part 20

3.7K 194 3
                                    

"Hai sayang!" sapa Qisya sebaik sahaja mengangkat telefon si pemanggil.

"Hai!  How there's?" soal pemilik suara di telefon itu.

"Fine." balas Qisya dengan senyuman walaupun pemilik suara itu tidak dapat melihat.

"Good. You tunggu I tau. Insya Allah hujung bulan ni I balik"  kata pemilik suara itu.

"Ok i will wait you Naufal. I already miss you." balas Qisya dengan suara yang sedih. Naufal ketawa kecil.

"I miss you too dear. Lepas I balik kita tunang terus ya. Pastu kahwin." kata Naufal. Qisya sudah tersenyum lebar apabila Naufal ingin berkahwin denganya.

Naufal ialah lelaki pertama yang menegurnya semasa di UK. Naufal juga telah mencuri hatinya. Mereka sudah bersama selama 3 tahun dan tekad untuk bertunang apabila balik Malaysia nanti.

Habis QayyumEhh dont worry yaa  tunggu lah pengakhiran cerita ini hahahaha.

"Nanti ada masa I call you balik. I've got to go now. Take care. Love you" balas Naufal dengan suara yang ceria. Mana tak ceria dapat mendengar suara buah hati walaupun dalam telefon emm..

"Okehh love you too"

Panggilan tamat.

Qisya baring dikatil sambil tersenyum. Tak sabar tunggu Naufal. Gumam hatinya lalu bergolek di atas katil. Gatal! 

Naufal Firdaus i'll wait you.

***

Hari ini adalah hari pertama aku akan belajar di UITM. Nervous plus happy plus tak sabar hahaha. Semoga hari ni urusan semua berjalan dengan lancar. Sungguh sekarang aku berasa gugup. Okok Qisya Humairah you can do it. Fighting!  

Buk

Qisya menutup diarynya. Dia menyimpan diary di rak kecil di atas meja belajarnya. Diarynya saja tempat untuk luah bermacam macam peristiwa yang berlaku padanya. Diary lamanya tidak tahu hilang ke mana. Hanya diary lama dia sahaja mampu ingatkan ingatan dia semula. Tapi sudahnya diary tu hilang. Redha je laa.

Qisya kerling jam yang tersangkut elok pada dinding yang berwarna coklat muda itu. Lagi 45 minit pkul 8 pagi. Qisya mengambil bag dan buku di atas mejanya lalu keluar dari bilik.

Qisya melihat sekeliling. Sunyi. Tiada sesiapa bangun lagi ke?  Soal Qisya dalam hati. Dia baru saja ingin ke dapur tiba tiba ternampak Farhan turun tangga.

"Morning Abang paan" sapa Qisya dengan senyuman yang manis. Farhan pandang ke arah Qisya. "Amboi awalnya bangun. Nak ke mana?" soal Farhan. Qisya sudah cebik. Semalam baru jer dia kata kat abang kesayangan nya yang dia akan masuk ke Universiti hari ni!

"Abang ni lupa ke? Hari ni Qisya masuk Universiti la." kata Qisya. Menyampah dengan perangai abangnya yang pelupa itu. Baru umur 25 dah nyanyuk! 

"Oh yaa. Ha abang ingat saja je test Qisya" balas Farhan dengan sengihan. Coverline!  Qisya terus berjalan ke arah dapur. Farhan memeluk bahu adik kesayangan nya. "Belajar elok elok tau" kata Farhan lalu meleraikan pelukan bahu itu dan dia duduk di atas kerusi meja makan.

Puan Juliana sudah pun menghidangkan sarapan. Lepas je subuh terus Puan Juliana pergi ke dapur.

"Kak wiyah mana ibu? Ayah?" soal Qisya. "Kak wiyah pergi jogging. Ayah ada kat dalam bilik. Nanti turun la tu" balas Puan juliana sambil meletakkan Mee goreng di atas meja. Qisya mengambil roti dan telur hancur. Dia taknak makan makanan berat. Nanti dia sakit perut!  Dia lebih gemar makan roti semasa sarapan.

Encik Hamid berjalan ke dapur. Terlihat 3 figura sudah berada di meja makan. "Qisya nak pergi pukul berapa?" soal Encik Hamid lalu duduk di kerusi.
"Lepas habis breakfast Qisya pegi ayah" jawab Qisya laku menghirup susu yang dari dalam peti ais. Encik Hamid mengangguk lalu menyuap mee goreng yang dicedok oleh Puan Juliana. Qisya bangun dan mengambil bag di kerusi sebelahnya. "Qisya pegi dulu ya" Qisya bersalaman dengan semua orang di dapur itu.

"Jangan gatal dengan laki laki hensem ya" usik Farhan lalu mengekek ketawa. Qisya memandang tajam je arah Farhan. Terus Farhan sengih menampakkan gigi putihnya itu. Qisya meluru keluar dari rumah. Dia membuka rak kasut. Dia mengambil kasut sandal yang berwarna hitam. Sesuai dengan baju kain cottonnya yang berwarna kelabu. Dia masuk ke dalam kereta milik ayahnya. Ayahnya yang beria ria suruh guna. Mujur dia dah ada lesen kereta seawal umur 19tahun.

Kereta Myvi berwarna kuning meluncur keluar dari pagar rumahnya.

***

Qisya parking ditempat yang telah disediakan oleh pihak Universiti. Mujur Adawiyah sudah tunjuk jalan ke UITM kalau tidak sesat ke mana ntah la. Qisya mengambil bag dan bukunya. Dia keluar menuju ke tangga. Ramai yang melihat dia dan berbisik.

"Wehh student baru ke?"

"Wahh cantiknya dia"

"Tak pernah nampak dia pun sebelum ni. Student baru kot"

Bisik bisikan itu dapat didengari olehnya. Tapi hanya pekakkan telinga je. Dia ke arah dua orang perempuan yng sedang berbual.

"Emm maaf menganggu. Nak tanya pejabat kat mana ye?" soal Qisya dengan senyuman yang manis. Salah seorang darpada mereka memberi tahu jalan. Qisya mengangguk dan mengucapkan terima kasih. Dia berjalan dan menaiki tangga

Jangan lupa vote,comment and share ❤

My others story #CikgiPraktikalIsMine and #Depression

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now