Cara Mengatasi Jerawat Pasir

230 12 2
                                    

[Song: Savage Love - BTS, Jason Derulo and Jawsh 685]

I am addicted to this song.

"Savage love. Did somebody did somebody break your heart. Lookin like an angel but you're savage love. When you kiss me I know you don't give two f**k." - JK

Jungkook sejak bila anda pandai mencarut ni? Haha!

*****

Assalamualaikum adik-adik yang dikasihi sekalian. Apa khabar semua? Harap awak semua jaga kesihatan dan kawasan yang tengah PKPB harap bertabah ya. Jangan keluar rumah kalau tiada urusan penting! Negeri lain pun sama jaga jarak dan jangan keluar sesuka hati. Duduk je dekat rumah tu diam-diam. Yang kelas online pula belajar lah elok-elok. Jangan awak tanda present lepastu senyap di telan bumi. Haha!

Okay, hari ini Dila ingin kongsi kan maklumat mengenai punca, cara mengatasi atau merawat jerawat pasir serta tentang pori-pori. Kita akan pecahkan kepada dua topik. Halaman ini untuk topik jerawat pasir manakala halaman seterusnya untuk topik pori-pori sebab ada 2 orang rakan kita yang bertanyakan soalan yang sama.

Untuk halaman ini Dila nak ucapkan terima kasih kepada adik Izzati Syafika di atas soalan awak dan juga terima kasih kerana sudi membaca Beauty Geek! I am really appreciate! Thank you so much ❤️

Untuk halaman ini Dila nak ucapkan terima kasih kepada adik Izzati Syafika di atas soalan awak dan juga terima kasih kerana sudi membaca Beauty Geek! I am really appreciate! Thank you so much ❤️

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jom baca!

Jerawat pasir atau dalam bahasa inggeris di dikenali sebagai 'tiny bumps' adalah sejenis jerawat yang halus dan kecil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jerawat pasir atau dalam bahasa inggeris di dikenali sebagai 'tiny bumps' adalah sejenis jerawat yang halus dan kecil. Jerawat ini biasanya tumbuh secara berkelompok di satu-satu kawasan yang berminyak contohnya di dahi, pipi dan dagu. Sangat berbeza dengan jerawat biasa yang tumbuh lebih besar di setiap ruang muka yang ada dan berasa pedih. Jerawat pasir ni biasa kita akan nampak di kawasan dahi.

Betul bukan?

Jerawat pasir terjadi disebabkan sel-sel kulit mati atau keratin yang tidak di bersihkan maka berlaku lah pengumpulan minyak yang berlebihan pada liang pori kemudian boleh dijangkiti bakteria. Boleh menyebabkan kemerah-merahan dan meradang di kawasan tersebut. Selain itu, pemakanan yang tidak sihat seperti kadar pengambilan gula yang tinggi serta berlemak boleh berlakunya jerawat pasir.

Tabiat memicit blackhead atau whitehead boleh menyebabkan jerawat pasir tumbuh dan cuaca yang panas juga boleh membuatkan bakteria aktif merebak dengan lebih banyak di kawasan yang berkemungkinan akan tumbuh jerawat pasir.

CARA MENGATASI JERAWAT PASIR

1. BASIC SKINCARE ROUTINE
Bagi yang sudah sedia maklum basic skincare routine adalah sangat penting!

CLEANSER - > MOISTURIZER - > SUNSCREEN

3 basic di atas wajib jaga. Jangan skip atau tinggal terutama sekali sunscreen wajib pakai setiap hari. Tak kisah lah sama ada awak ada di rumah atau di luar rumah WAJIB pakai sunscreen. Pastikan awak re-apply setiap 2 ke 3 jam dan pakai sunscreen dalam jumlah yang betul.

Cara untuk re-apply sunscreen adalah bersihkan wajah terlebih dahulu. Boleh guna micellar water atau wipe tissue. Tidak perlu guna cleanser pun tak apa. Kemudian, apply hydrating toner atau moisturizer dan barulah re-apply sunscreen. Cara ini boleh mengurangkan risiko pori-pori tersumbat.

2. OIL CLEANSER/BALM CLEANSER/MICELLAR WATER
Yang ini pun antara salah satu benda wajib juga sebab kita menggunakan sunscreen setiap hari jadi memang kena guna antara 3 benda di atas. Awak boleh pilih sama ada nak guna oil cleanser atau balm cleanser atau micellar water. Bagi mereka yang pakai makeup lagi lah wajib guna supaya segala kotoran dapat ditanggalkan dan pori-pori tidak akan tersumbat. Kemudian barulah awak cuci muka dengan cleanser biasa. Inilah di panggil double cleansing method.

3. EXFOLIATOR
Exfoliate kulit 2 ke 3 kali seminggu untuk buang segala sel-sel kulit mati dan kekotoran di atas permukaan kulit. Exfoliate ikut jenis kulit masing-masing ya jangan pula awak exfoliate kulit setiap hari nanti makin teruk pula kulit tu. Untuk exfoliator awak boleh guna sama ada physical exfoliator atau chemical exfoliator

PERBEZAAN PHYSICAL EXFOLIATION DENGAN CHEMICAL EXFOLIATION

PERBEZAAN PHYSICAL EXFOLIATION DENGAN CHEMICAL EXFOLIATION

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

4. JANGAN PICIT BLACKHEAD/WHITEHEAD/JERAWAT
Yang ni mesti semua dah tahu kan. Janganlah picit walaupun awak nak sangat picit tapi janganlah picit. Penat nak type tapi ada je yang tak faham dan still buat lagi. Betul tak? Kesimpulannya, jangan picit blackhead/whitehead/jerawat kerana boleh terluka dan terdedah kepada bakteria. Jangan picit!

5. HYDRATION IS THE KEY
Baca tajuk kecil dah tahu kan kulit sangat perlukan kelembapan yang secukupnya agar tidak terdedah kepada reaksi-reaksi yang tidak diingini berlaku pada kulit. All skin type need hydration whether you are an oily skin, dry skin, combination skin or even normal skin also need hydration too. Antara produk yang boleh membantu melembapkan kulit adalah hydrating toner, essence, serum, cream, face mist, sleeping mask dan sheet mask.

Untuk hilangkan jerawat pasir awak kena konsisten buat skincare routine. Apa-apa masalah berkaitan kulit wajah (jerawat, breakout, pori-pori, menggelupas, merah-merah, blackhead/whitehead, etc) kita terus back to basic 👇🏻

cleanser -> moisturizer -> sunscreen

Kemudian, barulah kita tambah satu persatu produk lain ke dalam skincare routine kita. One step at one time. Jangan terus pakai semua nanti breakout!

Baiklah itu sahaja untuk topik jerawat pasir. Untuk topik seterusnya iaitu cara 'mengecilkan' pori-pori boleh baca di page yang seterusnya.

Sila slide sebelah bagi mereka yang nak baca topik kedua 👉🏻

Beauty Geek Where stories live. Discover now