part 1

10.8K 565 7
                                    

Esok bermula aku ke sekolah! Aku sudah pun menginjak umur 16 and yes next year SPM huhu~ Rasa sekejap jer dah 4tahun aku belajar di high school. Rasa seperti baru masuk form1 hahaha. Barang sekolah sudah siap lagi dari semalam. Excited gilerr tho. Hahaha. Sekarang ni aku dah ngantuk dan nak pergi tidur.

Bukk

Qisya menutup diary nya dan meletak di dalam rak buku.

Rasa tak sabarnya sebab esok sekolah walaupun tak dapat sekelas dengan classmate yang tahu lepass huawaaa !!

Qisya naik atas katil dan menarik selimutnya. Mata dia mula tertutup dan dia akhirnya terlelap.

***
Kringgg!!!

Bunyi jam loceng Qisya yang berwarna biru muda. Jarum sudah menunjuk kan sudah pukul 6:45 pagi?! Tapi Qisya still tak bangun.

Qisya mengerling pada jam loceng nya.

"Hah?! Aku dah lewat!! " jerit Qisya Humairah lalu berlari anak menuju ke tandas. "Haduhh tuala pula lupa ambil" Qisya bergegas keluar dari tandas dan mengambil tualanya yang tersangkut di tepi tandasnya.

***

"Ibu kenapa tak gerak  Qisya? " soal Qisya sambil terburu buru memakai kasut sekolahnya.

Iyalah firstday sekolah tak akan la nak ada nama dalam blacklist sebab datang lewat? No way laa itu bukan Qisya Humairah.

"Ibu ingatkan Qisya dah bangun" jawab Puan Juliana sambil melihat anaknya.
"Tak apa laa dah nak jadi. Qisya pergi dulu yaa Assalamualaikum " Qisya berlari ke arah skuter nya yg berwarna hitam itu selepas bersalaman dengan ibunya.

Ayah? Qisya masih ada ayah okey. Dia bukan anak yatim. Ayah dia sudah awal awal lagi pergi ke tempat kerjanya.

Ayah Qisya kerja apa? Tunggu nanti akan ada di part lain hehe. Qisya juga ada adik beradik. Dia ada kakak dan abang. Kakaknya Qistina Adawiyah yang sekarang masih belajar lagi di UniKL tapi sudah menjadi tunang orang.

Abangnya Qisya pulak Muhammad Farhan yang jugak masih belajar tapi bukan di Malaysia. Di Turki,Okok itu sahaja latar belakang tentang keluarga Qisya Humairah.

-

Qisya mengerling jam pada lengan kirinya. Hah?! Sudah 7:15 omaigod bala akan datang tak lama lagi.

Sampai sahaja di sekolah Qisya cepat cepat parking motonya di dalam kawasan sekolah. Mujur sempat lagi kalau tak terpaksa la dia parking di luar kawasan sekolah.

Qisya berlari anak untuk ke tapak perhimpunan. Tiba - tiba..

Dupp

"Oh mak kau hijau" latah Qisya apabila terlanggar seseorang. Dia tengok dari bawah hingga atas. Baju biru. Oh my god! Pengawas sekolah!! Jangan laa tanya nama aku apa. Pleasee.. Tak nak nama aku ada dalam blacklist sebab datang lewat. Jatuh maruah aku! Kata Qisya bersendirian sambil memandang bawah.

"Ehem.. Awak okey? " soal pengawas lelaki tersebut. Qisya mengangkat muka nya " Saa...ya ok" jawab Qisya yang sedikit tergagap. Qisya cuba menahan malu akibat terlatah.Qisya terus berlari sebelum pengawas itu menanya nama dia dan tulis di buku catatan.

Qayyum hanya tergelak kecil melihat gelagat Qisya. "Mak kau hijau? " soal Qayyum lalu ketawa apabila teringat akan latah si Qisya tu.

***

"Eh tu Qisya dah sampai" jerit Alia perlahan sambil melambai ke arah Qisya. Jannah hanya melihat saja Qisya berlari sambil memegang buku ke arah mereka berdua. "Ha.. Asal lambat? " soal Jannah apabila melihat Qisya sudah bersama mereka.

"Aku terbangun lewat laa" jawab Qisya sambil menggaru kepalanya yg tidak gatal.

"Semua di minta beratur di tapak perhimpunan sekarang " arahan guru yg bertugas bergema di seluruh sekolah.
Qisya, Alia dan Jannah berlari ke tapak perhimpunan.

