Bab 14

29.8K 1K 36
                                    

Erni mengambil tempat duduk di sebelah katil Aiman.  Aiman menoleh ke arah lain.  Marahkan aku sangatlah tu.  Perasaan bersalahnya makin beraja dalam dirinya.  Sir…janganlah macam ni.  Takkan nak pandang muka saya pun sir dah tak sudi? Tapi, hanya mampu diucapkan dalam hati.  Gila nak cakap terus terang.  Silap-silap kena jerkah.

Sir…” dia cuba mengambil perhatian Aiman namun tak jadi.  Marah sangat sir dekat aku.  Aku panggil pun dia buat bodoh.

Sir…janganlah macam ni.  Saya rasa bersalah sangat dengan sir sekarang ni,” suaranya disedihkan.  Tapi, bukannya aku pura-pura.  Betul-betul ok.

“Kalau sir nak marahkan saya, silakan sir marahlah saya sampai satu dunia dengar tapi janganlah diam macam ni je.  Ni buat saya makin rasa bersalah dengan sir…” Erni bersuara lagi.

“Kau nak bunuh aku ke apa hah?!” bergema wad dengan suara Aiman.  Nasib baik wad kelas 1. 

Kecut perut Erni dibuatnya.  Suara melambung tinggi tahap pencakar langit Aiman membuatkan dia nak tercirit. 

“S…saya ttt…tak ada niat pun nak bbb…bunuh sir.  Saya tak tahu pun yang sir tak boleh makan pedas…” matanya mula mengabur.  Ah! Nak nangis lagi.

“Kau pekak ke malam tu aku cakap jangan masakkan aku maggi yang pedas! Kau pekak?! Yang kau masakkan yang pedas jugak kenapa?! Ramen pulak tu! Kau sengaja kan nak bunuh aku?!” mukanya masih teralah ke arah lain.  Langsung tak rasa nak memandang Erni yang sudah pun laju dengan air matanya.

Esak tangisnya cuba dibendung dengan sebaiknya.  “S…saya mintak maaf…”

“Kau tak payahlah nak mintak maaf dengan aku Erni! You don’t deserve it! Kalau aku maafkan kau pun sekarang ni, tak mustahil masa akan datang kau akan buat macam ni lagi!”

Sudah…Erni! Huhuhuhu…aku dah mati kucing ni.  Macam mana aku nak buat ni supaya dia maafkan aku?

“Ok…saya faham sir marahkan saya but please jangan hukum saya macam ni.”

“Habis tu?! Kau nak suruh aku tersenyum macam tak ada apa-apa yang berlaku?!” terhinjut bahu Erni bila dimarahi sedemikian.  Tak ada tanda-tanda yang dia akan maafkan aku langsung.

Sir nak saya buat apa? Cakap jelah saya akan buat.  Nak hukum saya pun tak apa!” siap buat gaya merayu lagi.  Macam nilah aku kalau dah rasa bersalah sangat.

Sepi.  Tak ada rekasi apa-apa pun.

Sir…tolonglah cakap.  Janganlah diam macam ni je!” kalau dia diam macam ni, macam manalah aku nak tahu apa yang dia rasa sekarang ni?

“Kau ni bisinglah! Boleh diam tak?!” Erni mengalah.  Nampaknya aku tak ada chance lah nak dapat kemaafan dia.

Erni bangun dari tempat duduknya lalu menuju ke pintu.  Namun, langkahnya terhenti bila Aiman memanggil dirinya.  Yes! Dia dah maafkan aku ke?!

“Nak pergi mana?” Erni menoleh ke belakang memandang Aiman yang sedang menunggu jawapan darinya.

“Saya nak ke kantin kejap.  Lapar…kenapa? Sir lapar ke?”

Aiman menggeleng kecil.  “Tak apalah…kau pergilah.” tiada lagi suara tegas kedengaran.  Erni tersenyum kecil lalu mengangguk. 
Dia menolak pintu wad lalu beredar menuju ke kantin.

Aiman kembali memandang ke pintu wad.  Entah kenapa dia rasa kosong bila Erni pergi.  Ah! Dah kenapa pulak kau nak rasa macam ni Aiman? Dia cuma adik tiri kau kot? Bukannya mak tiri kau ke apa.  Apa yang kau nak sebenarnya Aiman? Dah cukup bagus dia jaga kau dekat hospital ni. 
Apa lagi yang kau nak? Siap melutut merayu mintak maaf dekat kau.

Encik Suami SweetTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang