Bab 28

32.2K 1K 65
                                    


Urina bingkas berlari menuju ke arah telefonnya bila telefonnya asyik dari tadi berdering tak berhenti-henti.  Makhluk manalah yang tak reti-reti erti kesabaran ni? Kalau boleh, nak call aku sampai habis kredit Dia memandang nama yang tertera. 
Erni? Kenapa pulak dia call aku ni? Ada masalah dengan sir Aiman ke? Terus dia menjawab panggilan dari Erni.

Hello Erni? Ada apa kau call aku ni?” dahlah tangan pun tak sempat nak basuh.  Sambal pun penuh lagi dekat tangan ni.  Tak senonoh betul!
Manalah sempat nak basuh kalau telefon ni menjerit mintak diangkat.

“Urina…aku nak cakap dengan kau sikit boleh tak? Itupun kalau kau ada masalah.  Kalau tak ada, tak apalah.”

Kenapa suara dia ni dengar macam pasrah sangat ni? Apa yang sir dah buat dekat Erni ni? Hmmm…apa eh? Risau pulak aku ni bila fikirkan tentang Erni ni.

“Untuk kau, mesti aku ada masa.  Apa benda?” Urina berjalan menuju ke dapur lalu paip sinki dibuka dan dia membasuh tangannya.  Gaya ni macam nak cakap lama je. 

Urina memberi isyarat kepada suaminya supaya makan dulu.  Erni ada di talian.  Ikmal hanya mengangguk tanda faham.  Urina berjalan menuju ke ruang tamu lalu dia duduk di sofa.

“Aku buntulah weyh…”

Buntu? Urina mengerutkan dahinya.  “Apa yang kau buntu sebenarnya? Sir buat apa-apa ke dekat kau?” tapi, apa yang sir Aiman dah buat? Yang aku tahu sir tu selalu je buli dia.  Itu je.  Tapi, tak adalah pulak Erni nak mengadu macam ni.  Kali ini apa pulak?

Pantas Erni menyangkal.  “Mana ada.  Cuma, ini masalah berat sikit.”

“Ok…apa yang berat sangat tu? Kau lempar je dekat aku.  Cakaplah.  Kalau kau rasa tak selesa cakap dekat telefon, aku boleh minta izin Ikmal untuk keluar jumpa dengan kau?”

“Eh! Tak payah…boleh cakap je dekat telefon.  Aku…emmmemmm…entahlah weyh.  Aku rasa macam berat sangat nak pikul.”

Apa benda ni Erni? Kenapa tak cakap straight to the highway terus? “Apa dia? Kau cakap je.  Janganlah takut.”

Aku pulak yang jadi gabra lebih.  Serius perasaan ingin tahu aku dah sampai tahap puncak gunung berapi dah ni.

“Sebenarnya arwah mama aku dulu ada mintak aku kahwin dengan sir Aiman dan sekarang sir Aiman ada tanya aku sama ada aku nak penuhi tak permintaan arwah mama aku.  Aku, aku, aku tak tahu nak cakap apa.”

Hmmm…bunyi macam beratlah jugak.  Nak kena kahwin dengan abang tiri sendiri dan jugak penuhi permintaan arwah mama yang tersayang.

“Kau rasa patut ke aku penuhi permintaan arwah mama aku?” soal Erni di talian.  Buntu sebenarnya.

“Aku tak tahu nak cakap apa Erni.  Tapi, kalau akulah kan, baik kita penuhi je sebab itulah permintaan terkakhir dia.  Lepas ni, dah tak ada dah permintaan dia.  Selalunya permintaan terkahir dia tulah yang dia nak kita tunaikan sebenarnya.  Kau pulak macam mana? Boleh ke kau kalau nak hidup dengan sir Aiman nanti?”

Terdengar keluhan kecil Erni di talian.  “Huhuhu…aku tak tahulah.  Serius aku tak tahu.  Ini berkaitan dengan hidup aku.  Lagipun, aku masih muda kot.  Baru je 22 tahun dan sir dah 31 tahun kot? Kau bayangkanlah? Beza 9 tahun kot!”

“Perbezaan umur tak jadi faktor kepada masalah untuk mendirikan rumah tangga.  Ini bergantung pada hati je sama ada ikhlas ke tak.  Tapi, bagi akulah kan, kau terima jelah.  Pada pandangan aku masa malam tu, aku nampak sangat yang dia sukakan kau.”

Encik Suami SweetWhere stories live. Discover now