Bab 15

39.1K 2.4K 345
                                    

CINTA TAK SETARAF

Aku bukan cinderella,bukan juga princess.

_________________________

TUDUNG shawl yang berwarna ungu keladi dicapai lalu diletakkan di atas kepala. Lebihan kedua-dua hujung tudung diselimpangkan ke kiri dan ke kanan lalu dipinkan. Siap!Irsya menelek wajah pucatnya melalui biasan cermin.Ternyata kesan lebamnya semakin membiru. Pergelangan tangan kiri yang berbalut kemas kain bandage diusap perlahan. Penangan perit sakitnya masih lagi terasa berbisa.

" Ya Allah Irsya!" Mak Kina berlari anak mendapatkan Irsya. Menggeletar kecil tubuhnya apabila melihat dasar tilam yang dilumuri darah. Wajah pucat sepucatnya itu menambahkan lagi ketakutan dalam dirinya. Hampir tercabut jantung dibuatnya melihat keadaan Irsya.

" Mak Kina..." Rintih Irsya perlahan. Kepalanya terasa berpinar-pinar sejak 2 jam yang lalu menyukarkannya untuk bangkit dari pembaringan.

" Astaghfirullahalazim.Kenapa dengan tangan Irsya? Irsya buat apa ni?"

" Mak-Mak Kina tolong Sya pergi bilik air. Tolong Sya Mak Kina. Irsya pening sangat ni." Barangkali darah dalam badan sudah berkurang.

" Ha ye ye."

Mak Kina membantu Irsya bangkit lalu perlahan memaut tubuh kecil itu menapak ke bilik air. Irsya didudukkan ditepi tub mandi lalu pili air dibuka.

" Sya basuh darah tu dulu. Mak Kina nak pergi kutip kain tilam tu. "

Perlahan Irsya mengangguk sebelum figura Mak Kina hilang dari pandangan. Menggeletar tangannya yang luka cuba direndam di dalam air. Terasa pedih di saat air menyirami luka tersebut sehingga terkeluar air mata. Terpejam - pejam dia dibuatnya. Allah..Kau kuatkan aku Ya Allah.

Punggung dilabuhkan perlahan di atas katil sebelum terhidang dengan bekas peralatan perubatan disisinya. Mak Kina melabuhkan punggung berhadapan dengan Irsya bersama sebekas air paip. Tangan kiri Irsya yang terluka ditarik lembut sebelum mula melakukan rawatan kecil.

" Aduh!"

" Maaf-maaf. Mak Kina tak sengaja."

Perlahan Irsya menggeleng kecil. Wajah Mak Kina ditatapnya. Tetiba rindu dengan arwah maknya. Yang membelai..Yang memanjakan..

" Irsya buat apa ni sampai jadi macam ni? Hah? Kalau putus urat nadi boleh mati tahu?"

Irsya terdiam sebelum mengeluh kecil.
" Irsya masih waras lagi Mak Kina nak buat kerja gila ni."

Mak Kina mengangkat wajahnya memandang seraut wajah pucat itu.
" Jadi,ni kerja Idhan?"

Perlahan Irsya mengangguk. Mak Kina pula terkejut beruk lalu segera menghabiskan rawatannya.

" Mak Kina janji dengan Irsya jangan bagitahu Idhan please."

" Sya. Benda ni bukan main-main. Boleh bawak mati tahu tak?"

Lengan wanita yang dimamah usia itu digenggam erat cuba memberikan keyakinan. " Mak Kina. Sya tak nak nanti jadi lebih teruk. Mak Kina percaya Sya eh.Insyaallah tak ada apa-apa."

Cinta Tak Setaraf [ C ] Where stories live. Discover now