part 23

3.3K 178 0
                                    

"Qayyum?"

"Eh Qisya ingat Qayyum?" soal Puan Juliana dengan riak wajah yg gembira. Adakah Qisya sudah sembuh ?

Mereka semua turut terkejut. "Eh tak. Qisya kenal sebab Qayyum kitaorang Universiti yang sama" balas Qisya sambil tersenyum nipis.

Oh inilah Qayyum. Qayyum yang pernah menyelamatkan Qisya yg hampir accident tu. Getus hati Farhan lalu menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Qayyum.

Semua membuat muka hampa bila mendengar penjelasan Qisya. Ingatkan Qisya sudah sembuh.

"Eh dah mari kita pegi dapur. Makanan dah siap terhidang" kata Datin Maria apabila suasana menjadi hening seketika. Mereka mengangguk lalu menuju ke dapur.

Semasa di meja makan riuh rendah dengan suara mereka.

"Tak sangka kau dah jadi dato sekarang" kata Encik Hamid pada Dato Hashim. Dato Hashim hanya ketawa. "Alhamdulillah, rezeki Mid" balas Dato Hashim dan sambung ketawa lagi.

"Pangkat Dato dah dapat. Pangkat datuk satu lagi bila pulak?" selorah Encik Hamid sambil mengerling Qayyum. Lalu mereka ketawa.

Qayyum diam sambil menikmati makanan yang dimasak oleh mamanya. Kadang kadang dia mengerling melihat Qisya yg tekun makan.

Dia tersenyum melihat gadis itu.

****
Sampai dirumah Qisya terus masuk ke dalam biliknya. Kepalanya sakit. Dia merebahkan badanya di atas katil. Dia memicit kepalanya.

"Qisya minta maaf Qayyum" kata Qisya bersendirian. Air matanya menitis.

Qisya bersiar siar di taman di halaman rumah banglo itu. Qisya memandang sekeliling penuh dengan pokok. Cantik!

"Qisya buat apa?" tegur seorang dari belakang."Eh tak ada apa la. Saja tengok pokok ni cantik walaupun waktu malam" balas Qisya lalu duduk di atas kerusi yg tersedia.

Puan Juliana dan Encik Hamid sedang rancak berborak dengan Datin Maria dan Dato Hashim.

Farhan duduk disebelah Qisya. "Qisya.." Qisya memandang abangnya sambil menjongket kening."Abang nak kasitahu sesuatu" kata Farhan. Qisya memandang Farhan dengan penuh tanda tanya.

"Qisya tak ingat Qayyum? Dia pernah selamatkam Qisya dahulu. Dan diaa.." sengaja dia meleret katanya. Qisya semakin pelik. Qayyum selamatkan dia? Dan dia?

"Diaa boyfriend Qisya dulu" sambung Farhan . Qisya terkejut boyfriend? Patut la Qayyum sering menggangunya. "Macam mana abang tahu?" soal Qisya dengan hairan.

Tanpa mereka sedar ada seorang sedang mencuri dengar percakapan mereka.

"Macam mana abang Qisya tahu?" soal Qayyum perlahan. Dia pelik. Sebelum ini dia tidak pernah kenal Farhan. Semasa dia dinner di rumah parents Qisya 4 tahun lepas. Hanya ada Qisya sorang sahaja. Farhan masa itu masih lagi di Turki.

"Abang baca diary Qisya. Abang trrjumpa" balas Farhan.

Dalam keadaan sakit. Dia dapat mengingat Qayyum ! Dia ingat kejadian tu! Dimana Qayyum memeluknya. Dia hampir mahu menangis. Lalu Qisya terus bangun dari situ.

Semasa dia mengatur jalan ke dalam rumah banglo itu. Dia bertembung dengan Qayyum. Qayyum memandangnya. Qisya hanya tersenyum nipis dan berlalu dari situ.

Qayyum mengeluh dengan  nafas yg berat. Tetapi dapat didengari oleh Qisya.

I'm sorry Qayyum!

Lamunan Qisya terhenti apabila ada seseorang mengetuk pintu biliknya. Dengan malas dia bangun dan membuka pintu.

Farhan berdiri di hadapan pintu Qisya dan menghulurkan sebuah buku berkulit hitam."Apa ni?" soal Qisya dengan hairan. Hadiah ke apa ni ?

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now