#23

4.3K 312 10
                                    

PINTU lif tertutup. Suasana sunyi antara kami bertiga sehinggalah Syahmi memulakan kata.

"Siapa tadi tu, Arfah?" soal Syahmi disebelahku. Kami berdua sama-sama bersandar pada dinding lif. Hanya Darius yang berdiri membelakangi kami.

"Entah. Tak kenal pun. Jumpa tadi masa datang. Handsome doh." jawabku melebih.

Syahmi memandang aku tidak percaya. Kemudian pandangannya dialihkan pada Darius yang hanya diam dihadapan kami sambil tangannya disilangkan di bawah dada. Aku juga memandang lelaki dihadapanku itu.

"Apanya?" soalku tidak mengerti.

Syahmi menepuk dahi.

Ting! Pintu lif terbuka. Darius laju menapak keluar meninggalkan kami berdua di dalam. Ish, lajunya dia jalan! Dah hilang dah.

"Kau nak kata apa tadi woi?" aku menyoal Syahmi sekali lagi.

"Kau ni pun.. Macam mana nak Darius tu suka balik dekat kau kalau kau sibuk puji lelaki lain depan dia?? Dah sah-sah kau nampak muka dia cemburu kan tadi? Dua kali pula tu." jelas Syahmi.

Aku terdiam seribu bahasa. Darius? Suka aku?

"So kau nak kata dia dah start suka dekat aku lah ni?" aku menyoalnya.

"Obviously." ujar Syahmi sambil mengangguk sekali.

Takkanlah.

Laju aku menggelengkan kepala.

Kami terus berjalan ke arah tempat parking. Aku melihat Darius yang sedang bercakap dengan seseorang. Lelaki kurus yang agak berusia. Tanpa mempedulikan sesiapa, aku berjalan ke arah mereka bersama Syahmi.

"Assalammualaikum, pakcik." Syahmi menegur lelaki itu. Aku rasa, ini ayah kepada Darius barangkali. Dan aku rasa ini seperti kali pertama aku bertemu ayahnya.

Darius dan ayahnya memandang kami.

"Waalaikumsalam. Ha Syahmi. Lama tak jumpa." balas lelaki berusia itu kemudian memandang aku.

"Ini.."

"Saya Arfah. Ibu saya kerja dekat sini. Namanya Arina binti Nasri." aku memperkenalkan diri.

Lelaki itu terdiam seketika.

"Ouh anak Puan Arina. Sejak bila rapat dengan Darius?" soalnya.

Darius memandangku tetapi aku hanya hiraukan.

"Tahun ni.." teragak-agak aku menjawab.

Ayah Darius hanya mengangguk.

"Balik rumah sambung belajar." pesan lelaki berusia itu pada Darius yang hanya menundukkan pandangan. Darius diam seketika sebelum mengangguk.

Wah. Kenapa aku rasa suasana tegang seketika. Rasanya seperti baru saja disoal dengan cikgu disiplin.

"Kitorang balik dulu." ujar Syahmi pada aku yang sedang membuka kunci motor. Aku mengangguk lalu melambaikan tangan. Diorang datang sama-sama rupanya. Tapi.. bukan pagi tadi kereta Darius rosak ke? Cepatnya dah repair.

Aku menghidupkan motorsikalku lalu terus beransur pulang ke rumah.

❀❩

"YANG duduk di belakang tolong pass kertas peperiksaan ke hadapan." ujar Cikgu Ariana yang betugas di masa yang terakhir.

Sebaik saja kertas peperiksaanku sudah berada di tangan cikgu, aku terus memicit kepalaku. Susah juga ya soalan tadi. Punyalah gigih aku perah otak untuk dapatkan jawapan.

Aku melihat Darius yang duduk jauh di hadapan. Dia sedang menongkat kepalanya. Rambutnya kelihatan kusut walaupun aku melihatnya dari jauh.

"Oit. Soalan nombor lima kau jawab apa?" aku dapat mendengar suara Syahmi menyoal salah seorang pelajar yang duduk di sebelahnya. Laju aku menutup telinga. Taknak dengar! Kalau jawapan yang aku jawab lain daripada apa yang mereka bincang, sudah tentu aku yang salah. Sebab soalan itulah yang aku tersangkut untuk beberapa minit lamanya.

[C] Hate Or LoveWhere stories live. Discover now