Bab 14 [1]

2.7K 368 264
                                    

"Apa maksud kau?" soal Aralyn dengan dahi berkerut seribu.

Qarizh Zahwan ini sudah miring ke selepas diserang kali kedua oleh Black? Ya, dia mengakui yang ajakan kahwin daripada jejaka itu membuatkan dirinya berasa bahagia.

Namun, persoalan mengenai kelakuan Qarizh itu juga berlegar-legar di dalam fikirannya. Ini semua sangat tiba-tibalah. Pelik betul rasanya!

"Sudikah kau jadi isteri aku, Aralyn Awliya?" Soalan dibalas soalan, Qarizh menghadiahkan senyuman paling manis kepada gadis pertama yang berjaya mencuri hatinya.

Dan... senyuman semanis itu tidak pernah ditunjukkan kepada orang lain kecuali gadis itu seorang. Cengeng tambah tidak semenggah, tetapi apa ada hal jika hati sudah terjatuh cinta?

"Aku..." Aralyn kehilangan kata.

"Nak ke tak nak?" Tidak berlapik, Qarizh terus memberikan kata dua.

"Er..." Aralyn menggigit-gigit jari.

Kahwin? Ini bukan perkara main-main. Berkahwin itu bermaksud bersatu dengan seseorang di mana dari situlah, satu hubungan kekeluargaan yang baharu akan dibina. Bersediakan dia, seorang Aralyn Awliya untuk menjadi isteri kepada Qarizh Zahwan?

Sejujurnya, dia tidak pernah terfikir akan perkara tersebut. Sejak awal pertemuan, mereka bagaikan anjing dengan kucing. Asal bertemu saja pasti bergaduh. Benci bersulam geram. Namun, entah kenapa apabila tidak bertemu, hati terasa kosong.

Mungkin betul orang kata, jangan dikata benci, nanti tersuka. Jangan dibilang tidak suka, nanti terjatuh cinta. Oh, sudah terjatuh cintakah dia kepada jejaka beku di hadapannya ini? Sungguh, Aralyn buntu memikirkan perasaannya sendiri.

"Kenapa... kau... aku... aku perlu kahwin dengan kau?" Akhirnya, walaupun tergagap-gagap, Aralyn berjaya membuahkan soalan.

"Kerana aku mahu melindungi kau," balas Qarizh tenang.

"Kenapa kau nak... melindungi aku?" Jawapan Qarizh dibalas dengan soalan oleh Aralyn dengan suara bergetar hebat.

"Sebab kau adalah target Black," jawab Qarizh dengan nada tetap tenang seperti tadi.

"Kenapa?" soal lagi Aralyn.

Namun, hanya sepatah sahaja perkataan yang mampu dilontarkan dek hatinya berdebar hebat apabila sepatah nama itu disebut oleh Qarizh. Black. Ya Allah, nama itu benar-benar memacu debaran jantungnya sehingga ke tahap maksima.

Sejujurnya, dia takut jika Black betul-betul mahu membunuhnya. Apatah lagi selepas kes serangan di Dewan Tuanku Omar tempoh hari, penjahat itu seperti mentargetkan dirinya dan Amirul untuk melemahkan Qarizh.

Dengan terjadinya kes itu, melalui bantuan Jacky, Mona dan Riyad, dia mendapat maklumat bahawa semua kes jenayah kejam yang berlaku kebelakangan ini juga adalah kerja Black dan kumpulannya. Semuanya kerana satu benda besar yang bakal mengubah nasib negara jika bahan terlarang itu tersebar semakin meluas.

Blue Rose, nama dadah terbaru hasil daripada formulasi Flakka dan Krokodil merupakan klu yang membawa kepada hasil siasatannya terhadap kumpulan itu. Nama yang agak biasa, namun baginya ia adalah sesuatu yang luar biasa dek Blue Rose, ramai pengkonsumsinya memilih jalan singkat untuk kembali ke alam barzakh.

Disebabkan itu, mungkin lelaki hitam itu akan berdendam dengannya jika aktiviti jahat ketua mafia Crow itu diketahui oleh pihak polis. Atas dasar itulah, dia tidak berani untuk melaporkan hasil siasatannya kepada CGP Karim. Ah, sesak otaknya memikirkannya.

"Istikharahlah, Cik Tunang Abang Sayang. Seminggu. Berikan aku kata putus dalam seminggu ni," putus Qarizh apabila melihatkan gadis di hadapannya bagaikan berada di awang-awangan.

HI, ENCIK PROFESSOR!Where stories live. Discover now