Ya. Hanya Alia dan Jannah sahaja dapat sekelas dengan Qisya. Yang lain?  Emm kelas lain lerr..

Habis sahaja ucapan daripada para guru. Pengawas yang bertugas diarah membacakan doa sebelum mereka masuk ke dalam kelas. Qisya terkejut apabila melihat pengawas sekolah itu. Eh itu bukan pengawas yang aku terlanggar tadi ke?  Soal hati Qisya.

Qisya menepuk bahu Alia. "Wehh kau nak tahu cerita tak? " Alia hanya mengganguk selepas mengaminkan doa. "Tadi masa aku nk jalan datang ke perhimpunan. Aku terlanggar someone, Pengawas" kata Qisya dengan berbisik pada sahabatnya,takut perbualan mereka didengari oleh orang lain.

Alia terkejut,"Serius? Sapa lelaki ke perempuan" membulat mata Alia apabila mendengar rakannya terlanggar dengan seseorang. "Tuuu" Qisya menunjuk ke arah Qayyum yang sedang turun dari pentas selepas membaca doa.

Mata Alia terkebil kebil. Qisya hanya memandang pelik. Dah kenapa kawan aku ni,getus hatinya."Ha gosip tak ajak aku" Jannah bersuara tiba tiba dan mengejutkan mereka berdua.

"Eh tak. Ni kau tahu tak Qisya terlanggar dengan Qayyum" jawab Alia sambil meletakkan dua tapak tangannya di kedua dua pipinya. Jannah membulat mata dia. Qisya mula pelik dengan perangai dua orang rakannya.

"Qayyum? Korang kenal ke? " soal Qisya apabila mendengar Alia menyebut nama itu. "Gila tak kenal. Budak hot kot. Dah la handsome pastu atlet sekolah pulak tu dan pandai lagi" Qisya sudah membuat muka bosan apabila mendengar pujian Alia itu. Bagus sangat ke dia tu ? Soal hati Qisya.

Tanpa berlengah dia terus berjalan apabila melihat semua pelajar sudah mula meninggalkan tapak perhimpunan.

Semasa dia sedang ralit berjalan tiba tiba..

Dupp

Qisya jatuh terhempas atas jalan tar. "Haduhh" rungut Qisya sambil mengosok punggungnya. Alia dan Jannah ternampak akan kejadian itu. Mereka terus berlari ke arah qisya.

"Asal hari ni aku asyik terlanggar orang jer" berontak Qisya lalu bangun dengan bantuan sahabatnya. "Err..Sorry awak okey ? " soal lelaki itu. Lelaki?

Qisya memandang ke wajah lelaki itu. Dia lagi ? Terkedu Qisya.Alia dan Jannah turut terkedu apabila melihat lelaki yang terlanggar Qisya itu.

Qayyum! 

"Kau lagi ? " soal Qisya sambil memandang raut wajah Qayyum lagi.
"Eh..awak ? " soal Qayyum sambil senyum hambar.

Qisya memandang dengan dengan wajah yg tidak puas hati. "Kenapa aku asyik langgar kau hah ? " marah Qisya.
Alia dan Jannah memegang lengan Qisya sambil mengoyangkannya supaya beredar dari situ. Tetapi Qisya enggan.

"Hah? Aku ?  Atau kau sengaja nak langgar aku ?" soalan dibalas soalan Qayyum tersenyum sinis sambil memeluk tubuhnya.

Qisya membulatkan matanya. Hah? Aku sengaja? Pikir dia Bagus sangat ke ?!
Qisya hampir menumbuk Qayyum tapi dihalang oleh rakannya.

"Dah laa Qisya orang tengok ni" pujuk Jannah sambil memaut lengan Qisya berharap yang Qisya akan beredar dari situ. "Kau tunggu ! Kau pikir kau bagus hah ?  Muka macam lenga hangit. Pikir aku suka kau ?! " Qisya berlalu pergi dengan menghentak kakinya berjalan ke arah kelasnya.

Qayyum terkejut dengan jeritan Qisya itu. Lenga hangit ? Alia dan jannah berlari untuk mendapatkan Qisya.

Qayyum masih berdiri tegak di situ. Sejujurnya dia malu kerana dipanggil begitu. Ramai pelajar menonton drama yang tak berbayar itu.Tanpa berlengah qayyum pun terus berjalan ke arah kelasnya. Malu.

Jangan lupa vote,comment dan share ❤

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now