bab 13

173 3 0
                                    

Seriously?! Aku tak faham macam mana aku boleh setuju jadi PA dia. Mulut macam longkang tak basuh setahun! Tak kira apa pun nak jadi, aku tetap akan cari abang Haikal dan luahkan perasaan aku pada dia. Ini hidup aku. Apa salahnya aku mencuba dari menyesal kemudian hari?

Aku mengorak langkah sebesar mungkin, membawa diriku keluar dari ruang yang menyesakkan ini. Walaupun kakiku sakit, aku paksa diriku melangkah pergi.

Dalam keadaan terkocoh-kocoh aku terlanggar seseorang yang berada di depanku secara tidak sengaja .spoil.. habislah aku kali ini. Pasti orang di depanku ini akan memarahi aku.

Dengan penuh sopan santunnya aku menjarakkan diri sedikit dan mendongak. tatkala bola mataku meleret pada wajah empunya badan, detak jantungku berdegup kencang.

"Abang Haikal??" Kataku.

"Eh qaseh!" Balas jejaka yang berpakaian santai di depanku ini. Kacaknya dia bila mengenakan t shirt v neck putih dan seluar jeans biru gelap. Tampak berbeza dari imej yang ditonjolkan ketika di sekolah.

Benar-benar tuah jatuh dari langit ni! Tak sangka setelah seminggu lebih aku tidak bertemu dengan abang haikal, hari ini doaku termakbul.

" sayang..siapa ni?" Tiba-tiba datang seorang wanita anggun mencelah, mengalihkan perhatian kami berdua. Dia merangkul manja lengan abang haikal tanpa segan silu. Kelihatan lelaki di depanku ini lansung tidak menolak apatah lagi menunjukkan reaksi kurang senang.  Tak ubah seperti pasangan bercinta.

Senyumanku pudar dengan tidak semena-mena apabila melihat adegan mesra di depanku ini. Hampa dan punah harapanku selama ni...sabar qaseh. Chill! Jangan menangis. Buat malu je!

Abang haikal kelihatan teragak-agak untuk memperkenalkan gadis di sebelahnya. Namun atas desakan linda,

" owh i almost forgot...Linda this is my beloved sister. Nama dia qaseh. Dia jugak student saya dekat tempat saya mengajar sebelum ni. " ujar abang haikal setelah kelihatan agak terpinga-pinga seketika.

" I see..so this is qaseh?" Wanita itu memandangku dengan reaksi teruja kemudian mendekatiku. Terasa betul diri aku kenit apabila berdepan dengan wanita tinggi galah macam ni. Model kut.

" hai. I'm Linda..since dekat kanada lagi, Saya dengar banyak cerita pasal qaseh dari Haikal. Well its really nice to see you today." Dia menghulurkan tangannya.

Nak tak nak aku terpaksa menyambut tangannya dan mengukirkan senyuman kecil walaupun saat ini dadaku terasa hendak pecah.

" owh..abang haikal selalu cerita pasal qaseh dengan kak linda ke?" Tuturku, menekan gelaran kakak padanya.

" everyday." Balasnya lalu tertawa. Lawak ke?

"By the way abang buat apa kat sini..?" Tumpuanku beralih pula pada insan disebelahnya. Aku cuba berlagak kuat, bertopengkan wajah selamba.

" oh..abang nak cari barang sikit." Dia menggosok tengkuknya, dan dari riaknya aku tahu dia tidak selesa.

" eleh sayang ni. Malu-malu pula. Cakap jelah kita nak cari barang tunang. Dengan qaseh pun nak segan." Tiba-tiba saja linda mencelah dan beriak manja tahap ulat bulu naik daun. Aku tersentak lagi. Bertunang..? Jadi selama ni dia rahsiakan kewujudan linda daripada aku?

" oyeke..?" Aku bagai terumbang-ambing di lautan ketika ini. Masih sukar untuk aku terima, lelaki yang aku tunggu selama ini sudah berpunya.

"Congratulation abang and kak linda.. qaseh doakan semua urusan dipermudahkan. Jangan lupa jemput qaseh tau." Kataku sambil mengawal suaraku yang semakin bergetar, menahan sebak yang mencengkam.

Waktu ini aku hanya mampu memandang sayu wajah kacak abang haikal. Barangkali abang haikal perasan dengan perubahan air mukaku, senyuman dibibirnya sirna serta merta.

Akadku buatmuWhere stories live. Discover now