77. Berita buruk.

4.2K 330 37
                                    

Makhluk berbadan manusia, mempunyai tanduk melengkung ke atas serta tangan berkuku panjang beratur di sebuah ruang yang amat luas. Semuanya padat. Pelbagai jenis saiz yang dapat dilihat. Ruang itu juga riuh dek suara mereka yang pelbagai bunyi.

Pintu bilik dibuka. Kelihatan seorang lelaki bertakhtakan mahkota permata hitam diiringi seorang lagi lelaki berjubah. Bala tentera membuka laluan tengah. Mereka berdua berjalan dengan megah meredahi, menaiki singgahsana lalu melabuhkan pungung.

Dari atas mata Raja Zexric melihat tentera dibawah pimpinannya. Mata mereka merah menyala. Tanduk melengkung ke atas tajam bak mata pedang. Semuanya berbadan sasa, tak kurang juga gempal, dan kurus keding. Semuanya dikumpulkan ke situ. Segaris senyuman terukir menghiasi wajah awet mudanya tanpa dicemari sebarang kedutan lagi.

"Zeus, panggilkan burung gagak." Segulung kertas kecil diberikan kepada lelaki di sebelahnya.

"Baik, Tuanku." Jari dipetik dan seekor burung gagak coklat gelap terbang masuk dari tingkap yang terbuka sedikit. Burung gagak hinggap di atas tangan Raja Zexric, lantas kertas tersebut diikat pada kaki. Burung gagak sempat dibisikan sesuatu sebelum terbang keluar dari tingkap.

Tatkala dia berdiri tegak. Suara Gotham yang riuh kini menjadi sepi. Mata tertumpu kepada pemimpin yang dihormati selama ini. Semua berdiri tegak tanpa sebarang pergerakan. Nampak seperti askar elit yang terlatih!

"Wahai, bala tentera ku!" laungan bergema, disambut sorakan bala tentera mengegarkan bangunan istama Dracland.

"Bersiap sedia! kita akan takhluki kerajaan Freyland!"

KEPALA disandarkan pada pokok, dia duduk melunjurkan kaki. Tasik Bruel direnung dengan rasa kosong. Ikan-ikan kecil berenang bebas tidak lagi menarik baginya. Kalau dulu ya. Rasa nak bermandi-manda je dalam tu.

Bunga ros merah yang dipegang semakin lutur warnanya menjadi coklat. Muram dia melihat bunga tersebut. Mata sudah berkaca apabila terkenangkan beberapa memori.

"Kau tak rasa apa yang kita buat ni salah ke?" soalnya seraya menyiku lelaki disebelah. Hampir terjatuh dibuatnya. Tanpa riak bersalah aiskrim berperisa vanilla dimakan perlahan.

"Apa kita buat apa? kita mana ada buat benda yang bukan-bukan." Joshua menayangkan muka tak puas hati. Alice mengeluh.

"Bukanlah ... maksud aku, kita ni bercinta ... cinta yang terlarang. Tak sama darjat." Aiskrim semakin mencair kerana terkena panas matahari.

"Kau takut?"

"Hmm .... sumpahan buat ahli kerabat diraja yang bercinta ...."

"Ah, come on .... jangan percaya sangat. Tak ada apa yang berlaku." Joshua cuba menyedapkan hati Alice sekaligus hatinya sendiri.

Joshua menghentikan langkah lalu memusing menghadap Alice. Aiskrim yang comot dilap perlahan. Tergelak tengok muka comot Alice. Muka nampak matang tapi perangai? Ke laut!

"Kau kutuk aku!" Alice menarik muka masam. Joshua tersengih seperti kerang busuk.

"Ma ... mana ada ...." belum sempat ayat dihabiskan aiskrim vanilla melayang tepat ke mukanya. Joshua terdiam manakala Alice sudah terkekeh ketawa.

Lamunan Alice termati tatkala seekor ikan berwarna keemasan melompat ke permukaan air. Sebelah tangan mengesat air mata manakala sebelah lagi masih memegang bunga ros merah. Kuyu mata memandang. Entah kali ke berapa dia menagis dalam satu hari ni. Air mata macam tak kering-kering. Setiap kali terbayangkan memori bersama Joshua pasti mutiara jernih itu tumpah. Sungguh dia rindu semuanya.

White Guardians ( Editing)Where stories live. Discover now