BAB 26

541 16 1
                                    

Aryanna kini, sudah pun berada di depan Ferhat. Dia perlukan penjelasan! "Kenapa tak bagitahu diorang, yang awak ni bakal adik ipar saya? Kenapa tak bagitahu yang Zehra tu adik saya?" Soal Aryanna tanpa pengenalan.

"Perlu ke? Lambat laun, diorang akan tahu jugak. Kenapa saya nak kena hebohkan dekat diorang, yang saya ni bakal jadi adik ipar awak? Awak nak saya cakap macam ni? 'Semuaa! Saya bakal adik ipar Aryanna laa!' Macam tu? Awak ni siapa? Artis? Selebriti? Pelakon? Atau penyanyi?"

Haa amik kau! Sedas si Ferhat tu bagi dekat kau, Aryanna. Aryanna melopong. Dia masih terkebil-kebil, di sembur sebegitu oleh Ferhat. Wah! Bertubi-tubi kau tembak aku!

"Tak! Saya bukan apa... At least, diorang tahu yang Zehra tu adik saya. Takde laa saya ni macam orang bodoh, ingat diorang tahu hubungan saya dengan Zehra. Kalau awak tak nak bagitahu yang awak ni bakal adik ipar saya, at least bagitahu laa yang Zehra tu adik saya!" Protes Aryanna, sebal.

Dia kemudian berlalu pantas keluar dari pejabat Ferhat. Ada ubi, ada batas. Ada hari, aku balas laaa!

"Surya? Dari tadi, saya tengok awak asyik termenung je? Nasi tu. Awak kuis-kuis aje. Kenapa tak makan?" Soal Hashim.

Dia menegur apabila melihat isterinya itu, hanya bermain dengan butir-butir nasi di atas pinggan. Padahal, dia yang beria suruh Hisham balik makan tengahari bersama. Sunyi katanya, makan sorang-sorang tanpa teman.

"Hmm...takde selera pulak laa, bang. Saya asyik teringat dekat Ferhat. Ayam masak kurma ni, makanan favourite dia." Keluh Surya, sebak.

"Haaa! Kalau macam tu, call laa anak awak tu. Suruh balik, makan sekali. Kan senang?" Seloroh Hashim. Malas nak layan perangai isterinya yang sekejap ceria, sekejap tak.

"Apa yang tengah fikir sebenarnya? Cuba bagitahu saya." Pujuk Hashim. Dia tahu, pasti ada sesuatu yang menganggu fikiran Surya.

Surya mengeluh. "Saya rasa berat hati pulak, bila anak kita tu nak kawin nanti. Cepat betul dia membesar." Hashim sudah pun menduga. Apa lagi yang isterinya itu sedang fikirkan, kalau bukan pasal anak mereka tu.

"Suryaa... Anak awak tu dah besar. Dah sesuai sangat jadi suami orang. Apa yang berat hatinya pulak... Awak sepatutnya seronok. Gembira. Awak tu bakal dapat menantu tau!" Ujar Hashim, tenang.

"Saya seronok, bang. Tapi tulah... Satu-satunya anak saya, dah nak jadi suami orang. Saya sedih bukan sebab apa pun. Sedih sebab anak saya tu cepat sangat membesar. Saya rasa macam, baru semalam saya lahirkan dia." Keluh Surya, sebak.

Kunyahan Hashim terhenti. "Ishh, awak ni! Awak tu dah 49 tahun dah. Beranak apanya!" Seloroh Hashim. Walhal, dia tahu apa yang isterinya itu maksudkan.

"Abang! Saya serius ni! Awak main-main pulak!" Protes Surya, merajuk. Hashim ketawa besar. "Awak tu yang kena terima hakikat. Anak awak tu...dah besar. Dah nak jadi suami orang dah pun. Kalau awak tak nak anak awak tu membesar.... Kenapa dulu, awak tak suntik aje ubat mengecil dekat dia tu?" Seloroh Hashim lagi.

"Haa? Ubat mengecil? Ubat apa tu?" Soal Surya, hairan. Hashim menyembunyikan rasa nak tergelak tu. Simpan dulu. Japgi baru gelak! "Ubat mengecil tu boleh buat anak awak jadi kecik, sampai bila-bila." Gurau Hashim lagi.

"Iyee? Ehh! Mengarut laa abang ni! Mana ada ubat macam tu! Kalau ada, habis laa semua anak-anak kita jadi budak-budak. Habis tu, siapa yang nak majukan negara ni? Kalau semua anak muda jadi budak-budak?" Hujah Surya, tegas.

Hashim akhirnya melepaskan gelak besar. "Haaa! Awak tahu pun, ubat tu tak wujud! Dah tu? Awak kena laa terima hakikat, yang anak awak tu dah besar. Akan jadi tua macam kita ni, haa!" Ujar Hashim.

Surya mencebik. Orang serius, dia boleh pulak main-main!

"Aryanna, awak tolong siapkan financial report tu harini jugak." Arah Ferhat, sambil menunjuk ke arah beberapa fail yang agak bertimbun itu.

Aryanna melopong. Hari ni? Semua tu? Aryanna sempat mengerling jam tangannya. Sudah jam 3.45. Nampak macam dia akan balik lewat harini.
Ferhat perasan akan perbuatan gadis itu.

