Bab 38

29.6K 927 12
                                    

Pintu rumah dibuka dari dalam.  Encik Ahmad Farid memandang Aiman dan Erni bersilih ganti.  Ke manalah mereka berdua ni? Dah nak dekat pukul 7 lebih baru sampai rumah?

“Assalamualaikum ayah…” ucap Aiman lalu menyalami tangan ayahnya.  Mesti ayah tertanya-tanya ke mana aku dan Erni pergi.

“Waalaikumussalam…kamu pergi mana dengan Erni sampai sekarang baru balik? Nak kata fitting, tadi ayah ada call aunty Mary dan dia cakap yang kamu berdua dah balik.  Bila ayah call Aiman, tak berjawab pun.  Samalah dengan Erni.” soal Encik Ahmad Farid risau.  “Ni solat ke tak lagi?”

“Dah, dalam perjalanan tadi.  Kalau nak straight ke rumah, takut tak sempat pulak.  Lagipun, habis fitting tadi, kawan Erni call nak buat presentation yang Aiman bagi tu.  Aiman hantar Erni.  Pasal telefon tu, masa on the way balik bateri  kong lepas tu mati.  Sorry ayah…”

Hmmm tak apalah.  Macam mana fitting tadi? Aunty Mary cakap yang kamu suka dengan baju-baju tu? Betul ke ni? Tak ada perubahan?”

Aiman dan Erni melabuhkan punggung masing-masing di sofa ruang tamu.  Encik Ahmad Farid mengambil tempat tidak jauh dari mereka.

“Suka ayah…cantik dan simple.  Lagipun, memang muat-muat dengan badan kami,” ujar Aiman senang.

Encik Ahmad Farid mengangguk kecil.  “Baguslah kalau suka.  Bukan
sebab terpaksa sudahlah.  Ayah tak nak ada pertukaran waktu last minute ya?” mereka berdua
mengangguk tanda faham.

“Dah masuk waktu Maghrib ni.  Pergilah naik mandi, lepas tu solat.  Lepas tu, kita makan sama-sama.”
Dua-duanya akur.  Mereka sama-sama naik tangga menuju ke bilik masing-masing.  Encik Ahmad Farid hanya memandang bersama senyuman yang mekar di bibirnya.  Alhamdullah Radiatul, permintaan awak terlaksana jua.  Saya janji yang saya akan jaga Erni macam anak saya sendiri.  Saya akan pastikan Aiman jaga Erni sepenuh hati dia.  Lagipun, Erni seorang anak yang baik.  Tak banyak ragam macam awak Radiatul.




TOK! TOK! TOK! Pintu rumah diketuk dari luar.  Makan malam mereka terganggu.  Masing-masing memandang ke arah pintu.  Siapa pulak yang datang malam-malam ni?

“Tak apa, biar Aiman pergi buka,” Aiman mencelup tangannya ke dalam air basuh tangan lalu mengelap tangannya dengan tuala.  Pantas dia menuju ke arah pintu rumah lalu dibuka.

Hello bro!” sapa lelaki yang berada di hadapan Aiman.

“Woi Hakim! Weyh, lamanya tak jumpa kau! Kau apa khabar sekarang? Wah, makin hensem nampak? Masuk! Masuk!” Aiman memberi ruang kepada Hakim untuk masuk.

Hakim memandang Aiman dengan senyuman.  “Eleh, takkan aku sorang je yang hensem? Kau pun apa kurangnya? Sorry, aku mengganggu kau orang punya family dinner ke?” suaranya bila ternampak Encik
Ahmad Farid dan dua orang perempuan sedang santai makan di ruang makan.

“Tak adalah kacau.  Jom join sekali!” Aiman menarik Hakim ke ruang makan.

“Lah…Hakim ke? Ya Allah, dah hensem kamu sekarang ni.  Duduk negara orang sampai jadi putih melepak.  Jomlah makan sekali…” pelawa Encik Ahmad Farid.  Hakim duduk di kerusi berhadapan dengan Mak Eton.

Dia memandang Erni yang menundukkan kepalanya.  Siapa pulak ni? Takkan isteri Aiman kot?

“Siapa ni? Isteri Aiman ke?”

Sikit lagi Erni nak tercekik.  Kahwin
pun belum! Akad nikah pun tak mula lagi.  Dah jadi bini?

Aiman tersengih kerang busuk.  Dia memandang Erni.  Muka tu dah merah dah…

Encik Suami SweetWhere stories live. Discover now