75.

3K 178 1
                                    


Hana yang sedang bersila di atas lantai menghadap taman pagar sesat itu tersengih sendiri semasa melihat skrin telefonnya.

Liam memang sengaja main macam ni sebab tahu strategi sebenar dia. Baru sahaja jari dia hendak teruskan gilirannya tiba-tiba panggilan masuk. Nama Blaze tertera di skrin.

Serta merta dia jawab panggilan itu.

"Hello?"sapanya sambil tersenyum memandang ke depan.

"Kau dekat mana?"soal Blaze dalam panggilan.
Hana pandang kiri dan kanannya lalu bersuara.

"Taman pagar sesat belakang bangunan." jawabnya. "Kenapa?"

Blaze dalam panggilan melepaskan hela nafas panjang lalu berjeda panjang. Membuatkan Hana berkerut kening tak faham.

"Hello?Blaze?"

"Kau nak dengar cerita tak?"aju Blaze tiba-tiba dalam panggilan setelah mendiamkan diri.

"Cerita apa?"Hana menggentel rumput dengan tangan tanpa sebab.

"Cerita Cinderella dan kasut kacanya."jawab Blaze.

Hana tersengih."Sejak bila awak minat cerita dongeng kanak-kanak ni?"ketawa Hana. "Saya dah dengar cerita tu berkali-kali. Tak payah awak ceritakan pun saya dah tahu."

"Versi cerita aku lain..."balas Blaze."Cinderella ni bernama Black Rose dan Prince charming dia pulak bernama Appleinmyeye." sebut Blaze dalam panggilan itu.

Senyuman Hana perlahan-lahan pudar. Wajah ceria dia bertukar menjadi cuak semacam
"Huh?"soalnya dengan kening terangkat.

Ding!Ding!Ding!

Bunyi dentingan loceng mengejutkan Hana. Memberitahu dia kelas dia akan bermula sekejap lagi. Serta merta dia bangun dari situ.

"Saya still tak faham apa yang awak cuba sampaikan..."ujar Hana sewaktu berdiri tegak dari situ.

"Suatu hari Cinderella datang ke parti bernama komuniti catur online. Bertemu dengan prince charming. Mereka berlawan catur berkali-kali tapi Cinderella tak pernah menang. Cinderella larikan diri dia. Tinggalkan nama Black Rose pada Prince Charming. Semakin lama Prince Charming mula jatuh hati pada Cinderella. Dia cuba cari tahu siapa identiti Cinderella yang sebenarnya. Dia harap sekiranya dia bertemu dengan Cinderella dia mahu jadikan Cinderella itu miliknya. Mahu berkongsi segala yang pertama kali bersama Cinderella itu termasuk first kissnya. Lalu dia larikan diri dengan meninggal nama ID dia sebagai Black Rose." cerita Blaze dengan nada mendatar dalam panggilan.

Terus seram sejuk Hana selepas mendengarnya. Mata Hana terbutang kaku memandang ke hujung lorong pavement yang menghala taman pagar sesat itu. Hatinya berdebar seakan dapat merasakan kehadiran Blaze di situ.

"Saya tak faham..."sebut Hana semasa memerhati hujung laluan depannya. Perlahan-lahan kening Hana terangkat tinggi, matanya terbutang luas. Mulutnya terbuka sedikit.

Waktu itu muncul lelaki yang segak mengenakan uniform berkot di badan dihujung jalan itu. Sebelah tangan memegang telefon di telinga. Tangan sebelah lagi berada dalam poket seluar. Jalan bersahaja dengan renungan gelapnya.

"Selepas lama sesi pencarian dijalankan, Prince Charming menemui Cinderella dia..." ucap Blaze dengan nada mendatar dingin. "Nak tahu siapa?"soal lelaki itu seakan tersenyum sinis.

Pegangan Hana pada telefon longgar sebelum telefon itu jatuh melurut dari telinga dan tergeletak di bawah kakinya.

Dengan mulut separa terbuka Hana pandang langkah tenang bersahaja lelaki yang memegang telefon di telinga itu dari jauh menghampirinya.

Nampak tenang tapi bagi pandangan mata Hana, langkah itu ibarat pemangsa sedang bersedia mahu menerkam mangsa.

Tidak tahu kenapa, otak Hana menghantar maklumat pada seluruh badannya dengan signal ''WARNING' yang mana membuatkan dia terus melarikan diri dari situ.

Sebab tiada arah lain yang dia boleh guna kerana laluan utamanya itu hanya satu. Iaitu jalan yang mana sedang digunakan oleh lelaki menakutkan itu.

Sebab terlalu kalut Hana main redah sahaja laluan pagar sesat itu. tidak tahu kemana hala tujunya. Kerap kali dia toleh ke belakang hendak memastikan dia berjaya melarikan diri.

Namun begitu tidak berjaya, lelaki itu tetap dapat mengesan dirinya. Hana masuk ke lorong kanan sewaktu Blaze dengan tenang bersahaja masuk ke lorong sebelah kiri.

Pagar sesat itu diperbuat dari tumbuhan renek yang panjangnya melangit 9 kaki tingginya. Disebabkan ia bersumberkan daun semata, sebarang bunyi boleh didengar apatah lagi bayang turut boleh dilihat dengan mudah.

Dalam keadaan tercungap-cungap Hana berhenti sejenak hendak bernafas. Dia berdiri tepat di mana Blaze sedang berdiri. Sebelahnya saja. Cuma pagar sesat itu memisahkan mereka.

"Come out...come out where ever you are.." nyanyi Blaze dengan jelas.

Hana yang dengar menahan nafas terkejut sebab suara tu dekat betul dengan dia.

3. Prince Charming Untuk Clumsy CinderellaWhere stories live. Discover now