part 16

3.7K 191 12
                                    

"Qisya jom turun makan" ajak Puan Juliana. Qisya yang termenung di tingkap itu tersentak lalu senyum nipis pada ibunya.

Puan juliana meraih tangan Qisya dan memimpin Qisya turun ke bawah. Terlihat semua sedang menunggu di meja makan. Mereka senyum ke arah Qisya.

"Hari ni ibu masak makanan kegemaran Qisya. Ayam masak sos !" kata Puan Juliana dengan teruja. Qisya tersenyum lalu duduk berhadapan dengan farhan.

"Qisya dah sihat?" soal Farhan. Dia cuba untuk buat Qisya tidak rasa segan dengannya.

"Emm" balas Qisya sambil senyum nipis. Mereka makan bersama sama tapi sunyi. "Qisya nak tahu. Kalau waktu makan macam ni je Qisya la paling bising. Bercakap tu tak henti" kata Adawiyah sambil tergelak kecil. "Betul tu. Pastu selalu kena tegur dengan ayah. Tapi buat tak endahkan je" balas Farhan lagi sambil ketawa. Mereka yang duduk di meja makan pun turut ketawa. Sungguh mereka rindukan Qisya yang banyak cakap. Tanpa sedar Qisya juga turut ketawa kecil. Mereka yang melihat Qisya tersenyum lebar.

"Lusa abang dah nak balik" kata Farhan sambil melihat Qisya. Qisya yang baru meneguk air bandung meletakkan cawan di sebelah pinggannya. "Balik mana?" soal Qisya yang tidak mengingati apa apa.

"Kalau nak tahu. Abang belajar kat Turki. Dan setiap kali abang nak balik sini mesti Qisya suruh beli hadiah. Tapi kali ni abang tak sempat nak pergi beli." balas Farhan. Suaranya pun turut kendur. Mereka disitu tiba tiba diam menyepi.

"Saya minta maaf kalau menyusahkan semua orang. Saya akan berusaha untuk ingatkan kembali semua orang" balas Qisya. Tanpa sedar air matanya mengalir. Puan Juliana yang melihat air matanya anaknya terus dia mengelap. "Mana ada menyusahkan. Kita kan keluarga. Dan Qisya tak perlu susah paksa diri nak ingatkan ya. Ibu taknak Qisya sakit lagi" balas Puan Juliana. Air matanya juga turut mengalir.

"Ehh apa nangis ni. Makan cepat. Nanti kita pergi cari barang untuk dibawa ke sana" kata Encik Hamid apabila melihat drama sedih tanpa berbayar itu.

"Sana? Kita nak pergi mana?" soal Qisya yang kehairanan. "Kami semua sayang Qisya jadi kami nak Qisya sihat. Kami akan pergi bawa Qisya jumpa doktor yang bagus" balas Adawiyah sambil senyum ke arah adiknya. "Kat mana? " soal Qisya yang masih tidak dapat faham lagi.

"UK ! " balas Adawiyah dengan teruja sekali.

"UK ?!"

***

"Qayyum kau pergi tak melawat Qisya?" soal Alia sambil berjalan di sebelah Qayyum. "Tak" balas Qayyum dengn ringkas. Dia tidak sanggup melihat orang yang dia sayang sakit. Nanti dia akan terseksa melihatnya.

"Jadi kau tak tahu laa keadaan dia sekarang?" soal Alia lagi. "Kenapa kau tahu ke keadaan dia sekarang ni?" soal Qayyum pula. Dia duduk di kerusi yang ada di taman permainan tersebut.

"Tak. Emm aku balik dulu yaa ada kerja. Bye" terus Alia beredar dari situ. Qayyum mengeluh apabila teringat akan Qisya. Sungguh dia rindu dengan gadis itu.

Alia berjalan ke arah motornya "Sian kau Qayyum tak tahu lagi yang Qisya dah sedar dan dia tak ingatkan kau." kata Alia tersenyum sinis lalu menghidupkan enjin motonya.

"Assalamualaikum! "

"Waalaikumussalam eh Alia masuk laa" pelawa Puan Juliana apabila melihat Alia berdiri tegak di hadapan pagar rumah itu.

Alia berjalan masuk ke dalam halaman rumah itu. Dan dia bersalaman dengan puan Juliana. "Qisya kat manaTak sabar nak tengok dia" kata Alia dengan teruja.

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now