part 12

4.1K 208 0
                                    

"Qisya! "

Qisya berhenti dan menoleh ke belakang. Siapa agaknya yang memanggil tu. Tapi dari segi suara dia kenal siapa tu. Siapa lagi kalau bukan Qayyum. Buah hatinya. Qisya tersenyum melihat Qayyum.

"Petang ni Qisya buat apa?" soal Qayyum sebaik sahaja berdiri di hadapan Qisya.

"Kenapa?" soalan dibalas soalan.

"Emm Qayyum nak ajak Qisya tengok wayang. Jom" balas Qayyum dengan nada yang sangat teruja. Dia berharap sangat Qisya akan menerima pelawaannya itu. "Alaa sorry Qayyum. Petang ni Qisya ada tusyen math. Sorry sangat" balas Qisya dengan riak muka yang bersalah.

Senyuman Qayyum yang lebar tadi. Terus mati. Sedih oo baru nak tengok wayang dengan buah hati tapi..

"Qayyum?" Qisya melambai lambai tangannya depan muka Qayyum.
"Ehh. Emm takpa laa. Qisya pergi la tusyen tu. Next year kan Qisya SPM" balas Qayyum dengan senyuman yang hambar.

Qisya sudah berasa bersalah dengan Qayyum. Tapi pelajarannya juga tidak boleh diabaikan. Ia laa Best student kan.

"Hujung minggu ni kita pergi nak? Sebab hujung minggu ni Qisya rasa tak ada aktiviti apa kot" balas Qisya dengan senyuman. Sejuk hati Qayyum apabila melihat senyumn bidadari nya itu. Senyuman di bibir Qayyum kembali lagi.

"Okey" balas Qayyum lalu pergi ke kelasnya. Qisya juga berjalan ke arah kelasnya. Kelas Qisya di tingkat 4 manakala kelas Qayyum di tingkat 3 dan blok yang sama. Jadi tak jauh la sangat.

***
Lagu we don't talk anymore berbunyi.
Alia.

Hello  ha kenapa ni?

Wey Qisya sorry aku tak boleh pergi tusyen laa petang ni. Ada emergency weyy.

La ye ke. Emm takpe la aku pegi sorang jer laa.

Sorry tau. Kalau cikgu tanya. Bagutahu jer aku ada emergency. Nanti aku cerita kat kau ye. Bye Assalamualaikum.

Emm ok. Waalaikumsalam.

Tut.

"Hmm harini kena pegi tusyen sorang sorang la. Tak apa. Demi pelajaran. Straight A's dalam SPM tahun depan. Fighting Qisya Humairah !" kata kata semangat dari Qisya untuk dirinya sendiri. Sambil mengangkat tangan dan mengenggamkannya. Dia mengambil bag sadangnya di kerusi belajar dan meluru keluar daripada biliknya.

"Ibu Qisya pergi dulu" jerit Qisya di ruang tamu. "Ye bawa moto hati hati" pesan puan Juliana pada anak bongsunya.
Qisya hanya mengangguk dan pergi ke arah motornya yang berwarna hitam itu.

"Emm bosan la pula." gumam Qayyum sambil baring di atas katilnya. Dia ingin sahaja call Qisya tapi tak boleh. Nanti ganggu Qisya hendak belajar. "Lebih baik aku pun pegi tusyen mana mana. Tahun ni kan aku ada exam pt3! " lalu dia bergegas keluar untuk mendapat mama dan papanya.

"Mama." tegur Qayyum apabila melihat mamanya sedang meyiram pokok bunga di halaman rumah mereka. "Ya" balas Puan maria. Ringkas saja.

"Qayyum nak pegi tusyen" jata Qayyum dengan bersemangat. "Pegi laa" balas puan Maria yang sedang sibuk menyiram pokok bunganya.

Melopong mulut Qayyum. Hanya itu saja yang mamanya balas?!  Bukan nak tanya kenapa ke. Bila nak pegi ke. Pegi dengan siapa ke. Qayyum memuncung mulutnya.

SENIOR VS JUNIOR  Where stories live. Discover now