MMR|39

29K 1.7K 117
                                    

   

Hanya untuk dia






⚜⚜⚜










"HAH!"

Mata terbuka luas. Peluh yang merinik di dahi, dilap menggunakan belakang tangan. Dada berdegup laju. Mata dikedipkan beberapa kali sambil merenung dinding putih kosong di hadapan.

"Kau dah sedar?"

Wajah dihala lurus ke sisi. Keningnya berkerut. Branula di tangan kirinya terus dicabut tanpa berfikir dua kali. Lalu dia cepat-cepat turun daripada katil hospital.

"Eh kau nak ke mana?"

Engku Haris lekas menyelar lengan Engku Raid apabila melihat lelaki itu cuba untuk menghayun langkah keluar. Bibir membuang keluh apabila lelaki itu merenungnya tajam.

Tidak menghiraukan renungan tajam bak singa itu, dia tarik tangan Engku Raid supaya duduk ke birai katil semula. Tapi tak pula lelaki itu meronta. Pandangannya kosong, sekosong hatinya kini.

"Mana Mawar?"

Sudah tahu soalan itu yang akan diajukan, Engku Haris mengeluh berat. Dia tahu, apa-apa pun pasti Engku Raid akan memikirkan Mawar dulu. Walhal, tahap kesihatan lelaki itu juga tak berapa baik.

Jantung. Jantung Engku Raid tak berapa kuat. Impak daripada kejadian yang menimpa lelaki itu 23 tahun yang lepas.

"Aku tanya mana Mawar!" jerkah Engku Raid. Rambut dikusutkan.

"Belum dapat berita apa-apa lagi. Fayyadh dah cuba kesan Mawar guna penjejak telefon dia, tapi sampai sekarang tak boleh. Aku rasa telefon Mawar dah mati." jelas Engku Haris. Bahu Engku Raid, dia tepuk dua kali.

"Sabar—"

"Kau nak aku sabar macam mana Haris! Yang kena culik tu isteri aku! Isteri aku tengah mengandung Haris! Arghh bodoh!"

Engku Haris mendengus. Tangan Engku Raid yang hampir ingin menumbuk dinding, dia selar laju. Melihatkan nafas Engku Raid mulai laju, dia terus menghulurkan segelas air putih kepada lelaki itu.

"Kau mengamuk macam ni pun, Mawar boleh kembali depan mata kau ke?" Engku Haris menggeleng.

Dia tahu perasaan Engku Raid. Sebagai seorang suami, sudah tentulah Engku Raid ingin menjadi yang terbaik untuk melindungi Mawar. Tambahan pula, keadaan Mawar yang agak sarat.

Tapi benda dah berlaku. Nak marahkan siapa pula kali ini? Hendak tidak hendak, Engku Raid perlu terima juga. Setiap masalah pasti akan ada jalan penyelesaian.

Engku Raid tidak menjawab. Sebaliknya dia mengunci mulut. Jemarinya yang menggeletar, diramas sesama sendiri. Dia cuba menstabilkan pernafasan, dada terasa sesak.

Memang ada benarnya kata Engku Haris. Tapi dia gagal mengawal emosi. Memikirkan sebarang kemungkinan bagaimana keadaan Mawar sekarang ini membuatkan episod lamanya bergentayang di ruang fikiran.

Bagaimana jika apa yang terjadi kepada Rasha dulu, terulang sekali lagi? Dia takut.

Engku Raid menghela nafas dalam-dalam. Cuba menahan rasa sesak di dada. Dadanya yang turun naik laju, kini kembali stabil. Sedaya upaya dia cuba menenteramkan perasaan sendiri.

Mawar Milik Raid[C]✅Where stories live. Discover now