomel namun masih jelas kedengaran.

Kepalaku digaru.

"A..aku banyak kerja nak buat. Lagipun aku kene study. Kau pun baliklah, orang demam tak elok keluar malam. Nanti teruk.okaylah aku gerak dulu...bye..." Ujarku setelah itu aku memusingkan badan dan bersedia untuk memboloskan diri ke dalam perut kereta.

Tiba-tiba tangannya yang laju saja menolak pintu keretaku hingga tertutup semula. Dapat aku rasakan dia begitu hampir denganku. Liur yang kutelan terasa begitu kesat saat ini.

Perlahan dia memegang bahuku dan memusingkan aku agar berdepan dengannya. Tangannya dijatuhkan ke sisi tubuhnya semula.

"Aku tak nak balik selagi kau tak jelaskan pada aku..." Tuturnya. Anak matanya tampak sugul, menjamah setiap inci wajahku.

Bertambah berdebar jantung aku mendengar luahannya. Pantas aku menepis tangannya dari lenganku, tatkala tidak selesa diperlakukan begitu.

"Pasal hari tu..." rafael membasahkan bibirnya, kelihatan sukar untuk dia meneruskan kata-katanya. Seperti ada sesuatu yang membebani fikirannya.

"Aku rasa kau dah faham sebab apa aku nak jumpa kau kan?" Soal rafael. Keningnya dijungkit, untuk mendapatkan kepastian dariku.

Aku mengeluh kecil. Apa lagi yang diharapkan dariku? Bukan ke semuanya dah jelas.

" sebab apa? Aku tak faham." Aku berpeluk tubuh dan memasang wajah tidak endah lebih tepat lagi muka seposen. Berbincang soal hati dengan lelaki yang aku tidak pernah terdetik untuk menyukainya adalah sesuatu yang sukar.

" kau bergurau ke apa ni? Aku tahu kau faham maksud aku kan? Please aku tahu permintaan aku ni tak kena masa, but i really mean it." Ujar rafael lagi.

Kesungguhan terpancar melalui anak matanya yang bening itu. Dia terlihat begitu naif ketika ini.

" Dah malam ni..aku rasa tak sesuai nak bincang hal ni sekarang." Aku cuba berpaling namun kali ini kedua-dua belah bahuku pula dipegang, mengekang pergerakanku. Terkejut dengan perbuatannya aku cuba meronta melepaskan pegangannya, namun sayang, tangannya lansung tidak bergerak.

" tapi bila? Bila baru kita bincang soal ni? Aku tahu kau macam mana...boleh tak kau jangan lari dari berdepan dengan masalah. Dari dulu kau macam ni. Ada masalah sikit kau tarik dari..larikan diri. Macam mana kau nak hadap kehidupan akan datang kalau sikap kau terus menerus macam ni?"

Terkebil-kebil mataku apabila dihujani ceramah percuma darinya. Aku bukan pengecut tapi...

" I really mean it. Aku tak pernah bergurau. Aku nak kau jadi girlfriend aku..tak aku nak kau jadi bakal isteri aku. I'm serious!" Sekali lagi dia cuba meyakinkanku ketulusan hatinya.

" eh lepaslah bahu aku...Tak manis orang pandang." Tegurku dengan sikapnya yang tidak menjaga batas.

" sorry.." dia seakan tersedar dengan tindakannya, lalu tangannya melurut ke bawah.

Aku menggaru lagi kepalaku yang berlapik tudung instant. Dalam benakku begitu ligat mengatur ayat agar rafael mengerti.

" Rafael..aku tak bersedia lagi nak terima sesiapa buat masa sekarang..lagi pun aku sendiri tak faham..kenapa aku? Kau boleh dapat mana-mana perempuan. Tapi kenapa kau nak pilih aku...?"

"Kalau kau cintakan abang haikal lebih awal dari kak aira...tak ada bezanya dengan aku."

" maksud kau?"

" Aku sukakan kau dari dulu lagi. Ya cara aku mungkin agak kasar. But i have no choice. Aku cari jalan untuk rapat dengan kau. Bila aku buli kau, aku rasa seronok tengok muka kau marah, celoteh kau..semua tu."

Mulut aku melopong sedikit. Seakan sukar diterima akal, jadi selama ini sikap membulinya itu sekadar umpan untuk menarik perhatian aku? Terasa panas wajahku ketika ini.

" aku tak tahu nak cakap apa lagi raf.  Terus terang aku kata, aku dah tak nak fikir dah pasal perasaan semua ni bagai." Tampangku diangkat perlahan, mencuri pandang wajah yang selama ini dibenci olehku.

" aku sanggup tunggu! As long as you give a chance.." pintanya bersungguh-sungguh.

" jangan!" Pintasku

" tapi.."

Pandangan kami bertembung lama. Masing-masing cuba meluahkan kata-kata namun tiada apa yang keluar. Akhirnya aku membuka bicaraku. Masalah ini perlu diselesaikan, kekeliruan ini perlu ditamatkan.

" sorry raf...aku tak tahu selama ni kau simpan perasaan pada aku. Tapi aku tak boleh..kalau aku terima kau dalam keadaan aku sekarang, aku akan sakitkan kau. Boleh ke kau terima orang yang hati dia milik orang lain?"

"Please aku harap kau faham.. its impossible..sorry again..."

Aku menjarakkan diriku dan membuka pintu kereta. Rafael masih terdiam kaku di situ mungkin terpempan dengan penolakanku. Saat aku mula membuka pintu keretaku, rafael berbisik sesuatu. Dia begitu hampir dan desah nafas jelas kedengaran.

" please qaseh...bagi aku peluang...i treat you better that him.." pujuknya tanpa putus asa.

Aku menggeleng lemah.

" satu lagi...aku tak pernah nampak kau sebagai seorang lelaki...bagi aku kau adik. Adik yang aku sayang." Sejurus itu aku masuk ke perut kereta dan pintu keretaku ditutup rapat.

Tak sanggup aku hendak melihat wajah Rafael. Dia begitu terpanar dengan kata-kataku tadi. Tanpa berlama-lama, aku terus menghidupkan enjin kereta dan meluncur pergi. Dari cermin sisi aku masih dapat melihat kelibat Rafael yang masih tercegat di situ. Rasa simpati, dan sebak seakan menghukumku. Kejam sangatkah aku...

Akadku buatmuWhere stories live. Discover now