B A B 25

1K 87 13
                                    

call me if you feel like you need to slap a MOFO :)

Majlis walimatulurus Farhan dan isterinya, Husna, berjalan dengan jayanya. Pasangan sejoli itu nampak bahagia di atas pelamin. Tambah-tambah lagi wajah kacak Farhan yang kelihatan terlebih berseri-seri hari ini. Aku tumpang gembira untuk mereka.

Dah kahwin dah sepupu aku yang seorang ini. Tinggallah Sarah yang masih solo. Sarah ini kedekut rahsia sikit orangnya. Tak mustahil kalau hari ini majlis Farhan, esok terus dia buat majlis dia.

Puas aku cuba korek rahsia, namun sampai ke sudah dia tak cakap apa-apa. Aku malas hendak mendesak. Nanti dah tiba waktunya, dia ceritalah tu.

"Sayang..." Orang sebelah berbisik perlahan. Aku menoleh memandangnya.

"Nak kopi, boleh?" Dia tayang muka minta penampar.

"Sekarang ke?"

Zafran angguk, masih tayang muka kesian. Lain macam perangai laki aku hari ini. Boleh pula dia minta kopi di tengah-tengah kenduri orang. Punyalah macam-macam jenis air ada di bawah khemah ini, kopi juga dia minta.

"Yalah, Najla masuk rumah kejap. Abang jangan tinggal anak sorang-sorang pula dekat sini." Sempat aku berpesan kepadanya sebelum berjalan pulang ke rumah.

Jarak rumah mak dengan rumah Long Jah bukan jauh mana. Tak sampai dua minit berjalan dah sampai. Sampai saja di rumah mak, aku terus ke dapur untuk buat air. Sunyi pulak. Semua orang sibuk dengan majlis di bawah. Rumah mak ditinggalkan kosong.

Walaupun jarang balik kampung, tak ada apa yang berubah tentang rumah mak. Masih sama seperti sediakala. Kecuali pokok jambu air di belakang rumah yang lesap. Kena tebang dengan abah sebab dah tak berbuah.

Masa kecil-kecil dulu, rajinlah aku, Farhan dengan Sarah memanjat. Lagi-lagi bila arwah Lang Jamal masih ada, ayah Sarah. Dialah yang selalu melayan karenah kami dulu-dulu.

"Belagak betul ya, laki kau."

Terhenti sekejap tangan aku yang tengah kacau air kopi. Kepala segera menoleh ke arah punca suara itu. Tapi, tak perlu toleh pun sebenarnya. Suara lantang dia, dari jauh orang boleh kenal.

Mak Lang Suria berpeluk tubuh sambil merenung aku semacam.

"Kenapa? Air banyak-banyak dekat bawah tu dah habis ke?" Dia menyoal sinis. Aku tarik nafas dan senyum.

"Suami Najla ni memang macam itu, mak lang. Suka bagi peluang untuk Najla tambah pahala layan dia." Skema tak jawapan aku? Memang betul apa. Aku tengah kumpul pahala tau.

Mak Lang Suria mencebik. Nampak sangat tak puas hati dengan jawapan aku. Tengok gaya kipas di tangannya gigih dikibar, rasa terbakarlah tu!

"Aku bukan apa. Aku kesian dengan kau, Najla. Sudahlah kena kahwin paksa. Kahwin muda. Dah kahwin, jadi hamba abdi pulak! Kesian aku tengok!" kata Mak Lang Suria, penuh kasihan. Yang semestinya dibuat-buat.

"Alah, mak lang. Tak ada apa yang nak dikesiankan. Najla okay je jadi hamba abdi suami sendiri. Sambil-sambil kumpul pahala, rumahtangga pun rasa bahagia. Tak gitu?"

"Hm, betullah tu," Mak Lang tersenyum kecil, "Tapi, aku musykil sesuatu..." Bibir merahnya semakin melebar dengan senyuman. Mak Lang Suria tiba-tiba jalan mengelilingi aku.

Kini, dia berdiri dekat, meninggalkan jarak cuma sekaki lebih saja dari aku. Wajahnya sengaja dirapatkan hingga ke telingaku.

"Kalau kau bahagia, mana anak kau?"

Tangan aku spontan menggigil. Aku tahan rasa hendak simbah air kopi panas itu ke mukanya.

"Anas ada dekat luar tu, mak lang. Tengah main dengan kawan-kawan dia," jawabku, walaupun aku tahu, anak yang dimaksudkan itu bukan Anas.

SUAMI SEKERAT JALAN (on-going)Où les histoires vivent. Découvrez maintenant