MMR|2

50.4K 2.3K 131
                                    




Flashback, 5 tahun sebelum.

Kediaman Engku Raihan,
















"Abang nak apa datang bilik saya?"

Berlapis-lapis dahi si gadis saat melihat lelaki berwajah dingin itu menyapa pandangan. Kening dia terangkat sejenak. Dah kenapa pula diam aje?

"Eh-"

Tubuh dia ditolak lembut. Kaki automatik berundur beberapa langkah ke belakang sehingga lelaki itu sudah benar-benar menjejakkan kaki ke dalam bilik tidur dia.

Klak! Daun pintu ditutup rapat.

Sudut bibir lelaki itu memiring sinis. Anak mata rona kelabu itu merenung si 'bunga Mawar' yang sudah seperti cacing kepanasan itu. Dia tahu gadis itu takut.

"Mawar..." sebutnya perlahan.

Mawar tersentak. Dia makin berundur ke belakang saat Engku Raid cuba untuk menyentuh wajahnya. Makin berlapis-lapis dahi dia.

"Abang Nasa nak apa ni?" Soal Mawar kembali.

Dia rasa tertanya-tanya. Atas sebab apa Engku Raid mencari dia sehingga ke bilik tidur pula ni. Penting sangatkah halnya?

"Mawar keluar dengan siapa petang tadi?" Kini suara Engku Raid bergema di pendengaran Mawar.

Lama Mawar diam sebelum dia memeluk tubuh sendiri. Jari telunjuk mengetuk dagu, seakan sedang memikirkan sesuatu. Mengapa hal itu juga yang ingin dibangkitkan oleh Engku Raid?

Dia tahu Engku Raid pasti tidak senang jika dia memberitahu perkara sebenar. Sedangkan sebelum ini sudah berkali-kali Engku Raid mengingatkannya supaya tidak keluar dengan mana-mana lelaki sekalipun.

Persoalannya, atas sebab apa Engku Raid bertindak begitu? Lelaki itu memperlakukannya seumpama anak patung. Dia juga ada kehidupan dia sendiri.

Engku Raid tidak berhak untuk menentukan hidup dia. Lelaki itu bukan siapa-siapa.

"Aku tanya kau ni Mawar. Serasanya aku tak bercakap dengan tunggul."

Ternaik lagi kening Mawar mendengar kata-kata Engku Raid yang berbaur sindiran itu. Dia berani menentang tatapan helang Engku Raid.

Dia perlu menyelesaikan masalah antara dia dengan Engku Raid hari ini juga. Dia perlu tahu sebabnya. Dia bukan boneka yang boleh diperlakukan sesuka hati.

Malah pergerakan dia makin terbatas sejak dia menginjak usia 16 tahun lagi, setahun yang lepas. Setiap pergerakan dia berada di bawah kawalan Engku Raid setiap masa.

"Mawar." Wajah Mawar disentuh saat gadis itu jauh mengelamun.

Tersentak Mawar dibuatnya. Rasa jemari sejuk Engku Raid mengelus wajah dia. Pantas dia menepis tangan lelaki itu. Langkah semakin diundur ke belakang supaya menjauh.

Lelaki seperti Engku Raid tidak boleh dibuat main. Lelaki itu boleh bertindak di luar kawalan. Lebih tepatnya, Engku Raid sememangnya psiko di mata dia.

Mawar Milik Raid[C]✅Where stories live. Discover now