BAB 45

26.6K 2.5K 120
                                    

"Awak balik lewat." Sapa Noah. Maria menghulur senyum tipis sebaik menanggalkan kasut dipakainya.

"Saya tertidur di katil Lyra.." Maria melangkah perlahan mendekati suaminya. Bau Noah buat dia mengerut dahi.

"Awak masak?" Dia dapat menangkap bau masakan dari tubuh suaminya.

"Ya. Jom makan." Noah melangkah mendahului isterinya. Maria terkebil-kebil sebelum dia mempercepat langkah.

"Maaf, saya susahkan awak." Ujar Maria serba salah.

"Tak ada yang susahpun." Noah tarik kerusi meja makan untuk isterinya. Maria hulur senyum sebelum melabuhkan punggung.

"Terima kasih."

"Sama-sama." Noah turut melabuhkan punggung dihadapan isterinya. Anak mata statik memandang wajah Maria, pucat dan lesu. Mungkin masih bersedih. Pihat Duvan seperti mencabar kesabaran mereka dengan menghantar lencana itu. Itu pasti kerja mereka untuk merendah-rendahkan maruah Gavriel.

"Masakan awak sedap..." Suara Maria bergetar sambil menyuap suapan kedua ke dalam mulutnya. Noah tersenyum.

"Kalau pedas, perlu menangis ke?" Lembut suara Noah menegur sebelum tangannya naik mengusap air mata Maria dipipi.

Maria mengangkat wajahnya, tangan naik menekup mulut sendiri. Kenapa dia harus menangis sekarang. Bukankah ini yang dia mahukan?

"Maafkan sayaa.. Maafkan saya.." Ujar Maria diselang seli dengan esakan. Tangisan wanita itu makik menjadi-jadi. Noah kerut dahi, seleranya terbantut melihat keadaan Maria sebegitu.

Adakah Maria terlalu rindukan Lyra? Ya sudah pasti.

Noah bangun dari duduknya sebelum mendekati isterinya. Dia duduk melutut di atas lantai, tangan Maria di tarik, kepalanya mendongak memerhati wajah isterinya.

"Hey,, awak tak salah. Jangan menangis lagi.." Pujuk Noah lembut.

"Noah... Maafkan saya.. Tsk tsk!" Maria tarik tubuh Noah sebelum mendakap erat tubuh itu. Noah kerut dahi tidak mengerti.

"Shh... Maria, jangan menangis lagi. Semua akan baik kembali." Walaupun keadaanya tidak mungkin berbalik seperti dahulu. Dia sudah mati akal untuk memujuk Maria yang sekarang. Sakit yang dialami Maria sekarang tidak seperti dahulu, sakit yang sukar untuk diubati. Sudahnya Noah hanya membiarkan isterinya menangis sehingga Maria keletihan dan lemah di atas tubuhnya.

Sebaik itu Noah mendukung isterinya kebilik lantas dibawa makanan untuk mengisi kembali tenaga isterinya. Maria kelihatan sangat lemah tidak selemah hari dimana jasad Aria ditemui.

•••

"Yang mana.. yang mana.. yang mana ya?" Berkerut dahi Rose sambil tanganya bergerak menilik botol-botol ubat tersusun dihadapannya.

"Vitamin.. vitamin energy.. vitamin.. ha!! Jumpa!!" Seperti kanak-kanak terjumpa mainan Rose mencapai botol vitamin dijumpainya. Di tersenyum lebar sebelum terus menegak dari membongkok dan,,

Bush!

"Duh!" Terdengar suara garau berdecit dan bunyi botol dipegang Rose jatuh ke lantai.

"Maaf-maaf!" Rose cepat-cepat mencapai botol vitamin itu sebelum anak matanya menangkap tentera elit Gavriel dihadapannya.

"Tuan Remy!" Rose tegak tubuh.

"Rose kamu buat apa kat sini?" Soal Remy sekadar berbasa basi. Padahal matanya sudah menangkap Rose yang duduk di bahagian vitamin-vitamin. Matanya turut menangkap botol dipegang Rose ditangan. Untuk apa?

"Er.. Saya ada cari ubat tenaga."
"Untuk siapa?"
"Untuk saya!" Lancar Rose menjawab.

Remy diam sejenak sebelum melihat botol dipegang Rose.

GAVRIELWhere stories live. Discover now