"Kenapa? Ada janji temu ke?" Duga Ferhat, selamba. Mana tahu..kut kut laa betul. Aryanna memilih untuk tidak menjawab soalan Ferhat itu. Buat apa nak jawab? Punya pasal laa kalau memang ada date sekali pun!

Tak banyak soal, Aryanna mengambil semua fail tersebut, lalu mengorak langkah menuju ke pintu. "Awak tak rasa apa-apa ke?" Pertanyaan Ferhat, membuatkan Aryanna terhenti. Rasa apa pulak ni?

"Rasa apa, Encik Ferhat?" Soal Aryanna, bingung. Dia masih setia berdiri di depan pintu pejabat Ferhat. Ferhat memandang Aryanna, lama. "Pasal perkahwinan saya dengan adik awak, nanti?" Soal Ferhat.

"Ouhhh..pasal tu? Mesti laa saya rasa seronok! Adik saya nak kahwin kut! Saya yang kakak dia pun, belum kah...." belum sempat Aryanna menghabiskan ayatnya, tiba-tiba terasa seperti dirinya di peluk erat seseorang.

Ferhat secara tiba-tiba meluru ke arah Aryanna, lalu memeluk gadis itu. Aryanna terkedu. Agenda apa pula yang si Ferhat nak reka ni! "Encik? Encik buat apa ni? Encik? Encik lepaskan saya! Encik! Ferhat!!" Jerkah Aryanna, tegas.

Jerkahan Aryanna itu, berjaya melepaskan dirinya daripada terus di peluk oleh Ferhat. Jantungnya berdetak laju! Selaju larian Usain Bolt. Malah, lagi laju daripada itu! Rasa nak tercabut jantung nih!

"Sorry, Aryanna. Saya tak seng....." Pang! Bicara Ferhat terhenti apabila satu tamparan yang agak kuat, hinggap di pipinya.

"Apa yang awak cuba buat ni?? Saya pekerja awak, Ferhat! Macam ni, awak layan pekerja awak?? Haa?!" Aryanna makin hilang sabar. Ini bukan boleh di buat main laaa! Bayangkan, kalau Zehra atau sesiapa saja nampak nanti? Apa pulak diorang akan cakap?

"Aryanna...." bicara Ferhat terhenti lagi. "Sudah laa, Ferhat! Stop it! Awak tak serik lagi ke? Buatnya tadi, kalau kak Wahida masuk? Awak tak takut ke jadi buah mulut orang?? Awak tu bakal berkahwin!! Dengan ADIK saya! Tolong hormat saya, sebagai kakak ipar awak!" Ujar Aryanna, lantang bersuara.

Ferhat cuba merangkul bahu Aryanna, untuk menenangkan gadis itu. Namun, sudah di agak tangannya pantas di tepis oleh Aryanna. Ferhat mencuba sekali lagi, namun masih tidak berjaya. Aryanna meronta hebat setiap kali Ferhat meraih lembut kedua-dua bahunya.

Ferhat bagaikan sedang bergelut untuk menangkap seekor biawak hidup. "Aryanna!" Rontaan Aryanna, terhenti. Ferhat kini lebih kuat mencengkam bahu gadis itu. Aryanna masih mencuba untuk meleraikan cengkaman itu, namun dia berhenti apabila pandangan tajam Ferhat jatuh tepat ke dalam anak matanya. Gerun pulak tengok Ferhat pandang macam tu. Macam nak makan orang je!

"Tolong dengar dulu, apa yang saya nak cakap. Ya! Saya memang akan berkahwin dengan ADIK awak. Tapi, ada awak fikir hati saya sebenarnya untuk siapa? Ada awak tanya, perasaan suka, cinta dan kasih saya sebenarnya untuk siapa?? Ada awak ambik peduli semua tu?? Ada?? Awak tak pernah tanya saya semua tu, Aryanna.

Sejak daripada awal lagi, awak memang tak pernah tanya saya soal semua tu. Sekarang, biar saya yang bagitahu awak. Aryanna...hati saya ni, sebenarnya untuk awak. Rasa suka, cinta dan kasih saya...hanya untuk awak. Saya diam selama ni, sebab saya tak nak sakitkan hati siapa-siapa. Terutama sekali, adik awak Zehra.

Sakit hati saya, bila haritu awak cakap yang kita ni hanya sekadar kawan biasa. Tak lebih pun. Tapi sebab ego, saya diamkan saja. Saya teruskan jugak perkahwinan saya dengan adik awak. Sebab apa? Semuanya sebab ego! Sekarang, saya dah hampir putus asa. Sampai bila, saya nak simpan perasaan yang mungkin takkan terbalas ni? Tapi, saya tak putus asa sebab saya tahu...awak pun rasa benda yang sama kan?"

Ferhat memandang tepat ke dalam anak mata Aryanna. Dia sedang mencari kejujuran dalam mata gadis itu. Dia tahu, Aryanna turut rasa perasaan yang sama dengannya. Dia mungkin tak ada bukti, tapi dia percaya dengan kata-kata Intan tempoh hari. Walaupun, Intan sekadar bayangan mereka.

Tangan mulus Aryanna, diraih lembut. Di usap penuh kasih dan rasa cinta. "Saya sedar...yang saya dah mula cintakan awak."

Zapp! Pandangan Aryanna tiba-tiba menjadi gelap.

Aryanna SufyaWhere stories live. Discover now