Apa Itu SPF?

246 13 6
                                    

[Song: IU - Unlucky]

Assalamualaikum & Hai semua. Semua sihat ke ni? 👀

Update kali ni, Dila nak share tentang SPF/Sunscreen. Let's check it out!

Penting ke SPF untuk kulit kita?

Nama panjang SPF ialah "Sun Protection Factor" untuk melindungi kulit kita dari sinaran UV. Makin tinggi SPF maka makin kurang lah UV yang kena pada kulit kita.

Protection yang disarankan untuk kita pakai bila keluar rumah ialah antara SPF 15 - 75. Kalau kita apply SPF yang tinggi pada kulit kita, makin susah pigmentasi kulit kita bertukar.

Ha penting kan?

Nak tahu tak kenapa pentingnya kita apply SPF yang tinggi untuk kulit kita? Dan kenapa ada beza-beza SPF ni?

Dila bagi contoh, kalau kita terdedah dengan cahaya matahari within 5 minutes, kulit kita memang akan sunburn.

Tapi kalau kita apply sunscreen yang yang ada SPF50, sunscreen tadi akan protect kulit kita selama 50 x 5minit (250 minit) daripada cahaya matahari. So, selama 250 minit ni kulit kita takkan burn.

Dan ia bergantung juga pada kulit individual. Kalau kulit awak mudah sunburn, sebelum keluar rumah terus pakai sunscreen eventhough duduk dalam kereta. Biasanya kulit kita akan burn dalam masa 5-30 minit kalau kita tak pakai protection apa-apa.

🌸SPF 15 adalah filter lebih kurang 93% daripada UVB rays.

🌸SPF 30 menyimpan kira-kira 97% sinaran UVB.

🌸SPF 50 blocks lebih kurang 98% sinaran UVB.

Perbezaan ini mungkin nampak kecil tapi sebenarnya ia mampu menambahkan perlindungan dari sinar UVB pada kulit kita.

Pastikan hari-hari kita apply sunblock kat kulit muka dan badan untuk pastikan dilindungi secara berterusan sepanjang hari.

Cadangan yang terbaik, kita kena apply sunblock kat muka dan badan setiap 4 jam untuk mengelakkan sunburn. Kalau nak tahu cukup ke tak amount yang kita pakai tu boleh rujuk di gambar.

Sekarang dah tahu kan betapa pentingnya pakai sunscreen ni

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sekarang dah tahu kan betapa pentingnya pakai sunscreen ni. Orang korea pun anggap Sunscreen ni adalah kulit kedua untuk mereka tau!

Dila pun pakai setiap hari sunscreen Biore warna kuning tu. So awak semua kalau tak nak sunburn, WAJIB pakai sunscreen. Tak kisah apa jenis SPF yang penting sesuai dengan skin you all!

Okay, that all for today. Bye!

Beauty Geek Where stories live. Discover now