MMR|15

35.3K 1.9K 265
                                    


"Sekuntum Mawar merah, biar aku simpulkan ikatan cinta yang memekar hangat seperti kau."



-----








Kepala terangguk mendengar khutbah nikah ringkas yang disampaikan oleh tok kadi hari ini. Sesekali nafas dihembus perlahan.

Rasa gelisah, gementar dan seangkatan dengannya mulai bermaharaja dalam diri. Walhal, semalam bukan main lagi dah praktis banyak kali. Bukan apa, takut tersasul.

"...Kisah Isa AS terbina dari seorang ibu suci yang menjaga kehormatan dirinya dan berkhidmat di Baitul Maqdis, kisah keagungan Rasulullah terbina dari kecekalan jiwa Aminah dan nasab kepahlawanan Abdul Muttalib yang mengalir dalam darah Abdullah, kisah Umar Abd Aziz terbina dari susur galur pemilihan menantu yang baik oleh Umar Al-Khattab, kisah Muhammad Al-Fateh bermula dengan seorang ibu yang setiap hari memberi inspirasi pembukaan kota konstantinopel dan begitu jugalah setiap tokoh-tokoh terkemuka seperti Al-Banna yang dididik oleh ayahnya yang juga seorang ahli hadis, Syed Qutb yang dididik dengan keluarga yang cintakan Al-Quran, dan selain mereka, kebanyakannya terhasil dari manbak soleh yang membentuk keperibadian unggul yang mencipta sejarah."

"Demikianlah besarnya nilai sebuah institusi keluarga yang utuh, yang menatijahkan lahirnya generasi pahlawan dan mujaddid yang meletakkan Islam sebagai risalah tertinggi dalam hidup mereka."

إِنَّ الْحَمْدَ ِللهِ نَحْمَدُهُ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ وَسَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ.

"Sesungguhnya segala puji hanyalah milik Allah. Kepada-Nya kita memuji, memohon pertolongan dan ampunan. Kita berlindung kepada-Nya dari kejahatan jiwa kita dan keburukan perbuatan kita. Siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tidak ada seorang pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya. Aku bersaksi bahawa tidak ada ilah (yang berhak diibadahi dengan benar) selain Allah semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya."

وقال أيضا : تزوجوا ولا تطلقوا فإن الله لا يحب الذواقين ولا الذواقات

"Baginda SAW bersabda, berkahwinlah dan janganlah kamu bercerai-berai, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berkahwin hanya semata-mata mendapat kepuasan nafsu."

"...baiklah, sekarang kita boleh lanjutkan dengan sesi seterusnya."

Debaran di hati makin memuncak. Sang mempelai yang diraikan hari ini masing-masing menunduk resah. Melalui dua perasaan yang berbeza.

"Bismillahirahmanirrahim..." suara tok kadi mulai bergema di seluruh masjid itu.

Mempelai perempuan di belakang sudah memejamkan mata. Saat ini sudah tiba. Saat yang dia tidak pernah nanti-nantikan. Jemari merah yang bercelup inai, diramas perlahan.

"Aku nikahkan dikau dengan Mawar Adelia binti Qashrani dengan mas kahwinnya RM 500.00, tunai."

Liur ditelan kesat. Nafas dihembus perlahan sebelum bibirnya mulai bergerak-gerak, menyahut lafaz nikah tersebut.

Mawar Milik Raid[C]✅Where stories live. Discover now