43

312 12 0
                                    

Bersanding

Beberapa bulan kemudian.....

"Tahniah Zhafik. Selamat pengantin baru!" Bertali arus ucapan diterima dari teman-teman dan para jemputan. Jari-jemari si isteri sentiasa dalam genggaman tangan kirinya.

Berulang kali tangannya di salami oleh teman-temannya. Ramai tetamu yang hadir meraikan majlis persandingannya. Majlis yang walaupun agak ringkas tetapi sangat meriah.

Hakim menghampiri pasangan pengantin. Turut sama kedua ibu bapanya, Puan Sakinah dan Raja Hazman. Zhafik melebarkan senyuman apabila ternampak Hakim.

Zhafik kelihatan amat segak dengan persalinan baju melayu tenunan songket berwarna hijau zamrud. Begitu juga dengan pasangannya. Manis menawan dengan layah putih krim yang labuh serta mengenakan tiara di atas kepala. Tudung dan baju kurung songket potongan moden juga berwarna senada, hijau zamrud.

"Hei bro, tahniah, tahniah." Ucapnya kepada Zhafik. Tangan kanannya dihulur. Digoncang-goncang tangan sahabatnya itu sambil bahu mereka ditemukan. Belakang badan Zhafik tepuk-tepuk laju. Kemudian gadis anggun di sebelah Zhafik di sapanya dengan ramah. Gadis itu turut tersenyum dan mengangguk.

"Tahniah Encik Zhafik dan isteri. Selamat pengantin baru." Ucap Murni. Senyuman dilemparkan kepada kedua mempelai.

"Terima  kasih," jawab Zhafik. Bibirnya  tidak lekang dengan senyuman.

Murni datang bersama keluarga Hakim setelah di pelawa oleh Puan Sakinah. Sememangnya dia juga mendapat undangan majlis persandingan Zhafik itu. Nana, Aida, Syamil dan beberapa pekerja Hakim juga turut hadir sama.

"Hakim, lepas ni giliran engkau pulak ye. Jangan lupa jemput kami nanti," gurau Zhafik.

"Huh , calon pun tak ada lagi ni." Hakim ketawa. Gurauan sahabatnya itu sedikit pun tidak membekas pada dirinya. Dia sudah biasa. Puan Sakinah pun hari-hari bertanya benda yang sama. Dia sudah lali.

"Entahlah Zhafik. Tak tahulah auntie bila si Hakim ni nak kahwin. Nampaknya lama lagi lah kami nak timang cucu." Puan Sakinah mengeluh. Raja Hazman cuma tertawa.

Murni ikut tersenyum.

*****

Sebelum itu, dua minggu sebelum majlis Zhafik...

"Tengok ni, Zhafik dah hantar kad jemputan kahwin dia. Dalam diam dia dah ada pengganti arwah isterinya."

Puan Sakinah berjalan menuju gazebo di laman rumah di mana suaminya Raja Hazman sedang duduk santai sambil membaca kitab terjemahan Al Quran.

Kad jemputan itu di hulurkan kepada Raja Hazman. Suaminya meletakkan kitab atas riba lantas mengambil kad yang dihulur oleh Puan Sakinah. Dia membelek kepingan kad sebelum membacanya.

"Alhamdulillah, sudah jodoh dia. Semua tu sudah tertulis. Tinggal kita sendiri tak tahu akan apa yang Allah sudah tetapkan. Jodoh, hidup, mati tu rahsia Allah jua." Kad di serahkan kembali kepada Puan Sakinah. Kitab di ribaannya di ambil semula.

"Itulah, Hakim pun masih belum bertemu jodohnya. Hmmm ini semua salah Khadija. Kalau dia tak buat onar dulu, mungkin mereka sudah selamat berrnikah." Puan Sakinah merasa sedikit kesal.

Wajah isterinya ditatap lembut. "Ini semua kerja Allah, Kinah. Kita sebagai manusia ni kenalah terima hakikat dan  itu adalah ujian dariNya. Mungkin juga ada hikmah disebalik putusnya pertunangan mereka."

"Sama-samalah kita doakan Hakim cepat bertemu jodoh. Errr, awak rasa Murni tu padan tak dengan Hakim?" Sambung Raja Hazman lagi.

Satu garis senyuman terbit dari bibir Puan Sakinah apabila mendengar pertanyaan suaminya itu.

Aku Dalam Dakapan Dia ✔Where stories live. Discover now