Bab 23

884 127 26
                                    

Sekarang tubuh aku seperti kanak-kanak berusia lima tahun buatkan aku mudah untuk bergerak. Kini kampung Lizardre menjadi kampung yang luas dengan pelbagai kemudahan moden dengan penduduk sudahpun mencapai 500 lizardmen.

"Tuan muda, kami sediakan pakaian yang sesuai untuk tubuh tuan muda," ujar seseorang. Aku memandangnya dan seekor SpiUr memandangku bersama senyuman manis.

"Oh hi Tyra, pakaian ni masih elok dipakai dan selesa," ujarku sambil memandang wanita separa labah-labah di depanku.

"Tapi... Kualiti pakaian ni lebih tinggi dari sebelumnya memandangkan semenjak kami tinggal di sini, pemakanan kami terjaga jadi tali sutera yang terhasil lebih kuat dari sebelum ni," ujarnya dengan senyuman.

 Kualiti pakaian ni lebih tinggi dari sebelumnya memandangkan semenjak kami tinggal di sini, pemakanan kami terjaga jadi tali sutera yang terhasil lebih kuat dari sebelum ni," ujarnya dengan senyuman

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Oh kalau Tyra berkeras mahu memberi sememangnya saya tak boleh menolak memandangkan kamu semua berusaha keras menghasilkannya. Saya dengan besar hati menerimanya," ujarku sambil tersenyum manis. Dia puas hati dan aku terus menerima pakaian itu daripada pengikutnya.

Tyra merupakan puteri SpiUr yang kehilangan habitat kerana diserang manusia. Beberapa dari mereka dibunuh untuk mendapat sutera dari mereka. Hanya 20 dari 200 terselamat dan aku mengambil mereka sebagai penduduk di sini. Aku membenarkan mereka membuka kedai pakaian memandangkan mereka sememangnya boleh hasilkan sutera dan penduduk memerlukan pakaian.

Aku memakai pakaian yang diberikan khas untukku dan ia ternyata sememangnya selesa dan mudah untukku bergerak. Sayapku juga tidak terhalang untuk dibebaskan bila-bila masa yang aku mahu. Selain itu, kami bergabung dengan puak horn-lizardman. Mereka terus setuju apabila mengetahui aku adalah naga.

"Tuan muda, nampaknya perlu pergi," ujar Predat dengan nada berat.

"Hahaha sekejap saja mungkin paling lama sebulan. Saya perlu cari adik beradik dan ayahanda saya. Jangan risau selagi ada makanan lazat saya akan balik ke sini semula," ujarku lalu  keluar dari rumah agam itu dan berubah menjadi naga. Kini tubuhku lebih besar dari manusia biasa malah aku perlu memandang ke bawah apabila ingin memandang mereka.

"Saya pergi dulu! Aegeus, Ixcel, Ailana dan Redeth akan jaga kamu semua!" Ujarku sambil terbang ke langit. Agak sukar untuk mencari papa kerana ia adalah 'lone dragon' manakala mama berkumpulan. Adik beradik aku yang lain pula masing-masing berpecah ke tempat lain.

Aku melalui tempat yang dulunya merupakan sarang kami dan nampaknya keadaan kembali pulih dengan anak-anak pokok mula membesar. Dulu tempat ini musnah teruk kerana serangan naga sage dulu. Aku turun sebentar dan memijak tanah tersebut. Aku mengunakan magik tumbuhanku mencipta kembali hutan yang dulunya hanya tanah lapang kesan daripada serangan sebelum ini.

Aku pergi masuk ke dalam gua tersebut yang kini kosong, perasaan rindu mula menyapa mengenangkan papa dan semua yang menjagaku dulu. Aku mula terfikir semula, aku pernah terdengar ada gunung yang didiami naga lagenda mungkin itu tempat tinggal asal papa. Aku keluar semula dan terdengar bunyi loceng yang kuat dan kelihatan seekor pari-pari kecil menghampiri, aku menggunakan [translate] untuk memahaminya.

Legend Beast ✅ [Complete]Where stories live. Discover now