MMR|29

30.8K 1.9K 255
                                    


Rahsia antara kita berdua






⚜⚜⚜








Hati dirundung rasa resah, pedih dan kecewa, semuanya bercampur aduk. Sudah dua minggu berlalu sejak sang suami meninggalkannya tanpa sepatah kata di rumah besar ini.

Tiada sebarang panggilan mahupun pesanan mesej yang dia terima sejak lelaki itu ke luar negara. Atas urusan apa, dia tidak pasti. Cuma sebatas pengetahuannya, dia yakin pasti ada sesuatu yang disorokkan oleh lelaki itu.

Dia cuba untuk tidak berburuk sangka. Tetapi tolong katakan kepada dia, isteri mana yang tidak akan menyimpan rasa curiga apabila tiba-tiba ada seorang perempuan menghubungi suami dia dengan mengatakan perihal 'anak'.

Sudah sehabis baik dia cuba usir kata-kata perempuan yang hanya dikenali melalui sebatas nama itu pergi jauh daripada fikiran. Tetapi tak boleh.

Makin dia cuba lupakan, makin dia terfikir-fikir kembali perkara itu.

"Apa lagi yang awak perlu sorokkan, Raid?" soalnya kepada diri sendiri.

Sepanjang hari ini, dia sekadar berkurung di dalam bilik. Bila waktu makan, Mak Lah akan datang membawa makanan. Wah, bagai anak raja.

Bukan niatnya untuk menyusahkan Mak Lah. Dia cuma tak larat nak melangkah hari ini. Bahkan, dia juga kerap berulang-alik ke bilik air dek tekak yang terasa loya.

Biasalah, alahan ibu mengandung.

"Saya letih dengan perangai awak..." Tubuh diiringkan menghadap ruang tidur Engku Raid.

Refleks, jemarinya mengelus lembut bantal yang selalu digunakan oleh sang suami. Air mata yang berkumpul di tubir mata, mengalir tanpa sedar. Membasahi permukaan sarung bantal.

"Kenapa awak buat saya macam ni? Awak selalu sangat sakitkan saya. Terlalu banyak..." bisiknya dengan mata terpejam.

Tanpa dia sedari, ada seseorang yang berdiri kaku di sebalik pintu. Mendengar tangisannya yang mulai lebat. Tangan yang ingin menolak pintu, dijatuhkan semula ke sisi tubuh.

Lalu dia menyandarkan tubuh ke pintu tersebut. "Don't cry please..." Dia turut berbisik. Dada yang terasa sakit, dia gosok perlahan. Sesak nafasnya mendengar tangisan belahan jantungnya itu.

"Eh tuan, kenapa tak masuk?" Muncul pula Mak Lah yang entah datang dari mana menegur dia.

Dia sekadar berdehem pendek. Menghembus nafas, dia pandang kosong Mak Lah yang sedang menunggu jawapannya. Kepala digeleng perlahan.

"Isteri saya tidur. Saya tak nak ganggu dia."

Mak Lah mengangguk saja meskipun rasa kurang percaya dengan jawapan majikannya. Melihatkan air muka Engku Raid awal tadi, dia yakin lelaki itu sekadar ingin mengelat.

"Kalau macam tu Mak Lah turun dululah. Nak panaskan lauk."

Engku Raid mengangguk. Dia menghantar langkah Mak Lah dengan ekor mata. Kepala ditundukkan menekur lantai. Wajah diraup kasar.

Mawar Milik Raid[C]✅Where stories live. Discover now