part 29

3.1K 163 1
                                    

Alia sedang tekun membuat assignment yang diberi oleh pensyarahnya. Sedang tekun tiba tiba telefon jenama Huawei berbunyi menandakan ada notification.

Whatsapp daripada Qisya.

Qisya
Kau busy tak? Aku nk jumpa

"Jumpa? Kenapa tetiba je ni" soal Alia yg hairan. Lalu dia menaip

Tak busy sangat. Nak jumpa kat mana?

Send

beberapa minit kemudian mesej whatsapp dari Qisya

Qisya
Kat taman pukul 5

Alia keluar dari applikasi whatsapp.

"Mungkin dia ada news nak share." tanpa berlegah Alia menyiapkan tugasannya sebab kejap lagi dia nak jumpa Qisya.

***

Dari jauh dia sudah nampak Qisya duduk di kerusi panjang. Langkahnya ke arah Qisya yang sedang termenung.

"Asal nak jumpa aku? rindu ke?" selorah Alia lalu ketawa kecil. Tapi bila melihat riak Qisya tanpa senyuman terus dia diam. Moody ke dia hari ni?

"Aku nak tanya kau sesuatu" kata Qisya lalu memandang wajah Alia yang bertudung bawal shiffon yang berwarna krim.

"Apa? macam serius je" soal Alia lalu duduk disebelah Qisya. Dia memandang wajah Qisya. Wajahnya yang putih bersih tanpa ada jerawat atau sebarang kotoran.

"Kau ke yg beritahu Qayyum tentang aku?" tanpa berlengah terus Qisya tuju soalan itu pada Alia. Alia kelihatan terkejut. Qayyum bocorkan ke? Haduh mamat tu dah kenapa! Getus hati Alia.

"Beritahu? beritahu apa?" soal Alia yang berpura pura tidak tahu. "Kau lupa atau buat buat lupa hah?" suara Qisya yang mendatar. Kesabarannya juga ada had.

"Apa yg kau cakap ni Qisya? Aku tak faham la" Nafi Alia. "Kau yang beritahu Qayyum yang aku ni tipu kan?" marah Qisya lalu bangun dan menghadap rakan baiknya.

Alia diam. Dia tak tahu nak balas apa. "Kalau bukan kau sapa lagi hah?! family aku? no! sebab kau sorang jer tahu tentang semua tu!" marah Qisya lagi. Dia berasa kesal dengan rakannya.

Alia bangun dan menghadap Qisya juga. "Ye. Aku yg kasi tahu dia" balas Alia. Dia tak dapat menahan sabar lagi. Dia tak tahan!

Qisya memandang Alia dengan tajam "Kenapa Lia?" suara Qisya semakin kendur. "Nak tahu sebab apa?" soal Alia sambil menyilang tanganya ke dada.

"Sebab aku nak Qayyum benci kau!"

Jelas terkejut sekali muka Qisya. Nak Qayyum benci dia? Apakah?

"Kenapa? apa salah aku sampai kau nak suruh Qayyum benci aku?" soal Qisya. Sungguh dia tidak percaya adakah ini rakan baiknya dari sekolah menengah dahulu.

"Kau tahu sebab apa? Sebab kau rampas Qayyum dari aku!" jerkah Alia. Dia menghiraukan budak budak yang sedang memandang mereka.

"Apa maksud kau?!" soal Qisya yang tidak mengerti. "Dulu aku suka sangat kat Qayyum aku selalu stalk ig dia. Pastu aku selaku sokong dia. Dan aku sedar diri aku ni tua dari dia. Jadi tak sesuai aku hanya pendam saja. Tapi bila aku tahu kau couple dengan dia. Hati aku sakit!" luah Alia dengan geram. Ya hatinya sakit bila tahu Qayyum couple dengan Qisya walaupun umur mereka berbeza!

Qisya diam. Sungguh dia sukar untuk mempercayai.

"Dulu bukan main lagi kau kata benci Qayyum last kali apa? korang couple jugak!" marah Alia lagi. "Dan bila aku tahu kau ke luar negara. Aku happy sebab aku boleh dapatkan Qayyum. Tapi lain pulak jadinya! Qayyum pindah sekolah lain! semua ni sebab kau!" marah Alia semakin membuak apabila teringat kejadian 4 tahun lepas.

"Sampai hati kau kan Alia. Aku anggap kau macam adik beradik aku. Tapi ini kau balas ?!" marah Qisya tangisannya tak dapat berhenti. Sungguh dia kecewa dengan sikap rakannya. Musuh dalam selimut!

"Do i care! dan aku nak kau jangan ada hubungan dengan Qayyum. Kau nak tunangkan? Jadi bagus la" balas Alia dengan senyuman sinis.

"Aku tak sangka kau tikam belakang aku! Mulai harini kau bukan kawan aku lagi!" bentak Qisya lalu beredar dari situ. Dia tak betah nak berlama di situ dengan ramai yang sedang menonton drama yang tak berbayar.

"Aku pun tak nak kawan dengan kau la!"

***

Qisya banyak mengurungkan diri didalam bilik. Pergaduhan dia bersama Alia beberapa hari yang lalu sungguh membuatkan dia hilang semangat.

Kawan baik dari sekolah menengah. Susah senang bersama. Gelak ketawa bersama. Sedih bersama semuanya dan sudah anggap seperti adik beradik  tapi  akhirnya diakhiri dengan kepedihan.

Sampai hati kau Alia dalam diam tikam belakang aku!

Berita tentang Qisya sudah pulih sudah diketahui oleh seluruh ahli keluarganya. Kerana dia dah tak mampu berahsia lagi. Mujur ahli keluarganya faham akan keadaannya. Dia bersyukur kerana mempunyai keluarga yang memahami.

Lamunan Qisya mati apabila Iphonenya berbunyi tanda mesej masuk.

Whatsapp dari Naufal.

Qisya membuka applikasi whatsapp dan menekan nama Naufal

Naufal
Qisya are you okey dear?

Qisya menghela nafas. Mesti ibu ada cerita apa apa dekat Naufal. Tanpa berlengah Qisya menaip.

I'm okey. Why?

send.

Tut tut

Naufal.
Nothing. Saja tanya. Jom keluar

Qisya masih berfikir. Keluar? Tapi bagus juga boleh lupakan si minah mangkuk buruk tu!  Eh Qisya sempat kau mengutuk dia eh.

Ok! Where to go?

Tut tut

Naufal
Somewhere. 3 o'clock i pick u

okey!

Applikasi whatsapp ditutup. Qisya bangun untuk bersiap. Lagi sejam nak pukul 3.

Qisya meletakkan Iphone di meja kecil bersebelahan katilnya. Lalu dia bangun ke arah almari untuk mencari baju yang sesuai.

Sedang menilik baju di depan cermin solek tiba tiba baju yang dipegang Qisya terlibas rantai yang berada di atas meja solek itu. Rantai yang berloket hati yang diberi Naufal minggu lepas jatuh mencium lantai.

Qisya mengambil rantai tersebut dan membelek. "Mujur loket tak terkeluar" . Tiba tiba hatinya rasa tidak enak. Qisya istighfar agar tak mudah prasangka buruk. Qisya meletak semula rantai tersebut di tempat asalnya. Lalu Qisya bergerak ke tandas.

Ya allah kenapa aku rasa tak sedap badan?

Jangan lupa vote,comment and share ❤

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now