part 6

4.9K 298 1
                                    

Waktu sekolah telah pun tamat. Semua pelajar berlari ke arah pagar untuk pulang. Qisya berjalan menuju ke pagar sekolah.

"Kenapa hari ini aku tak nampak dia eh ?" soal Qisya bersendirian sambil berjalan. Otaknya berfikir kerana seharian dia tidak nampak kelibat Qayyum. "Ah lantak dia lah. Kesah pulak aku" Qisya terus berjalan dan tiba tiba....

Pin pin pin !! 

Qisya hampir dilanggar oleh motor dia memejamkan matanya tetapi dia berasa seperti ada orang menariknya. Qisya membuka mata. Apabila matanya terbuka dia terkejut. Dia di dalam dakapan seseorang ! Dia mendongak kepalanya. Jantungku seperti mahu luruh. Orang itu ialah Qayyum!

"Lain kali jalan tengok kiri kanan laa" tegur pemilik motor yang hampir melanggar Qisya. Qayyum masih lagi memeluknya. Qisya berasa sesak nafas akibat pelukan yg erat tu. Pelajar tidak mencelik mata melihat drama yang dilakukan oleh Qayyum dan Qisya Humairah.

Ada yang buat muka menyampah. Ada yang buat muka teruja. Ada yang tersengih sengih. Qisya menolak badan Qayyum. "Kau pehal ?!" marah Qisya
Suaranya bergetar. Qayyum masih terkedu. Apabila mendengar jerkahan Qisya baru dia sedar.Sekarang dia berada di alam yang nyata.

"Kau tu lah ! Lain kali jalan tengok kiri kanan! Kau tahu tak. Kau buat jantung aku seperti nak berhenti je !" Qisya terkedu mendengar Qayyum yang memarahinya. Qayyum terus beredar dari situ sebelum air matanya mengalir di depan Qisya. Dia pun tidak tahu kenapa. Qisya masih lagi terkedu. Dia melihat sekeliling ramai mata mata yang memerhatikan dia. Qisya mengutip bukunya yang jatuh itu akibat tarikan Qayyum.

Tanpa berlengah. Dia terus menuju le arah di mana ayahnya suruh tunggu. "Ish mana ayah ni.. Cepat laa" rungut Qisya sambil melihat kiri kanan. Dia mula rasa tak selesa apabila ada pelajar sedang melihat dia. Sama ada lelaki atau perempuan. Beberapa minit kemudian Encik Hamid pun datang. Qisya cepat cepat membuka pintu kereta dan masuk.

"Sorry ayah datang lewat. Tadi ada emergency sikit" kata Encik Hamid lalu memulakan pemanduannya.

"Takpe  lewat berapa minit jer" balas Qisya sambil tersenyum. Dia memandang di luar tingkap. Dia berfikir macam mana Qayyum berada di belakangnya dan menarik sampai ke dakapan dia ? Hati Qisya mula tertanya tanya.

***
"Haduh asal kau tarik dia ha ?" soal Qayyum pada dirinya sendiri. Dia meraut wajah nya dengar kasar. Jantungnya mendegup dengn laju apabila mengingatkan peristiwa tadi.

Sebenarnya Qayyum sentiasa memerhati Qisya dari jauh. Semasa dia berjalan dia ternampak moto yg laju ke arahnya. Dia cuba menjerit memanggil Qisya. Tetapi mungkin perbuatan itu sia sia sahaja kerana moto itu hampir dekat dengan Qisya tapi dia tidak menyedari akan motor itu. Lalu tanpa berlengah Qayyum terus lari ke arah Qisya dan  menariknya.

Sampai sahaja rumah Qisya terus masuk ke bilik nya. Otaknya masih lagi teringat akan kejadian yg berlaku tadi.

"Kau buat jantung aku seperti nak berhenti tahu tak?!" Qisya menggeleng geleng kepalanya apabila kata kata Qayyum terngiang ngiang di otaknya. Qisya memegang dadanya sambil selawat supaya jantungnya dapat tenang.

Knock knock

Qisya terus sedar daripada lamunanya selepas mendengar ketukan pintu."Qisya turun makan" Qisya hanya menarik nafas dalam dalam dan membuka pintu biliknya.

"Ok jap lagi Qisya turun." jawab qisya sambil senyum hambar. Puan juliana hanya mengangguk sahaja dan berlalu pergi.

Selepas mandi dan solat Qisya turun ke arah dapur. Encik Hamid dan Puan Juliana sudah pun menunggu di meja makan. "Kenapa lambat sangat turun ni ayah kamu dah tunggu lama ni" kata Puan Juliana sambil menyedok nasi ke pinggan satu per satu. "Aik abang pulak. Awak tu yang lapar" Jawab Encik Hamid lalu mengambil huluran pinggan nasi dari puan juliana.

Qisya hanya ketawa sahaja melihat gelagat ibu dan ayahnya. "Ha jangan lupa. Malam ni kawan ayah nak datang" kata Encik Hamid sambil meneguk air oren.

"Malam ni ke" soal Qisya selamba
"Ye sayang. Qisya lupa ke? " balas Puan Juliana sambil melihat anak gadisnya.
"Tak. Ingatkan esok ke atau lusa " jawab Qisya sambil sengih.
Encik Hamid hanya mengeleng sahaja.

***
"Cepat sikit kita dah lewat ni. Janji pukul 8:00 sekarang dah 8:15 ni" kata Encik Hashim pada isterinya sambil mengerling jam tangan.

Qayyum masih lagi duduk di atas sofa sambil bermain telefon pintarnya. Beberapa minit kemudian Puan Maria pun turun. "Maaf laa keronsang bunga saya tak jumpa tadi" kata Puan Maria sambil memasukkan telefon yang berjenama Samsung Galaxy 7.

"Ada ada je. Dah jom" ajak Encik Hashim.Qayyum terus bangun selepas melihat papanya sudah keluar dari rumah.

***
"Mana kawan ayah ni?" soal Qisya yang sudah menunggu lama di meja makan. Dia sudah tak sabar mahu makan apabila melihat hidangan yang sedap malam ni.

"Kejap lagi datang la tu,diorang ada emergency kot" balas Encik Hamid.

Beberapa minit kemudian

"Assalamualaikum" Encik Hamid dan Puan juliana terus bangun apabila mendengar ada memberi salam.

"Ha diorang dah sampai tu" Kata Encik Hamid teruja. "Waalaikumussalam" balas Encik Hamid setibanya di hadapan pintu dan membukanya.

Jangan lupa vote,commet and share ❤

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now